"Eddig azt hittem, olvastam köztársasági elnök úr beszédét és én nem találtam benne ezt a részt"

Publikálás dátuma
2019.09.26. 20:28

Fotó: Soós Lajos / MTI
Blődlivel igyekezett elvenni Gulyás Gergely az Orbán-kormány és Áder János közötti, a klímakérdéseket illető, eltagadott véleménykülönbség élét.
"Eddig azt hittem, olvastam köztársasági elnök úr beszédét és én nem találtam benne ezt a részt"

- bújt ki meglepő fordulattal az érdemi válaszadás alól a mai Kormányinfón Gulyás Gergely.

A 168 óra azt firtatta a Miniszterelnökség vezetőjétől, miként egyeztethető össze Áder János ENSZ-klímatalálkozón tett kijelentése - miszerint Magyarország 2030-ra beszünteti a szénenergetikai hasznosítását - a kormánytagok ezzel ellentétes nyilatkozataival. Gulyás Gergely megemlítette, hogy csak egy összefoglalót olvasott, ami ezt a kijelentést nem tartalmazta. Segítünk, remélve, hogy szerény elemzésünkkel is hozzájárulhatunk állami vezetőink megfelelő felkészüléséhez. Áder János négy napja, szeptember 23-án az ENSZ New York-i klímacsúcsán elmondott beszédének honlapján található leirata szerint pontosan azt mondta: "Magyarország 2030-ig (...) befejezi a szén energetikai hasznosítását”. A Távirati Iroda másnap hajnalban ezt szó szerint idézte. Azt megelőző, pénteki közrádiós nyilatkozatában az államfő úgy fogalmazott, „2030-ra legkésőbb Magyarországon meg fog szűnni a szénalapú energiatermelés”. Áder János a szeptember 17-én Gyulán, a Gál Ferenc Főiskola Egészség- és Szociális Tudományi Kara diákjainak tartott előadásán is ezt hangsúlyozta, amiként azt az erről szóló MTI-tudósítás címében is kiemeli. A zöldügyekben sűrűn nyilatkozó, ex-Fidesz-alelnökként Orbán Viktor teljes körű bizalmát élvező Áder János kínosan ügyel arra, hogy ne kerüljön tételes ellentmondásba a nemzetközi klímaintézkedések végrehajtását rendre szabotáló-blokkoló Orbán-kabinettel. Ez mindeddig többé-kevésbé sikerült neki, még ha a köztársasági elnök kerüli is a kritikus kérdések megválaszolását. Áder János tojástánca némiképp óvatosabb a kormányénál. A közrádióban ugyanis alapvetően a kormányt védő statisztikai kimutatásokat sorolt. Miután pedig az elmúlt hetek során feltűnő sűrűséggel tett hitet az ország nettó szén-dioxid-kibocsátásának – az Orbán-kormány által szintén ellenzett – 2050-es megszüntetése mellett, ez az ENSZ előtti beszédéből már kimaradt. A kormány, illetve Gulyás Gergely kommunikációja kevésbé kifinomult. Miután Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium korábbi parlamenti államtitkára többször utalt arra, hogy nincs döntés a széntüzelés 2030-as megszüntetéséről, három hete Palkovics László tárcavezető – egy energiatároló Áder Jánossal közös átadása után - lapunknak kifejezetten megerősítette, hogy nem vállalják ezt a 2030-as célt. A széntüzelés kivezetése nálunk a Mátrai Erőmű igencsak környezetszennyező lignitblokkjainak leállítását jelenti: a többi hazai szénerőmű és -bánya ugyanis már bezárt. A kormányálláspont azért is fura, mert az áramellátás jövőbeni tervezéséért felelős állami Mavir idei tanulmányában már 2028-ra sem szerepel működő mátrai szénblokk. Mi több, maga a – kormányfő strómanjának tartott Mészáros Lőrinc tulajdonában álló - erőmű is így számol. Terveik szerint dolgozóikat és az ellátásban játszott kiemelkedő szerepüket más energiaforrásokra alapozva őrzik meg. Gulyás Gergely tegnap azzal állt ki az erőmű fenntartása mellett, hogy az a legnagyobb, hazai alapanyagból ellátható, stratégiai termelő. Szerinte, ha Áder János „valóban” utalt a széntüzelés 2030-as megszüntetésére, az úgy hozható  egy lapra a kormányállásponttal, hogy „egy blokk megléte nem feltétlenül azonos annak teljes kihasználtságával”. Ez ugyanakkor valójában tételesen ellent mond Áder János, illetve a Mavir közlésével, ami szerint 2030-ra minden mátrai szénblokk teljesen leáll.
Szerző

335,30 forinton az euró

Publikálás dátuma
2019.09.26. 18:59

Fotó: Shutterstock
Gyengült a forint a bankközi piacon a főbb devizákkal szemben csütörtök este a reggeli szintekhez képest.
Az euró jegyzése 335,30 forintra emelkedett este fél hétkor a reggel hét órakor jegyzett 334,18 forintról. Az euró csütörtökön 333,54 forint és 335,78 forint között mozgott. A svájci frank árfolyama 307,63 forintról 308,92 forintra, a dolláré pedig 304,93 forintról 306,72 forintra emelkedett. Az euró a reggeli 1,0960 dollár után este 1,0932 dolláron állt.
Szerző

Még hónapokig marad a bádogterminál Ferihegyen

Publikálás dátuma
2019.09.26. 16:24

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Jövő év nyarától üzemelhet teljes kapacitással a Ferihegyen épülő új szárny- tudta meg lapunk a Wizz Airtől.
A tervek szerint a jövőben sokkal kevesebbet kell majd sétálni a kapuktól a repülőgépekig, mert a gépek közvetlenül a kijáratok előtt fognak állni. Mint arról a Magyar Nemzet nyomán beszámoltunk a Budapest Airport (BA) nemrégiben a kettes terminálhoz új szárnyat kezdett építeni, a munkával pedig a Garancsi István érdekeltségébe tartozó Market Zrt.-t bízták meg. A Wizz Air értesülései szerint az új szárny bizonyos járatokat már januártól fogad, illetve indít, ám jövő év nyarától kezd teljes kapacitással üzemelni, mikor teljes egészében átveszi a jelenleg használt ideiglenes bádogterminál szerepét. Mint írtuk, korábban komoly kormányzati támadások érték a BA-t, a repülőtéren kialakult áldatlan állapotok – elsősorban a bádogterminál – miatt, ám mint azóta kiderült, tényleges kormányzati szándék volt a korábban privatizált BA visszaszerzésére, ám ez meghiúsult. Ugyanakkor Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter még áprilisban kijelentette, hogy év végéig adnak haladékot a BA-nak, hogy bontsa le a bádogterminált, különben, a kormány rendeleti úton tiltja be a használatát. Bár a BA korábban beharangozott fejlesztési terveiben későbbre tervezték az új terminál kialakítását, a jelek szerint felgyorsították a fejlesztésnek ezt a részét. Az új szárny a jelenlegi „bádogterminálhoz” hasonlóan könnyűszerkezetes épület lesz, de sokkal magasabb színvonalú kiszolgálást tesz majd lehetővé, így a Wizz Air szerint több ülőhely lesz benne, és lesznek benne kereskedelmi egységek is. Ezeket azok is meglátogathatják majd, akiknek máshonnan indul a gépük, mivel az új szárny egybeépül a meglévő, 2B-es terminállal. A Wizz Air szerint a repülőtéri használati díjak ugyanakkor nem változnak, ezért az új szárny használata a repülőjegyek árára sem lesz hatással.