kampány;Csepel;önkormányzati választás;Gubacsi híd;Fővárosi Negyed;

2019-09-28 16:36:00

A kampányra sem érdemes híd

A közelgő önkormányzati választás előtti szokásos ígérgetésekbe nem fért bele a XXI. kerületet Pesterzsébettel összekötő, elég siralmas állapotban lévő Gubacsi híd felújításának terve.

Kulcsszerepe van a hidaknak a szigeten fekvő települések vagy városrészek életében - evidenciának tűnik, Csepel fideszes vezetése mégis másképp gondolja: a közelgő önkormányzati választás előtti szokásos ígérgetésekbe nem fért bele a XXI. kerületet Pesterzsébettel összekötő, elég siralmas állapotban lévő Gubacsi híd felújításának terve. Pedig az anyagi források feltehetően rendelkezésre állnak, hiszen egy 2017 márciusi Magyar Közlönyben arról olvashattunk, hogy a ráckevei (soroksári) Duna-ág felett átívelő  vasúti híd (mellette található egy közúti is) felújítására uniós forrásokat kíván igénybe venni az állam. A cél pedig az, hogy a csepeli Szabadkikőtő és a pesti Dunához közeli vasúthálózat között korszerű átkelőn haladhassanak a teherszerelvények. A projekt tervezett költségét két esztendeje bruttó közel 10 milliárd forintra taksálta a kormány. (Csak a nagyságrendet érzékelendő, a biztosan felújítás előtt álló Lánchídra ugyanennyit szántak, 2019-ben.)

Az egészből mindmáig nem lett semmi, de nem járt jobban a vasúti mellett lévő közúti híd sem, amellyel kapcsolatban 2014-ben Borbély Lóránd (Fidesz) polgármester még azzal kampányolt, hogy kétszer két sávosra szélesítik. Egy kicsiny lelkiismeret furdalása azért lehetett a Pest megyei kormányhivatalnak, mert idén tavasszal közmeghallgatást szerveztek a Gubacsi-híd korszerűsítéséről. De nem ám a legfőbb érintetteknél Csepelen, hanem Pesterzsébet művelődési házában. A lehetetlen időpontban megtartott ankéton meg is jelentek hárman az erzsébeti önkormányzattól (a csepelitől senki), és öt lelkes civil a XXI. kerületből. Mintha megérezték volna, hogy a megviselt, szűk kapacitású közúti híd szóba sem kerül.

Gondolhatnánk, hogy akkor legalább a vasúti híd felújítása sürgető. A csepeli Szabadkikötőben ugyanis tavaly átadtak egy korszerű logisztikai központot, ennek révén naponta legalább nyolc konténervonat cammog itt óránként öt kilométeres sebességgel, a több száz méteres szerelvények áthaladása naponta többször percekre megbénítja a kerület legforgalmasabb közútjának életét. Ha a vasúti hidat felújítanák, akkor a projekt része lenne egy aluljáró megépítése is. Felújításról azonban mostanában nincs szó - a csepeliek szerint azért, mert az egykori kerületi polgármester Németh Szilárd lobbierejét felemésztette a kerületben létesülő birkózóakadémia létrehozása.