Előfizetés

Magyar Narancs: Takaró Mihály miatt nem hosszabbítottak az alaptanterven dolgozó irodalmi szakértők

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.09.25. 10:19
Takaró Mihály
Fotó: Komka Péter / MTI
A lap szerint nem kívántak együtt dolgozni a szélsőjobboldali irodalomtörténésszel.
Csütörtökön jelenik meg a nyomtatott Magyar Narancs, amelynek online változata most részleteket közölt a hetilap egyik cikkéből. Eszerint az új Nemzeti alaptanterv (NAT) előkészítésével megbízott kutatócsoport magyar nyelv és irodalom tantárgyon dolgozó valamennyi szakértőjének június 30-án járt le a szerződése. A projektvezetés felajánlotta nekik a hosszabbítást, azonban egységesen a távozás mellett döntöttek. A Narancs forrásai szerint ennek az volt az oka, hogy megjelent Takaró Mihály szélsőjobboldali irodalomtörténész a tanterv-készítésben. A hat szakember – egyetemi oktatók és gyakorló tanárok – feladata volt az irodalom- és nyelvtantanterv kidolgozása az 5. évfolyamtól a 12. évfolyamig, de összedolgoztak az alsóbb évfolyamok szakértőivel is. A lap kitér rá, hogy Takaró Mihály számos kisebb-nagyobb botrányt keltett a szélsőjobboldali, antiszemita szerzőket magasztaló vagy az általa nem elég magyarnak tartott írókat gyalázó kijelentéseivel. Legutóbb idén nyáron, a komáromi Jókai Mór Nyári Egyetemen felvidéki magyar pedagógusok előtt értekezett arról, hogy Esterházy Péter kultúraromboló, ezért nem kell tanítani. Korábban megkérdőjelezte Kertész Imre magyarságát, Spiró György emberi mivoltát, és azt is kifejtette, hogy Petri György valószínűleg a pokolra került. Takaró nyilvánosan is hangoztatott koncepciójának központi tétele, hogy a kommunista időszak elhazudta és a perifériára szorította a századelő és a két világháború közötti évek nemzeti-konzervatív szerzőit, miközben a nyugatosokat indokolatlanul preferálta. „Takaró Mihály célja a kánon erőszakos átírása, nagyon rosszat tenne az irodalomtanításnak, ha ez a felfogás érvényesülne a tantervben” – véli a Narancsnak megszólaló Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke. Szerinte Takaró csúsztat is, a Nyugat jelentősége ellen például azzal érvel, hogy a folyóirat csak 900 példányban jelent meg, holott a példányszámnál fontosabb mérce a lap korabeli tekintélye és az, hogy kik írtak bele. Úgy tűnik tehát, az emberi erőforrások minisztere, Kásler Miklós továbbra is kitart Takaró Mihály mellett, akit legutóbb azzal bízott meg, hogy Dörner György színész, az Új Színház igazgatója és Raffay Ernő történész, az Antall-kormány egykori honvédelmi államtitkára mellett vegyen részt a frissen alapított Herczeg Ferenc-díj ajánlóbizottságának munkájában.

A filmsztár, aki nem szeret meghalni

Csákvári Géza
Publikálás dátuma
2019.09.25. 10:00
A Rambo V: Utolsó vér című filmben sok a dramaturgiai és ízlésbeli döccenő
Fotó: VERTIGO MEDIA
Sylvester Stallone minden ellenmondás ellenére igencsak szerethető figura. Minden lehetséges szintjén járt a tengerentúli show-biznisznek: szerepelt erotikus filmben, ugyanakkor színészként és forgatókönyvíróként eljutott az Oscar-jelölésig, sőt, többször kipróbálta magát a kamara mögött is.
A filmtörténészek sosem fogják olyan magaslatokba emelni „Sly-t”, mint Sir Alec Guiness-t, ám az elmúlt negyven évben Sly rajongói gondoskodtak arról, korunk mozgóképének egy legnagyobb alakja legyen. Csináljon bármit is éppen. Ami a közös a műveiben – legyen benne szereplő, író vagy rendező, esetleg ezek kombinációja – hogy kifejezetten olyan meséket ad elő, melyekben az emberi akarat leküzd minden akadályt. „Ars poeticám, hogy sose különbözzek másoktól. Én is ugyanazoktól a veszélyektől tartok, mint minden más ember. Ugyanúgy leszek magányos, elhagyatott, félelemmel teli és ha valamiben sikeres vagyok, akkor a győzelem ereje is ugyanúgy megszédít. Ha alkotóként ezt a folyamatot sikerül hitelesen elmesélni, akkor minden egyes ember tud az adott történethez viszonyulni.” – mondta Stallone az idei Cannes-i fesztiválon, ahol igazi hősként fogadták és méltatták. Felállni a legnagyobb bukásokból és ebből erőt meríteni – ez Sly ars poeticája. Tegyük hozzá, a legátütőbben a Rocky első részében jön át ez a szív. Ez a mű, nem mellékesen átírta az Oscar történelmet, hiszen ez volt az első mű, mely bearanyozódott és egy szimpla bunyós sztoriját adta elő. Nem volt epikus, kosztümös hömpölygő tabló, esetleg depresszív társadalmi tabló, csak egy emberi sztori: egy férfié, aki totálisan izolálja magát a világtól, amíg rá nem bukkan egy nőre, így újraértelmezi az életét és kvázi újjászületik. A Rocky az amerikai álom ideájának mintamozija, melynek szellemisége a mai napig érvényes. Nem véletlen, hogy a harmadik rész idején készült Rocky-szobor Philadelphiában a szépművészeti múzeum előtt maradt évekig, mígnem átkerült a város egy másik részére. A Rambo első része hasonló csoda volt. Lassan derült ki Sly számára, hogy ez a mű sokkal több mint egy akciófilm. Ahogy Cannes-ban fogalmazott, politikai szinten ateista. Csak az emberi drámát látta, a társadalom iráni elidegenedés miértje. „A regényben Rambo annyira sérült, hogy meg kell ölni. De én nem szeretek meghalni a vásznon, így a rehabilitáció üzenete izgalmasabb volt. Nem gondoltam volna soha, hogy ezt a világ úgy értelmezi, hogy ez részemről politikai állásfoglalás volt. Nem akartam, de ma már látom, hogy az tényleg volt – tőlem függetlenül. Sírni tudtam volna, amikor Trump azt mondta: Rambo republikánus.” - húzta alá a filmcsillag.  

Rambo, lenullázva

Egy biztos, az Utolsó vér az a Rambo kaland, ami elsősorban azoknak ajánlott, akik nem látták az 1982-ben készült első részt. Ugyanis a Ted Kotcheff rendezte klasszikus, David Morrell regényének alapfelvetéseit nem mellőzve készített el suspense-el teli akciófilmet, gondosan körüljárva azt a jelenséget, hogy az amerikai társadalom nem tudja/akarja visszafogadni a háborúból visszatérő, poszttraumás stressz szindrómától szenvedő veteránokat. Nos, az egyre brutálisabbá váló, háborús környezetben játszódó három folytatás után jött az ötlet: az utolsó vérben személyes sérelem érje John Rambót (az öregebbnél is öregebbnek tűnő Stallone), akiből aztán újra feltör a szörnyeteg. Adrian Grunberg rendező ezt egy fájdalomig ismert, brazil szappanopera brutálisan igénytelen képi világával és érfelvágással felérő dramaturgiájával képzelte el: adott egy farm Arizónában, ahol Rambo együtt él egy mexikói nagymamával és annak unokájával. Az egykori gyilkológép, most heroikusan embereket ment, illetve lovakat tenyészt – kivéve, amikor nem tör rá valami semmitmondó flashback. Egészen addig, míg a „kislány” el nem dönti, meglátogatja a Mexikóban élő, őt kiskorában elhagyó apját. Talán mondani sem kell, az apa egy igazi seggfej (a B-kategóriás filmek szabályainak értelmében), mire a lány bánatában nem hazamegy, hanem bulizni, ahol emberkereskedők és bordélyházakat üzemeltető kartell kezébe kerül. Mivel Mexikóban mindenki rossz (negatív országimázs a köbön) Rambo elindul megmenteni fogadott lányát – nem is mesélem tovább, a lényeg, hogy a mű utolsó húsz perce egy brutális leszámolás. De olyan, mintha egy horrorfilmet néznénk, ahol minden gagyit az arcunkba nyomnak a csonkolástól az altatás nélküli szívkitépésig. Az utolsó vér tehát abszolút nem visszatérés az első rész szofisztikált világához, inkább arra megy rá, hogy vizuálisan sokkoljon. Persze, ennek is megvan a maga közönsége, ám kérdés, Sly-nak miért éri meg a saját mítoszát kvázi semmissé tenni? Rambo V: Utolsó vér Forgalmazza a Vertigo Média

Szexuális zaklatás: Plácido Domingo nem önként, és nem is dalolva távozik a Metropolitanból

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.09.25. 07:51
Plácido Domingo
Fotó: ANGELA WEISS / AFP
A világhírű tenor tagadja az ellene felhozott vádakat, de "beleegyezett abba, hogy nem vállal szerepet a Met jövőbeni előadásaiban".
Peter Gelb, a New York-i Metropolitan Opera menedzsere az MTI szerint kedden délután e-mailben tudatta a társulat tagjaival: Plácido Domingo "beleegyezett abba, hogy nem vállal szerepet a Met jövőbeni előadásaiban. Hálásak vagyunk neki, hogy felismerte, vissza kell lépnie". "Az operaénekes és volt operaigazgató döntése azonnali hatályú" - közölte a színház menedzsere. Domingo visszalépése egyben azt is jelenti, hogy már a szeptember 25-én, szerdán tartandó Macbeth-bemutatón sem énekel. Verdi operájának címszerepét Zeljko Lucic szerbiai születésű bariton veszi át. Ez lett volna Domingo első fellépése az Egyesült Államokban azóta, hogy az AP amerikai hírügynökség két riportban - augusztusban és szeptemberben - arról számolt be: több operaénekesnő és balerina is szexuális zaklatásokkal vádolta meg az operalegendát. Az ügyben vizsgálatot indított Los Angeles operaháza - ahol Domingo 15 éven keresztül zeneigazgató volt -, valamint az amerikai zeneművészek szövetsége (AGMA) is. A Met nem kezdett vizsgálódni, jelezte, hogy megvárja a két másik vizsgálat eredményét. Plácido Domingo hétfőn közleményt küldött a New York-i operaház menedzsmentjének, és ebben hangsúlyozta: 27 évesen debütált ebben az operaházban, és 51 éven keresztül folyamatosan fellépett itt. Győzelmekkel teli időszaknak nevezte ezeket az éveket, és háláját fejezte ki, hogy 78 évesen elénekelhette Macbeth címszerepét a kosztümös főpróbán. De hozzátette: bár vitatja az ellene felhozott vádakat, aggodalommal tölti el őt az emiatt kialakult légkör, és nem szeretné, ha ez elvonná kollégái figyelmét a munkától. "Ennek következtében kértem, hogy visszavonulhassak" - fogalmazott közleményében a művész. Peter Gelb kedden bejelentette azt is: a londoni operaház vizsgálatának lezárultáig felfüggesztik Vittorio Grigolo operaénekest. Az olasz tenort kedden a londoni operaház szintén felfüggesztette, mert állítólag a társulat múlt heti japán turnéja alkalmával szexuálisan zaklatott egy kórustagot.