szakképzés;

2019-09-07 09:21:09

Sikertorzítók

Az elmúlt hetek híradásaiban gyakran hallhattunk, olvashattunk arról, hogy a hazai szakképzési rendszer egyre sikeresebb. Parragh László, az Iparkamara elnöke először azzal büszkélkedett: idén többen választották a szakgimnáziumokat, mint az általános gimnáziumokat. Néhány nappal később újabb sikerjelentés következett: az M1 híradója közölte, a magyar csapat 12 érmet szerzett a szakmák világversenyén, a WorldSkills-en.  

Utóbbi még szép is lenne, ha igaz lenne, de sajnos nem teljesen az: a valóságban a magyar csapat egy érmet szerzett (ami viszont arany!), a többi 11 pedig kiválósági emlékplakett, amit azok a résztvevők kaptak, akik az átlagnál jobban teljesítettek ugyan, de dobogós helyezést nem sikerült elérniük. Persze büszkének kell lennünk rájuk is – nem úgy a valóságot elferdítő propagandistákra.  

Nem igaz az sem, hogy idén több diák kezdi meg tanulmányait szakgimnáziumban, mint “normál” gimnáziumban: a Parragh által ismertetett számok nem teljes adatok, az Iparkamara elnöke ráadásul azt sem vette figyelembe, hogy a gimnazisták mintegy ötöde nem 9. évfolyamban, tehát nem 4 vagy 5 osztályos, hanem 6 vagy 8 osztályos gimnáziumban folytatja tanulmányait. A valóság az, hogy a gimnazisták-szakgimnazisták aránya alig változott tavalyhoz képest – továbbra is az előbbiek vannak többen.  

Nem véletlen, hogy az Országos Képzési Jegyzéket (OKJ) úgy alakítják át, hogy a legfontosabb alapszakmákat jövőre csak az iskolarendszerben lehessen elsajátítani. Így több diák lesz az állami szakképző iskolákban, kevesebb az iskolarendszeren kívüli OKJ-s tanfolyamokon. Ahogy már megszokhattuk, erről szinte senkivel nem egyeztettek, az elemzések (ha vannak) nem nyilvánosak, az átszervezést rohamtempóban, egy év alatt letudják. Minden bizonnyal már a következő sikerjelentés is elkészült.