Chelsea;Adidas;Nike;Football Leaks;

2019-09-12 10:30:00

Gigászok csatája: a Nike az Adidas ellen

Évi több milliárdos haszonnal működő sportcégek versenyeznek egymással a legnagyobb sztárok kegyeiért és az ennek köszönhető újabb reklámért és gigabevételekért.

A Nike és az Adidas a világ két legnagyobb sportszergyártó cége óriási harcot vív egymással a legnagyobb, legismertebb sztárok kegyeiért. A legutóbbit a Nike nyerte, amely magához tudta csábítani a 2005 óta Adidasban pályára lépő angol élvonalbeli Chelsea labdarúgócsapatát. A sportág belső ügyeit – általában visszaéléseit feltáró – Football Leaks nevű szervezet kiderítette ennek a tranzakciónak a hátterét, az információkat a Der Spiegel című német hetilappal osztotta meg.

Az Adidas számára a Chelsea-vel aláírt megállapodás volt az egyik legfontosabb, legnagyobb reklámértékkel bíró együttműködés. A londoni klub 2016. április 30-án egy szigorúan bizalmas levélben tájékoztatta az Adidast arról, hogy 2017. június 30-tól kéri a még több évig érvényes szerződés felbontását. Fél évvel később derült ki, hogy a Chelsea a második legnagyobb sportszergyártótól a legnagyobbhoz, a Nike-hoz szerződik.

A sportszergyártók reklám- és marketingérték, eladhatóság alapján kategorizálják a csapatokat, egyéni versenyzőket. A Chelsea a legmagasabb, A kategóriába tartozott, ilyen partner távozása mindig rendkívül érzékeny veszteségnek számít.

Az Adidas és a Chelsea titoktartási megállapodást kötött egymással a szerződésbontás részleteiről, ám a Football Leaks megszerezte a titkos dokumentumokat: ezekből kiderült, hogy az angol klubnak 67 millió font kártérítést kellett kifizetnie a német sportszergyártónak az egyoldalú és idő előtti szerződésbontásért. A londoniak számára azonban így is megérte váltani, a Nike ugyanis egy egyszeri, 70 millió fontos kifizetésen kívül a 2032. június 30-ig érvényes szerződés szerint szezononként 40 millió fontot utal át a klub számlájára, további 15 millió fontot kapnak a Kékek a mezek, egyéb sportruházatok értékesítése után. Ezen kívül 3 millió extra prémiumot kapnak, ha megnyerik a Bajnokok Ligáját vagy bajnokok lesznek a Premier League-ben.

A nagy sportszergyártók – Nike, Adidas, Puma – ilyen mértékű támogatásai fokozatosan növelik a különbséget a klubok között. Egyre kisebb az esélye annak, hogy egy kiscsapat olyan hatalmas bravúrt érjen el, mint amilyen például 2016-ban a Leicester bajnoki címe volt a Premier League-ben. Az őrült támogatási összegek ellenére a nagy cégek elképesztő bevételekre tesznek szert.

A 2018-as pénzügyi beszámolókból az derült ki, hogy a világszerte 76 600 dolgozót foglalkoztató Nike 34,2 milliárd eurós forgalmat bonyolított le és 3,4 milliárdos nyereséget ért el. A másik óriás, az Adidas 57 016 munkatárssal, 21,9 milliárdos forgalom mellett 1,7 milliárdos profitra tett szert.