Vasárnap helyezik végső nyugalomra Konrád Györgyöt

Publikálás dátuma
2019.09.17. 16:33

Fotó: Népszava
A gyászolók azt kérik, hogy a búcsúzók egy szál virággal vagy emlékkaviccsal tisztelegjenek az elhunyt előtt.
Vasárnap délután 2 órakor helyezik végső nyugalomra Konrád György Kossuth- és Herder-díjas írót, esszéistát, szociológust a Farkasréti zsidó temetőben – közölte a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia kedden az MTI-vel. A gyászolók azt kérik, hogy a búcsúzók egy szál virággal vagy emlékkaviccsal tisztelegjenek az elhunyt előtt. Konrád György életének 87. évében hunyt el otthonában szeptember 13-án, hosszan tartó, súlyos betegség után. Konrád György a magyar próza világszerte egyik legismertebb alakja, művei egyebek mellett angol, cseh, dán, finn, francia, héber, holland, német, norvég, olasz, orosz, spanyol és szerb nyelven jelentek meg. Munkásságát külföldön is számos díjjal ismerték el, 1997 és 2003 között a Berlini Művészeti Akadémia elnöke volt.
Szerző
Témák
Konrád György

Mácsai Pál ismét pályázik az Örkény Színház vezetésére

Publikálás dátuma
2019.09.17. 13:29

Fotó: Népszava
A teátrum alapításától kezdve a Kossuth-díjas színész-rendező az intézmény igazgatója.
Továbbra is igazgatóként képzeli el a jövőjét Mácsai Pál az Örkény István Színházban, ezért ismét benyújtotta pályázatát a teátrum vezetésére - szúrta ki a 24.hu. A lap emlékeztet rá, hogy Mácsai 2001-től irányította a Madách Kamarát, és 2004 óta vezeti az ebből létrejött Örkény István Színházat. „Közel két évtized alatt az Örkény Színház megtalálta hangját, szerepét a Főváros színházi életében. Előző pályázatomban azt írtam, hogy korábbi terveim megvalósultak, új feladatok következnek: már 2015-ben sem az számított, honnan indultunk. Mára közegünk, helyzetünk a kezdetekhez képest alapvetően megváltozott” – írja a pályázati szövegben, amelyben az eddigi eredmények, valamint konkrét szakmai és gazdasági tervek mellett három alapelvet is megnevez, amelyek a társulat működését meghatározzák:  
a színház fontosságába vetett meggyőződés, a művészet szabadságába vetett hit és a szakmai munka tisztelete.

  Ha Mácsai ismét elnyeri az igazgatói széket, akkor 2025. január 31-ig vezetheti az intézményt. A teljes pályázati szöveg itt olvasható.
Szerző
Frissítve: 2019.09.17. 13:32

Apey and the Pea: „A legjobbak akartunk lenni”

Publikálás dátuma
2019.09.17. 11:35

Fotó: Bodnár Dávid
„Az első perctől a legjobbak akartunk lenni, miközben volt íve az érdeklődésünknek, s ez egyre inkább a sötétebb, hidegebb, komorabb atmoszférák felé vezetett” – tekint vissza Áron András, azaz Apey. Ezek nem mindig tudatos döntések voltak: „nem ültünk le 2013-ban, a Devil’s Nectar című lemez megjelenése után, hogy oké, akkor most a következő legyen ilyen és ilyen...” Eddig megtett útjukat azért tartja érdekesnek, mert „nagy százalékban a metál- és rockzenekarok fordítva csinálják: kezdeti kemény hangvételüket egyre könnyedebb és befogadhatóbb irányba viszik el. Minket ez sosem érdekelt, ahogy az sem, hogy mennyire lesz rádióbarát vagy fogyasztható, amit csinálunk. Nem kötöttünk kompromisszumot. Hármunknak ez a tökéletes zenekar – zeneileg és emberileg is. Úgy látja, a Budapest Parkban rendezendő koncert „igen fontos mérföldkő, mivel itt kizárólag a nagy kártyások játszanak. Viszont szerencsére vannak még olyan emberek a szórakoztatóiparban, akik nagyvonalúak, hisznek abban, amit te csinálsz és támogatni szeretnének. Ezek az emberek, rajongók, és barátok óriási arányban adtak hozzá ahhoz a pozícióhoz, amit mára a zenekar elért.” Szerinte nemzetközi szinten az a stílus, amit játszanak, a sok-sok modern irányzat között már „papásnak” számít – vagyis a metálon belül is egy bizonyos rétegnek szóló szubkultúra. A hazai rajongótábor mellett eddig főleg Angliában, Lengyelországban és Horvátországban érezték, hogy a közönség vonzódik az általuk kínált kemény stílushoz. 
Áron Andrást a műfaj csaknem fél évszázados történetéről, irányzatairól és a hozzá kapcsolódó előítéletekről (drog, okkult és sátánista mozgalmak) is kérdeztem. „A kemény zene eredeti DNS-ére akkor döbbentem rá, amikor elmentünk az utolsó összekuporgatott zenekari pénzünkből megnézni a Black Sabbath-ot 2016-ban. Megkérdőjelezhetetlenül ők az eredeti afrikai ősapák” – mondja. Mára több száz, talán több ezer metálstílus alakult ki; sokan dallamosabb zenét játszanak, mások a fiatalok kedvéért új ritmusokkal (akár hiphoppal is) ötvözik a „fémzenét”. Apey úgy véli, a kemény zene iránti rajongás és lojalitás egész életre szól. „Lényegtelen, hogy honnan származol, milyen színű a bőröd, milyen vallást gyakorolsz, egy dolog miatt van mindenki a küzdőtéren: hogy megnézze a kedvencét. A néha agresszívnek tűnő, kemény külső valójában sokkal szebb értékeket képvisel, mint a kommersz könnyűzene, ami önismétlés és múlandó káprázat. Én biztosan nem szeretném, hogy a zenémre rappeljenek, nem izgatnak a szintetizátoros alapok és a popzenétől mindhármunk vérnyomása elkezd rohamosan csökkenni” – mondja végül némi iróniával. Infó: Apey & the Pea jubileumi koncert Vendég: Stubborn, Shell Beach Szeptember 19. (csütörtök), Budapest Park

A sztori

 Áron András (Apey), Makai László és Prepelicza Zoltán már 2009-ben együtt zenéltek egy Pantera tribute-zenekarban. Épp a zuglói alumíniumgyár melletti próbateremből indultak koncertezni, amikor Apey a buszban megmutatott társainak néhány otthon készített demófelvételt. Így indult a saját zenekar, amely az első években még az amerikai grunge stílusra (pl. Nirvana) emlékeztető, vagyis a metálhoz képest könnyebben fogyasztható zenét játszott. Első lemezük megjelenése után egyre keményebbek lettek. Vannak a műfajnak olyan szakértői, akik a 2010-es évek közepén már a világsikert elért amerikai trash metal-bandához, a HEXX-hez hasonlították őket.

Témák
metál