Will Smith a fiatal Brandóval forgatna

Publikálás dátuma
2019.09.27. 09:00

Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
Az elmúlt négy napban nem lehetett kikerülni Will Smith-szel kapcsolatos híreket Magyarországon. A filmcsillag itt ünnepelte a születésnapját, melynek kapcsán ingyenes hip-hop koncertet adott a Szent István-bazilika előtt, illetve a világsajtónak Budapesten mutatta be a 2018-ban részben nálunk forgatott Gemini Mant.
 „Nem hiszem, hogy átírtam a filmnyelvet, de igaz, hogy valami újjal próbálkozom” – mondta Ang Lee kétszeres Oscar-díjas rendező csütörtökön a budapesti Four Seasons hotelben tartott sajtótájékoztatón. Hozzátéve: jelenleg azzal kísérletezik, hogy közelebb hozza a valóságot a mozinéző számára. Ez pedig az úgynevezett 3D+ technológia, mely hatvan helyett százhúsz képkockát alkalmaz másodpercenként, így az emberi szem eddig soha nem látott közelségbe juthat mindenhez, csupán azzal, hogy a vásznat nézi. Ang Lee egyébként már erre törekedett a Pi élete forgatása során is.

Azt, hogy mennyit fejlődött azóta a technika, mindenki láthatja, aki elmegy megnézni a Gemini Mant, olyan közelségbe jutunk az akcióhoz és magához a színészek aurájához is. Will Smith elmondása szerint az első meglepetés akkor érte, amikor Lee közölte vele: felejtse el a sminket, mert a speciális kamera olyan pontos képet alkot majd az arcáról, hogy látszana bármilyen smink. „Hé, haver, másik színészre lesz szükséged” – húzta alá nevetve Smith, aki végül élvezte a különösen hosszú és intenzív beállításokat, mely az életszerűséget varázsolták végül a moziba. Jerry Bruckheimer producer arra a triviális kérdésre, hogy miért választotta Budapestet, udvarias választ adott: mert régóta ismeri hazánkat, számos kitűnő rendező is filmes ment tőlünk Amerikába, de a dicsőség nem az övé, hanem Ang Lee-é.

A direktor beleszeretett magyar fővárosba, ahová először azért jött, hogy megnézze, mennyire tudja majd pótolni Párizst, mivel az ottani felvételekről anyagi okok miatt Bruckheimer hallani sem akart. Ám Lee-t annyira lenyűgözte a budapesti építészet, hogy átírta a forgatókönyvet: így alakult ki, hogy Budapest önmagát alakíthatja a sci-fiben. A producer hozzátette: óriási szolgálatot tett Ang Lee azzal Magyarországnak, hogy egy olyan formában mutatta meg, mint mások még soha. A szakember ezzel a 120 képkocka per másodperces képre, a már említett 3D+ technológiára utalt, mely nem csak a színész arcát mutatja meg smink nélkül, hanem a város karnyújtásnyira látható a vásznon. Azaz, ha akarom, akkor nézhetem a filmet, de a városban is gyönyörködhetünk egyszerre. Vagy külön-külön. Érdeklődés kérdése.
De nem csak az élethűség a meghökkentő ebben az új technológiában. Ahogy Will Smith megfogalmazta, a Gemini Man az első olyan produkció a filmtörténetben, melyben az egyik színész száz százalékosan digitális színész. Azaz nem az ötvenegy éves Will Smith játszotta el önmagát és fiatalították, hanem megalkották a semmiből a színész egy huszonhárom éves verzióját. Innentől kezdve válik ijesztővé ez a technológia, mivel Smith ad abszurdum mostantól forgathat úgy évi tíz filmet, hogy ott sincs. Persze ő inkább egy közös mozit szeretne a fiatal Marlon Brandóval…

Arra az újságírói kérdésre, hogy mi volt a „teremtésben” a legnehezebb, Lee azt mondta: kutatni azt, hogy Will Smith mitől szupersztár harminc éve és ő meg miért nem lett az. „Ezek apró mozdulatok, láthatatlan mimika, talán néha eltaláltuk” – tette hozzá. Mi tagadás, kockázatos vállalás a Gemini Man, melynek forgatókönyvét – nem mellékesen – húsz éven keresztül senki sem merte megfilmesíteni Hollywoodban, pedig Harrison Fordtól Clint Eastwoodig nagyon sok mindenkit felkértek a szerepre. Az „elátkozott projektet” végül Jerry Bruckheimer vette meg 2016-ban a Disney-től.

A Népszava kérdésére elárulta, hogy eleinte ő is elvetette végül a filmtervet: noha nagyon tetszett neki a forgatókönyv, próbafelvételeket készítettek a „fiatal” Jack Nicholsonnal, de az eredmény katasztrofális volt. Ang Lee a digitális technika iránti őrülete kellett ahhoz, hogy a film végül most megvalósulhasson. És, hogy miért lett Will Smith a főszereplő? Bruckheimer igazi produceri választ adott: Will épp ráért és Ang Lee-val akart dolgozni. Ő pedig szinte semmiről sem tehet.
Témák
film Will Smith

Felmondott a Magyar Nemzeti Filmalap vezetője - az MTI kozmetikázta a hírt

Publikálás dátuma
2019.09.27. 07:30
Havas Ágnes volt Andy Vajna jobbkeze. Sikerült elnyernie a filmszakma bizalmát is
Fotó: Népszava
Felállt a székéből Havas Ágnes, a Filmalap vezérigazgatója. A miniszterelnök februárban még a bizalmáról biztosította.
Nyolc és fél év után a Filmalap vezérigazgatója, a Filmszakmai Döntőbizottság elnöke, Havas Ágnes felmondta a munkaviszonyát – adta hírül honlapján a Magyar Nemzeti Filmalap, idézve a felettes szerv, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. közleményét. Ami furcsa mód az MNV Zrt. honlapján csütörtöki lapzártánkig nem volt olvasható. „Most átadom a helyemet azoknak, akik új tervekkel, új elképzelésekkel dolgoznak majd a magyar film hírének öregbítése érdekében és minden bizonnyal tovább segítik az alkotói kreativitás szárnyalását. Biztos vagyok abban, hogy Káel Csaba kormánybiztos úr továbbfejleszti mindazt, amit nyolc és fél év alatt felépítettünk” – mondta többek között Havas Ágnes a közleményben.

Az MTI beszámolójából mindenesetre nem derült ki, hogy Havas Ágnes felmondott az MNV Zrt.-nél, az állami hírügynökség a „távozik” kifejezéssel „finomította” a vezérigazgató döntését. Havas Ágnes távozásával a Filmszakmai Döntőbizottság is vezető nélkül maradt. A Filmalap honlapja szerint utoljára augusztus 29-én ült össze a grémium, korábban havonta kétszer döntött filmszakmai támogatásokról – a forgatókönyv-fejlesztésektől a filmek gyártásáig.
 
Több kormányközeli médium múlt év nyara fáradozott az azóta elhunyt filmügyi kormánybiztos, Andy Vajna, valamint Havas Ágnes lejáratásán. A jól bevált recept szerint ezúttal is egy frissen létrehozott internetes napló állításaira hivatkozva indították cikksorozatukat. Az Andy Vajna kommunistái című, azóta megszüntetett blog állításaira hivatkozva a Pesti Srácok múlt év szeptemberében, majd novemberben is kommunistázott egy vaskosat.

Január 20-án meghalt Andy Vajna. A Népszava már akkor megírta, hogy helyére Káel Csaba, a Müpa vezetője kerül, ám értesülésünknek látszólag ellentmondott a HVG februári információja. A lap akkor azt írta: „Orbán Viktor magához hívatta Havas Ágnest, a Filmalap vezérigazgatóját, és személyesen biztosította őt a bizalmáról, illetve rákérdezett, hogy szükségesnek látja-e, hogy Vajna után a miniszterelnök új filmügyi kormánybiztost nevezzen ki. Havas pedig nemmel válaszolt.” A Filmszakmai Döntőbizottságot márciusban – Andy Vajna halála miatt is – átalakították, miközben Szász János kiszállt a Hunyadi-filmből.
 
Augusztus végén aztán kinevezték a Müpa vezérigazgatóját, Káel Csabát filmügyi kormánybiztosnak, aki elképzeléseiről pár napja úgy nyilatkozott az Inforádiónak: miután a sorozatok hódítanak világszerte, szerinte Magyarországon is ez lesz a fő csapásirány. „Nem filmben, hanem mozgóképiparban és mozgóképkultúrában kell gondolkozni” – mondta Káel Csaba.

Még kilencmilliárd forint kell az Eiffel Műhelyháznak

Publikálás dátuma
2019.09.26. 18:07

Fotó: Népszava
Tovább csúszik az Opera és az Eiffel Műhelyház felújítása – hangzott el a Magyar Állami Operaház csütörtöki évadnyitó társulati ülésén az Erkel Színházban.
Jelenlegi információk szerint az Andrássy úti Ybl-palota 2021 őszén nyílhat meg. Ez már jelentős, több mint tíz hónapos csúszást és költségnövekedést jelent. Úgy tudjuk, hogy törölni kellett a korábban már próbaüzemben működő Eiffel Műhelyház következő félévre tervezett előadásainak egy részét. A kivitelezőkkel szerződéseket kell módosítani, vonatkozik ez többek között a színháztechnikára, de a beruházásért felelős Sághi Attila azt mondta: 2020 februárjára átadhatják az Eiffel Műhelyházat. Arról is szó esett, hogy a műhelyház megépítésének a költségei is nőnek, erre a kormány már áldását is adta, mintegy kilencmilliárd forintot bocsát rendelkezésre erre a célra.
Ókovács Szilveszter főigazgató pedig arról beszélt, bár nehéz helyzetben van az intézmény a felújítás miatti bevétel kiesésből következően, de ha kell, akkor az állami források átcsoportosításával januártól emeli az alkalmazottak bérét, mivel nem kockáztathatja meg a sztrájk lehetőségét.

Az is elhangzott, hogy az Opera megegyezett a Magyar Táncművészeti Egyetemmel: a növendékeik a jövőben részt vehetnek az intézmény produkcióiban.
Szerző