Több százezren szedtek műanyagszemetet világszerte

Publikálás dátuma
2019.09.23. 09:08

Fotó: JAY DIRECTO / AFP
Manilától a Földközi-tenger térségéig, Ausztráliától Kínáig több százezren tisztították meg a tengerparti strandokat, folyópartokat, közparkokat a környezettakarítási világnapon.
Több százezer környezetvédő tisztította meg a műanyaghulladéktól a tengerparti strandokat, folyópartokat, közparkokat szombaton világszerte, hogy felhívják a figyelmet a környezetszennyezés hatalmas mértékére. A környezettakarítási világnapon Manilától a Földközi-tenger térségéig, Ausztráliától Kínáig több százezren vettek részt a Let's do it (csináljuk meg) alapítvány által szervezett globális akcióban, amelyet a New Yorkban hétfőn kezdődő klímacsúcs elé időzítettek.
Az összegyűjtött szemét nagy része autógumi, műanyagpalack és cigarettacsikk volt. „Segítenünk kell a környezetet, különösen Manila térségében rengeteg a szemét. A műanyagszennyezés hatással van a tengeri életre, mivel az állatok megeszik a mikroműanyagot” – hangoztatta a Fülöp-szigeteken Mae Angela Areglado 20 éves egyetemista, aki a súlyosan szennyezett Manila-öböl partjának megtisztításában vett részt mintegy tízezer társával.
Az észtországi székhelyű alapítvány szerint egy tavalyi hasonló akcióban 157 országból 18 millió ember vett részt. Idén 160 ország csatlakozott kampányukhoz. „A szemétszennyezés globális probléma, mindenki érint a világon, nem ismer határokat“ – írta közleményében Heidi Solba, a szervezet vezetője.
Éves szinten nagyjából 8 millió tonna műanyagszemét kerül a világ óceánjaiba.

Egy minapi tanulmány szerint az óceánokban lévő műanyagszemét éves szinten 2,5 milliárd dollár (714 milliárd forint) veszteséget jelent a világ számára a károsodott vagy elvesztett erőforrások révén.
Szerző

Gondolatban menő a környezettudatosság, tettekben még nem annyira

Publikálás dátuma
2019.09.22. 11:11
Illusztráció: Shutterstock
A környezettudatosság már megjelenik a magyar online vásárlók gondolkodásában, de többségük a megvalósításban még nem zöld.
A digitális vásárlás 2021-re nemzetközi szinten évente elérheti a 2,14 milliárd felhasználót. Itthon a folyamat ugyan lassabb, de érezhető: az online vásárlás részesedése 2010-ről 2018-ra 7 százalékkal, 16 százalékról 23 százalékra nőtt.  Nemzetközi kutatás alapján a vásárlók 71 százaléka számára meghatározó a termék környezeti hatása. Itthon is hasonló a helyzet: a legtöbben (72%) szívesen vásárolnak olyan terméket, amellyel a környezetért is tesznek. Ennél jelentősen kevesebben (31%) többet is fizetnének a zero waste holmikért – derült ki a Vatera felméréséből. 
Egyre nagyobb az elvárás a termékek fenntarthatóságáról szóló információkról, a vásárlók figyelemmel kísérik az előállításához felhasznált víz, illetve energia mennyiségét és az esetleges újrahasznosított anyag tartalmát. Nemzetközi szinten ma már a környezettudatos szemlélet kulcsfontosságú az árucikkek választásánál – mondta Lukács Ákos, a Deloitte fenntarthatósági és klímaváltozási üzletágának vezetője.
A nemzetközi tendenciát látva az online piactér megkérdezte saját felhasználóit, mennyire fontos számukra a környezettudatosság a mindennapokban és vásárláskor. A kutatás kiderítette, a gondolkodás és gyakorlat között nagy különbségek vannak, de a kitöltők legalább fele tesz valamit a mindennapokban a zero waste jegyében. 

Környezetvédő tevékenységek gyakorisága:

• 78% szelektíven gyűjti a hulladékot • 77% fürdés helyett tusol • 75% nem mikróban olvasztja, inkább időben kiveszi a fagyasztott ételt • 74% elsősorban LED izzókat használ • 71% nem használ szívószálat • 71% kihúzza a konnektorból a telefontöltőt, ha nem használja • 70% tartós bevásárlótáskát használ • 58% inkább hazai alapanyagot vásárol • 57% főként elektronikusan kapja a számlákat • 53% textilrongyot használ papírtörlő helyett

A kutatás szerint a felhasználókat bár jellemzi a környezettudatos gondolkodásmód, a mindennapokban ez azért nem nyilvánul meg ekkora mértékben. A kitöltők majdnem negyede (23%) ugyan nyitott a tudatosabb választásokra, de vannak olyan árucikkek, szokások, amelyekről nem tudnak lemondani. Mindössze 5 százalék nyilatkozott úgy, hogy beszerzéseinél nem szempont a hulladékmentesség. 
A válaszokból kiderült az is, hogy a használt termékek iránt is jelentős a kereslet. A válaszadók 46 százaléka fele-fele arányban vásárol új és használt termékeket az online piactéren. 40 százalék kizárólag, vagy főként új holmikat keres, 14 százalék pedig csak, vagy főként használt árukra költ. Összességében a felhasználók több mint fele nyitott a másodkézből való cikkek vásárlására.
A kitöltők fele öt- és harmincezer forint közötti értékben vásárolt az elmúlt évben használt termékeket árusító oldalakon. A válaszadók közel harmada (30%) tíz- és harmincezer forint között költött használt árura, de ugyanennyien vannak azok is, akik még ennél is többet szántak rá. Az eredmények azt mutatják, hogy vásárlók elsősorban (66%) még mindig a költséghatékonyság miatt választanak használt terméket. Az egyediség (30%) közel azonos mértékben szempont, mint a környezettudatosság (32%). 
A válaszadók 72 százaléka nyitott a zero waste termékekre, a de csupán 60 százalékuk vásárol használt cikkeket, és a másodkézből vásárló felhasználók harmada tartja csupán szem előtt a környezettudatosságot, amikor a kosarába teszi a terméket. A vásárlások 25 százalékában a személyes átvételt, 21 százalékában pedig a csomagautomatákat választották a felhasználók, azaz az esetek közel felében a vevők a környezettudatos szállítás mellett tették le a voksukat.
A felmérés végén a kutatásban részt vevők értékelhették önmagukat, hogy mennyit tesznek a környezettudatosság jegyében. A válaszadók csupán közel negyede (23%) válaszolta, hogy nagy figyelmet fordít rá. A kitöltők 39 százalékának a kérdőív mutatta meg, hogy hulladékmentesebben él, mint gondolta, illetve közel azonos az aránya (38%) azoknak, akik saját bevallásuk szerint keveset tesznek a hulladék csökkentéséért, és nem is gondolták, milyen sokat lehetne. 
„A zero waste túlmutat azon, hogy nem vásárlunk olyan dolgokat, amelyeket egy használat után többé elő sem veszünk. A cél, hogy száműzzük életünkből a felesleges tárgyakat, szokásokat, tevékenységeket. Ezért az online piactéren bevezetjük a zero waste kategóriát, így a tudatos termékekre való szűrés és a keresés is egyszerűbbé válik az oldalon” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.
Szerző

Amilyen a gazda, olyan a kutyája

Publikálás dátuma
2019.09.21. 12:43

Fotó: FRISO GENTSCH/dpa Picture-Alliance / AFP
Gyakoribb a túlsúlyos kutya a kövér gazdiknál, mint a normál testsúlyú kutyatulajdonosoknál - derítette ki a Koppenhágai Egyetem állatorvosainak kutatása.
A szakemberek kimutatták, annak, hogy kövér gazdának gyakrabban túlsúlyos a kutyája, részben az az oka, hogy a gazdik a jutalomfalatokat a kutya képzésének eszközeként használják, vagy csupán azért, hogy kedveskedjenek háziállataiknak.
A kutatók 268 felnőtt kutyát tanulmányoztak, 20 százalékuk volt elhízott vagy túlsúlyos. A dán kutatók módszeresen megvizsgálták azokat a tényezőket, amelyek négylábú barátaink túlsúlyát, elhízását okozzák. Eredmények egyike egyértelmű összefüggést mutatott ki a kutya és tulajdonosa testsúlya között. A túlsúlyos vagy elhízott kutya több mint kétszer gyakoribb a túlsúlyos vagy elhízott gazdák körében, mint a karcsú, normális súlyú tulajdonosok esetében - írták a Preventive Veterinary Medicine című folyóiratban megjelent tanulmányukban.
"Gyakran az emberek nem gondolnak arra, hogy kutyájuk súlya problémát okozhat. Ez vezethet a kutya elhízásához. A túlsúly vagy az elhízás nagy hatással van a kutya egészségére, megrövidíti élettartamukat" - idézte Peter Sandeo bioetika professzort, a tanulmány társszerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterejsztő hírportál.
Korábbi tanulmányok szerint átlagosan 1,3 évvel rövidebb a kövér kutyák élettartama azokénál, akiknek korlátozzák étrendjüket. "Miközben a normál súlyú gazdik a jutalomfalatokat a kutya tanítása céljából használják, a túlsúlyosak azért, hogy kedveskedjenek az állatoknak, mint amikor megosztják velük a szendvics vagy a süti utolsó falatját kutyájukkal" - mondta Charlotte R. Bjornvad professzor a tanulmány vezető szerzője.
A szakemberek azt is megvizsgálták, hogyan hat a kasztrálás vagy a sterilizáció az állatok súlyára. Kimutatták, hogy a kasztrált hímeknél háromszor nagyobb a kockázata a túlsúlynak vagy az elhízásnak, a nem kasztráltakhoz képest. A sterilizált nőstényeknél azonban nem találtak ilyen összefüggést a súlygyarapodással. Kimutatták ugyanakkor, hogy a nőstény kutyáknál nő az elhízás kockázata, akár képtelenné tették őket a fogamzásra, akár nem a nem kasztrált hím kutyákhoz képest. "Ha a hímeket kiheréljük, ugyanolyan magas a kockázata a túlsúlynak, mint a nőstények esetében. A kasztrálás csökkenti képességüket az étvágy szabályozására, és csökkentheti az ösztönzést a mozgásra, ami a túlsúly egyik növekvő kockázata. Ezért a gazdinak gondosan kell megválasztania, miként eteti kasztrált kutyáját" - mondta Bjornvard.
Szerző