Kísérteties képet mutatott hétfő reggel az a tíz nagy-britanniai repülőtér - köztük Gatwick, Birmingham, Manchester, Glasgow -, ahonnan a Thomas Cook szervezésében utazók ezreinek kellett volna felszállniuk.
A 178 éves múltra visszatekintő vállalat az éjszaka közepén, két órakor adta fel a harcot, hogy hitelezőivel, részvényeseivel, azok közül is a legnagyobbal, a kínai Fosun csoporttal és a brit kormánnyal közösen megállapodjon az 1,1 milliárd fontra becsült mentőcsomagban, amely - legalábbis egy időre - biztosította volna a rogyadozó utazásszervező működőképességét.
Peter Fankhausert, a Thomas Cook immár csak volt vezérigazgatója hajnalban állt a nyilvánosság elé és olvasta fel mentegetőző közleményét. Az évi több mint kétmillió fontos (740 millió forint) fizetést leakasztó vezető szerint az igazgatóság ,,kimerítő” erőfeszítéseket tett a vállalat túlélése érdekében, de ennek sikertelensége miatt azonnali hatállyal meg kellett kezdeni a hivatalos felszámolás folyamatát. Különös módon éjfélkor még minden figyelmeztetés nélkül lehetett utakat foglalni a Thomas Cook azóta bezárt honlapján keresztül. Fankhauser elsőként a világszerte 22 ezer dolgozótól, majd a hatszázezer ügyféltől kért elnézést a csőd miatt.
Az Egyesült Királyságban a Thomas Cook 9000 munkatársat alkalmazott. Jelentős részük a több mint ötszáz, általában a brit városok legforgalmasabb, magas bérleti díjat követelő vásárlóutcáiban elhelyezkedő utazási irodában tevékenykedett. Ez az üzleti modell sokak szerint halálra van ítélve, ahogy az emberek egyre inkább saját idejükben a világhálón keresztül foglalják le gyakorta olcsóbban elérhető utazásaikat. Nem segített a túlnövekedett és eladósodott Thomas Cooknak a fapados légitársaságok vagy a hatékony Airbnb privát szálláshely-hálózat gyors terjedése sem. A Brexittel kapcsolatos bizonytalanságok, az olyan kedvelt úticélokon, mint Egyiptom és Tunézia elkövetett terrorista merényletek, az egyre forróbb nyarak, a légitársaságok többletkapacitása csak fokozták a problémákat. Végül bírálatok érik máris a brit kormányt, amiért nem segítette ki a bajból az éjszaka kért 150 millió font erejéig az utazásszervezőt.
A II. világháború óta legnagyobb méretű program keretében a Polgári Légiközlekedési Hatóság (UK Civil Aviation Authority) már hétfő reggel megkezdte a több mint 150 ezer külföldön tartózkodó Thomas Cook-ügyfél hazaszállítását. Az október 6-ig tartó Matterhorn Hadművelet keretében legtöbbjük nagyjából kitöltheti szabadságát. A kormány 45 repülőgépet bérelt, részben az easyJettől és a Virgintől, így átmenetileg az Egyesült Királyság ötödik legnagyobb légitársasága jött létre. A mentőakció így is bonyolult és hosszadalmas, nem beszélve a brit adófizetőkre háruló mintegy 100 millió fontos árcéduláról. A BBC szerint az összeomlás nyomán további 350-450 ezer külföldi utazó került bajba. A múlt időbe helyezett vállalat egyik legnagyobb piacának érintetteit, a német turistákat biztosító vállalatok szervezésében szállítják haza.
Különösen időigényes lesz annak a több százezer aggódó ügyfélnek a kompenzálása, akik későbbi időpontokra foglaltak utazásokat, gyakran teljes esküvői csomagokat, beleértve a ceremóniát és annak minden technikai részletét.