Mácsai Pál ismét pályázik az Örkény Színház vezetésére

Publikálás dátuma
2019.09.17. 13:29

Fotó: Népszava
A teátrum alapításától kezdve a Kossuth-díjas színész-rendező az intézmény igazgatója.
Továbbra is igazgatóként képzeli el a jövőjét Mácsai Pál az Örkény István Színházban, ezért ismét benyújtotta pályázatát a teátrum vezetésére - szúrta ki a 24.hu. A lap emlékeztet rá, hogy Mácsai 2001-től irányította a Madách Kamarát, és 2004 óta vezeti az ebből létrejött Örkény István Színházat. „Közel két évtized alatt az Örkény Színház megtalálta hangját, szerepét a Főváros színházi életében. Előző pályázatomban azt írtam, hogy korábbi terveim megvalósultak, új feladatok következnek: már 2015-ben sem az számított, honnan indultunk. Mára közegünk, helyzetünk a kezdetekhez képest alapvetően megváltozott” – írja a pályázati szövegben, amelyben az eddigi eredmények, valamint konkrét szakmai és gazdasági tervek mellett három alapelvet is megnevez, amelyek a társulat működését meghatározzák:  
a színház fontosságába vetett meggyőződés, a művészet szabadságába vetett hit és a szakmai munka tisztelete.

  Ha Mácsai ismét elnyeri az igazgatói széket, akkor 2025. január 31-ig vezetheti az intézményt. A teljes pályázati szöveg itt olvasható.
Szerző
Frissítve: 2019.09.17. 13:32

Apey and the Pea: „A legjobbak akartunk lenni”

Publikálás dátuma
2019.09.17. 11:35

Fotó: Bodnár Dávid
„Az első perctől a legjobbak akartunk lenni, miközben volt íve az érdeklődésünknek, s ez egyre inkább a sötétebb, hidegebb, komorabb atmoszférák felé vezetett” – tekint vissza Áron András, azaz Apey. Ezek nem mindig tudatos döntések voltak: „nem ültünk le 2013-ban, a Devil’s Nectar című lemez megjelenése után, hogy oké, akkor most a következő legyen ilyen és ilyen...” Eddig megtett útjukat azért tartja érdekesnek, mert „nagy százalékban a metál- és rockzenekarok fordítva csinálják: kezdeti kemény hangvételüket egyre könnyedebb és befogadhatóbb irányba viszik el. Minket ez sosem érdekelt, ahogy az sem, hogy mennyire lesz rádióbarát vagy fogyasztható, amit csinálunk. Nem kötöttünk kompromisszumot. Hármunknak ez a tökéletes zenekar – zeneileg és emberileg is. Úgy látja, a Budapest Parkban rendezendő koncert „igen fontos mérföldkő, mivel itt kizárólag a nagy kártyások játszanak. Viszont szerencsére vannak még olyan emberek a szórakoztatóiparban, akik nagyvonalúak, hisznek abban, amit te csinálsz és támogatni szeretnének. Ezek az emberek, rajongók, és barátok óriási arányban adtak hozzá ahhoz a pozícióhoz, amit mára a zenekar elért.” Szerinte nemzetközi szinten az a stílus, amit játszanak, a sok-sok modern irányzat között már „papásnak” számít – vagyis a metálon belül is egy bizonyos rétegnek szóló szubkultúra. A hazai rajongótábor mellett eddig főleg Angliában, Lengyelországban és Horvátországban érezték, hogy a közönség vonzódik az általuk kínált kemény stílushoz. 
Áron Andrást a műfaj csaknem fél évszázados történetéről, irányzatairól és a hozzá kapcsolódó előítéletekről (drog, okkult és sátánista mozgalmak) is kérdeztem. „A kemény zene eredeti DNS-ére akkor döbbentem rá, amikor elmentünk az utolsó összekuporgatott zenekari pénzünkből megnézni a Black Sabbath-ot 2016-ban. Megkérdőjelezhetetlenül ők az eredeti afrikai ősapák” – mondja. Mára több száz, talán több ezer metálstílus alakult ki; sokan dallamosabb zenét játszanak, mások a fiatalok kedvéért új ritmusokkal (akár hiphoppal is) ötvözik a „fémzenét”. Apey úgy véli, a kemény zene iránti rajongás és lojalitás egész életre szól. „Lényegtelen, hogy honnan származol, milyen színű a bőröd, milyen vallást gyakorolsz, egy dolog miatt van mindenki a küzdőtéren: hogy megnézze a kedvencét. A néha agresszívnek tűnő, kemény külső valójában sokkal szebb értékeket képvisel, mint a kommersz könnyűzene, ami önismétlés és múlandó káprázat. Én biztosan nem szeretném, hogy a zenémre rappeljenek, nem izgatnak a szintetizátoros alapok és a popzenétől mindhármunk vérnyomása elkezd rohamosan csökkenni” – mondja végül némi iróniával. Infó: Apey & the Pea jubileumi koncert Vendég: Stubborn, Shell Beach Szeptember 19. (csütörtök), Budapest Park

A sztori

 Áron András (Apey), Makai László és Prepelicza Zoltán már 2009-ben együtt zenéltek egy Pantera tribute-zenekarban. Épp a zuglói alumíniumgyár melletti próbateremből indultak koncertezni, amikor Apey a buszban megmutatott társainak néhány otthon készített demófelvételt. Így indult a saját zenekar, amely az első években még az amerikai grunge stílusra (pl. Nirvana) emlékeztető, vagyis a metálhoz képest könnyebben fogyasztható zenét játszott. Első lemezük megjelenése után egyre keményebbek lettek. Vannak a műfajnak olyan szakértői, akik a 2010-es évek közepén már a világsikert elért amerikai trash metal-bandához, a HEXX-hez hasonlították őket.

Témák
metál

Kíméletlen tetemre hívás a Roma Hősök Fesztiválján

Publikálás dátuma
2019.09.17. 10:00

Fotó: Tóth Emese
Romákkal foglalkozó témákat kínált a budapesti III. Roma Hősök Fesztivál. Az előadások az előítéletekkel és a sztereotípiákkal szembesítették a nézőt, miközben nem ítélkeztek.
Egy ősi kifejezési módhoz a meséhez nyúlt a cseh Ara Art társulat a Pindral című előadásban. A III. Roma Hősök Fesztiválon az Eötvös 10-ben műsorra tűzött produkcióban egy idős roma asszony mesélt az unokájának felidézve a romák sorozatos üldöztetését. A néhány szereplős kamaraprodukció jó arányokkal dolgozott. A cirkuszit, a harsányabb színeket vegyítette lírai, drámai és megrendítő elemekkel. A teremtés történettől egészen napjainkig utaztunk az időben. Az Úr megteremtette a romákat, aztán meg történt velük, ami. Arra persze nem kaphattunk választ, és nem is vállalkozott ilyenre az előadás, hogy megtudjuk, miért kényszerültek megbélyegzetten örök vándorlásra a romák. Etűdöket kaptunk, egyre komoruló hangulatokat. És a sztereotípiákat a beilleszkedni nem tudó, kitaszított népről, arról hogyha rájuk ragasztják, hogy ők csak jósolgatnak, lopnak és nem akarnak dolgozni, akkor ez az állandó üldöztetés nem is fog változni. A roma szerzők szövegeit felhasználó produkció olykor mélyebbre is ment, például az auschwitzi tábort felidéző jelenetnél, vagy a napjainkban játszódó résznél. Utóbbiban a nagymamához megérkezett a lánya a férjével, aki nem roma és arról beszélgettek, hogy a nagymama visszasírja a szocializmust, ahol még a romáknak is jobb volt. Erről aztán némi vita kerekedett, majd egy nagy váltással,a mely szerint mindenkinek a saját kezében van a jövője, befejeződött az előadás. Hogy ez mennyire hihető épp a látott előzmények ismeretében, az már más kérdés. A fesztivál záró előadása sokkal nyersebben fogalmazott az RS9 Színházban a tetemre hívás tematikát tekintve, amely a hétvégi két nap szlogenje volt. A bukaresti Giuvlipen társulat Ki ölte meg Szomna Grancsát? című saját adaptációja valós újsághír alapján született és egy fiatal roma lány halálával foglalkozik. Szomna Grancsa a hivatalos vizsgálat szerint öngyilkos lett, a halálért azonban többen is felelősek, ezt kutatja szerte ágazóan az előadás. A kis faluban játszódó történetben a lány tanulni akart, de a szülei nem tudták ezt finanszírozni, és az iskolát is támadások érték emiatt. Hiába volt tehetséges, hiába hittek benne többen, tragédia lett a vége. Az előadás erénye, hogy erős jelenetekkel vázolja fel a különböző nézőpontokat. Nagyon markánsak és életszerűek a jellemrajzok. A szálak aztán összeérnek, hiszen a szülők, a szomszédok, az iskola vezetői mind magukat mentegetik az ügyben, miközben a politikusok és a média képviselői saját hasznukra kívánják felhasználni a tragédiát. Az előadás kíméletlenül szembesít az előítéleteinkkel, a gyávaságunkkal. Sőt azzal, hogy miként képesek egyesek kisajátítani mások halálát, illetve eltolni maguktól, miközben a tragédia valódi okai egyre távolabb kerülnek és igazából soha nem mondódnak ki. A szereplők a végén akasztófás játékot játszanak, de a kérdés továbbra is megválaszolatlan marad: ki ölte meg Szomna Grancsát?   

Workshop és oktatási módszer

A Független Színház a Goethe Intézet támogatásával harmadszor rendezte meg a Roma Hősök Fesztivált. A sorozatban augusztus végén a Dübörgő ifjúság tematikában egy német és egy magyar előadás szerepelt, utóbbi a Független Színház saját produkciója, a Selejtesek. Balogh Rodrigó a Független Színház művészeti vezetője lapunknak úgy fogalmazott: „ a jó cigány színház többségi”. A fesztivált uniós forrásból és külföldi magánalapítványok támogatásaiból finanszírozzák. A művészeti vezető hozzátette, hogy Európában 16 országban van jelen roma színház, közülük több helyen – Ukrajnában, Moszkvában – már intézményesült szinten és ez várható Csehországban is. A Független Színház a fesztiválra beválogatott produkciókat több szinten felhasználja. Rendeznek workshopokat, illetve a fesztiválprodukciók az oktatásban, tanárok képzésénél is szerepet kapnak. Jövőre, a tervek szerint nyolc előadást hívnak meg a fesztiválra.  

Infó

 III. Roma Hősök Fesztivál Pindral Ara Art, Prága Eötvös 10 Ki ölte meg Szomna Grancsát? Giuvlipen, Bukarest RS9 Színház Vallai kert    

Szerző