Visszás családtámogatás: elképesztő összeg ment el a babaváró hitelre

Publikálás dátuma
2019.09.19. 08:30

Fotó: Vajda János / MTI
Két hónap alatt annyit fizettek ki 22 ezer családnak, mint amennyit az egymillió gyerekes család kapott januártól családtámogatásra. Van olyan család amely 20 milliós autó vásárlására használta fel közpénzt.
Brutálisan nagy összeg került az elmúlt hónapokban a fiatal magyar családokhoz a babaváró hitel keretében. Az emberi erőforrás tárca számai szerint a július elsejei indulás óta eltelt bő két hónapban 32 ezren igényelték és 22 ezren pedig szerződést is kötöttek már a kormány 10 millió forintos hitelére, amely bizonyos feltételek mellett támogatássá alakulhat. A hiteligénylők 90 százaléka a maximális 10 millió forintot igényli – így ők két hónap alatt 217 milliárd forinthoz jutottak – közölte a sajtóval Novák Katalin államtitkár. Mindeközben valódi családtámogatásra januártól ezidáig összesen 234 milliárd forintot költött az állam, ám ezen pénzen nem 22 ezer, hanem a több mint egymillió család osztozott az 1 millió 700 ezer gyermeke után után. A kormány egy évtizede nem emelte  a legfontosabb támogatást a családi pótlékot, igaz cserébe többször növelte a családi adókedvezményt. A július óta folyósított 10 millió forintos hitel kedvezményezettjei azok a fiatal házasok, aki vagy tervezik a gyermekek vállalást vagy nem, ráadásul a most kitalált 10 millió forintos hitel pénzügyi befektetésnek sem utolsó.  Az államkincstár adatai szerint a kifizetett 234 milliárd forintos családtámogatási kiadásából 182,6 milliárdot tett ki a családi pótlék, illetve további 33,9 milliárd forintot a gyermekgondozási támogatás. A családtámogatási kiadások évről-évre kis mértékben csökkennek, ugyanis a támogatási rendszerből több gyerek kerül ki, mint ahány születik. Azt, hogy hoz-e változást a kormány új családpolitikai csomagja, még korai megítélni, ám mivel a jogosultak köre szűk, széles körben nem ösztönöz a gyermekvállalásra. A program kritikusai kormány demográfiai intézkedéscsomagját nem is családpolitikai, családtámogatási eszköznek, hanem szimpla költségvetési keresletösztönző intézkedésnek tekintik. Ezt támasztják alá az első tapasztalatok is: bankvezetők körében végzett felmérések szerint az babaváró hitel után érdeklődök jelentős része – bizonyos bankoknál az igénylők több mint fele – a prémium ügyfelek közül (magas jövedelem, diploma, magas pénzügyi tudatosság) kerültek ki – olvasható a jegybank szeptemberi hitelezési jelentésben. A bankárok azzal is tisztában vannak, hogy ezen ügyfelek egy része kizárólag befektetési célra veszi fel a babaváró hitelt, vagyis attól egy jottányit sem javulnak a magyar társadalom demográfia jellemzői. Ugyanakkor a felmérésből az is kiderült, hogy mivel a hitel önerőként vehető figyelembe, olyan családok számára is elérhetővé teszi a bankhitelt, amelyek korábban nem voltak hitelképesek.  Az első két hónapban kifizetett 217 milliárd forintnyi hitelnek vélhetően csak kis része válik költségvetési teherré, hiszen a legtöbb esetben majd csak a kamattámogatást kell kifizetni, kisebb részben kell a hitelek 30, illetve 100 százalékát elengedni. Belátható, hogy az öt éves határidő alatt megszülethet az első, esetleg a második gyermek is, de a legritkább esetben születik öt egymást követő évben egy családban három gyerek. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint ennek ellenére sem lesz olcsó mulatság az új konstrukció finanszírozása: a már elfogadott 2020-as költségvetésben a kormány 150 milliárd forintnyi kiadással számol – az jegybank szerint azonban ezek a számítások túlzóak, ők azzal kalkulálna, hogy 111 milliárd forintra rúghatnak ezek a kiadások. Az MNB azzal kalkulál, hogy a konstrukció teljes futamideje alatt a folyósított hitelek 30 százalékát kell majd elengedni - vagyis átlagosan egy gyerek születik meg a családokban- ez a MNB szerint csak jövőre 93 milliárd forint lesz. Szintén a jegybank becslése szerint az idei költségvetési kiadások 81 milliárd forintra rúgnak, ez az összeg elmarad a kormány becslésétől.   

Audi, Lexus, BMW közpénzből a "rászorulóknak"

 A februárban bejelentett „családpolitikai intézkedések” közül az nagycsaládosok autótámogatása volt az egyetlen olyan intézkedés, amely a nagycsaládosokat célozta – ám az is amolyan NER-esre sikeredett. A támogatás programba csak a hétszemélyes autók kerültek be, a támogatás feltétele három gyerek, ezért cserébe max 2,5 millió forintot kaphatnak a pályázók. Tegnap Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-on posztolta, hogy már 12814 igénylés érkezett – vagyis a program, alsó hangon 30 milliárd forintjába kerül majd az adófizetőknek, ezzel szemben a költségvetésben 3,3 milliárd forint van betervezve. Varga azt is írta, hogy milyen autókra vettek fel támogatást: a 12 ezer igénylésből eddig közel 700 autóra már szerződést is kötöttek. A lista elején középkategóriás Dacia, Ford, Opel és Škodák vannak, de lista végén már ott vannak azok a luxusmárkák, amelyek vásárlói biztosan nem szorultak rá a 2,5 milliós támogatásra ahhoz, hogy több mint 20 milliós indulóárú BMW-t, Volvo-t, Lexust, vagy épp Audit vegyenek – de hála a szabályozásnak, megtehették. 

Szerző

332,74 forinton az euró

Publikálás dátuma
2019.09.19. 07:16

Fotó: Shutterstock
Vegyesen mozgott a forint a főbb devizákhoz képest csütörtök kora reggel a bankközi piacon szerda estéhez képest.
Reggel hét óra körül 332,74 forinton állt az euró, miután szerda este magasabban, 332,86 forinton jegyezték. A svájci frank stagnált, szerda este 302,47 forinton, csütörtökön kora reggel 302,46 forinton jegyezték. A dollár 300,82 forintról 301,43 forintra erősödött. Az euró gyengült a dollárhoz képest: szerda este 1,1063 dollárt, csütörtök kora reggel 1,1040 dollárt ért az euró. 
Szerző
Témák
forint euró dollár

Szaúdi cég építi a Török Áramlat bolgár szakaszát

Publikálás dátuma
2019.09.19. 06:38

Fotó: TurkStream Project / AFP
A 474 kilométeres vezeték költségei 1,1 milliárd eurót tesznek ki.
A bolgár állami földgáztársaság megállapodott, hogy egy szaúdi vezetésű cégcsoport új vezetéket épít az országban a török és a szerb határ között. A cél az, hogy a Török Áramlaton át érkező orosz gáz eljusson Szerbiába, Magyarországra és Ausztriába – írja a Reuters. A cikk szerint a 474 kilométeres vezeték költségei 1,1 milliárd eurót tesznek ki, és Boriszov miniszterelnök azt közölte, hogy a csövek 90 százaléka már az országban van. Azt szeretné, ha a hálózat csaknem kétharmada már januárra készen is lenne. Megfigyelők szerint azonban a határidő túl szoros, nemigen lehet majd tartani. A kormányfő arról is beszélt, hogy a beruházásnak köszönhetően Észak-Macedónia, Szerbia és Magyarország alternatív gázforráshoz jut.
Szerző