A taxisofőröket veszélyezteti leginkább a városi légszennyezettség

Publikálás dátuma
2019.10.01. 14:00

Fotó: ARNAUD BERTRANDE/ONLY FRANCE / AFP
Megvizsgálták, kiket veszélyeztet leginkább a városi légszennyezés a hivatásos autóvezetők közül. A következő lépésben a vezetők védelmének lehetséges stratégiáit tanulmányozzák a kutatók.
A városi légszennyezés a többi hivatásos autóvezetőhöz képest a taxisofőröket veszélyezteti leginkább - mutatta ki egy új tanulmány. Az Európai Légzőszervi Társaság (ERS) nemzetközi kongresszusán bemutatott kutatás kimutatta, hogy a hivatásos sofőrök átlagosan harmadával több fekete szenet szívnak be vezetés közben, mint amit egy forgalmas út mellett mérni lehet.
Azt is megállapították, a futárokkal, teherautósofőrökkel, szemetesekkel és mentősökkel összehasonlítva a taxisofőrök vannak kitéve a legnagyobb mértékben a fekete szénnek (BC), ami a dízelmotorok füstjére jellemző – számolt be róla a medicalxpresss.com portál. A tanulmány szerzői szerint 
a sofőröknek csukott ablakkal kellene közlekedniük, hogy védekezzenek a szennyezés ellen.

A kutatást Shanon Lim, a londoni King's College kutatója ismertette a kongresszuson. A tanulmány elkészítésében a King's College és a londoni Queen Mary Egyetem kutatói működtek együtt. „Nagyon sokat tudunk a közlekedési légszennyezettség veszélyeiről, meglepően kevés kutatást végeztünk azonban a hivatásos járművezetők szennyezésnek való kitettségéről és annak egészségre gyakorolt hatásáról. Úgy gondoljuk, hogy körülbelül egymillióan dolgoznak ilyen munkakörben csak az Egyesült Királyságban, tehát ez egy nagyon széles kört érintő és ehhez képest alulértékelt kérdés” – mondta el Lim.
A kutatók 140 hivatásos járművezetőt toboroztak a London belvárosából. Felkérték őket, hogy 96 órán át vigyenek magukkal egy feketeszén-szintet mérő eszközt, amit összekapcsoltak a GPS nyomkövetővel. A műszer percenként egyszer rögzítette a mért szintet. A sofőrök járművének típusát és a munkaidejüket is feljegyezték, és arról is kérdezték őket, hogy nyitott ablakokkal vagy szellőzőnyílással vezetnek-e. Az eredmények azt mutatták, hogy a hivatásos járművezetők vezetés közben légköbméterenként átlagosan 4,1 mikrogramm fekete szénnek vannak kitéve, ami körülbelül négyszerese az otthonukban lévő átlagosan 1,1 mikrogramm/m3 szennyezettségnek. A kutatók szerint az otthoni szintek hasonlóak az irodai levegőben lévő szennyezettségi szintekhez.
A sofőrök fekete szénnek való kitettségében azonban rendkívül magas kiugrásokat is tapasztaltak, gyakran akár fél órán át is több mint 100 mikrogramm/m3 értéket mértek. A kutatók ugyanakkor megállapították, hogy ugyanekkor a forgalmas londoni Marylebone Road mentén a szennyezés szintje átlagosan 3,1 mikrogramm/m3 volt, London levegőjében a fekete szén átlagos koncentrációja pedig 0,9 mikrogramm/m3 volt. A mentősök átlagosan a fekete szén 2,8 mikrogramm/m3 fkoncentrációjának voltak kitéve.
Mivel a hivatásos járművezetők magasabb légszennyezettségnek vannak kitéve, mint amit a forgalmas út mellett mértek, ez arra utal, hogy a jármű belseje nem feltétlenül nyújt védelmet. Valójában az ellenkezője lehet igaz: a szennyezett levegő hosszabb ideig megrekedhet a járműben – vélte Lim.
A kutató elmondta: nem tudják biztosan, miért a taxisok helyzete a legrosszabb, valószínűleg azzal van összefüggésben, hogy a város legforgalmasabb és legszennyezettebb részein működnek, ahol nincs levegőmozgás. A mentősök pedig azért lehetnek jobb helyzetben, mert elkerülhetik a torlódásokat, amikor a helyszínekre sietnek.
A kutatás azt is kimutatta, hogy ha a sofőr az ablakokat bezárva tartotta munka közben, a felére csökkent a fekete szén koncentrációja, amit belélegzett. A jármű típusa és az útvonal megválasztása szintén csökkentheti a légszennyezettségnek való kitettségét. A kutatók azt tervezik, hogy megvizsgálják a vezetők védelmének lehetséges stratégiáit, például a légszűrők használatát. 
Szerző

Veszélyes kórokozókat terjeszthetnek a mosógépek

Publikálás dátuma
2019.10.01. 09:51

Fotó: Felix Hoerhager / AFP
Gyógyszereknek ellenálló kórokozókat terjeszthetnek a mosógépek – állapították meg a Bonni Egyetem kutatói egy gyerekkórházban végzett kutatás után.
A Klebsiella oxytoca nevű baktérium terjedt az újszülöttek között az intézményben – közölte az egyetem. A forrás egy szokványos mosógép volt, amelyben az újszülöttek ruhadarabjait mosták. Szerencsére nem történt veszélyes fertőzés. A baktérium gyomor- és bélrendszeri, valamint légúti fertőzéseket, legrosszabb esetben halálos kimenetelű vérmérgezést (szepszist) okozhat.
Az eset felhívta a figyelmet arra, hogy azokban a háztartásokban, ahol ápolásra szoruló emberek élnek, antibiotikumokkal szemben ellenálló baktériumok terjeszthetnek a mosógépek. A továbbiakban alaposabban meg kell vizsgálni ezeket a terjedési útvonalakat – hangsúlyozta az egyetem. A kutatók az Applied and Environmental Microbiology című szaklapban számoltak be eredményeikről.
A Klebsiella oxytoca baktériumnak ez a típusa olyan egyedülálló, hogy nem szerepelt az országos adatbankban. Ez a kutatás során előnyt is jelentett, mivel a terjedés útvonala így egyértelműen követhető volt. Sem a szülők, sem az ápolószemélyzet nem terjesztette a baktériumokat, kizárólag az alagsori mosógép, amelyben az újszülöttosztályon lévő babák kötött zoknijait és sapkáit mosták. A baktériumok a ruházaton keresztül terjedtek át a babákra.
A kórházakban normális esetben speciális mosógépeket és mosási módszert alkalmaznak, amely magas hőmérséklettel és fertőtlenítőszerekkel dolgozik, vagy mosodák végzik a munkát. Ezen az újszülöttosztályon azonban egy kereskedelmi forgalomban kapható, általános mosógépet használtak. „Ez egy különleges eset volt” – emelte ki Ricarda Schmithausen, a német közegészségügyi intézet vezetője. 
A tanulmány szerint az antibiotikumokkal szemben rezisztens baktériumok megtelepedhetnek a mosógépekben. Esőként mutattuk ki, hogy 
egy mosógép közvetítésével emberekre is átterjedhetnek a rezisztens baktériumok

– közölték a tudósok.

A háztartásokban egyre gyakoribbá váló trend, hogy energiatakarékossági, ezáltal környezetvédelmi okokból is alacsonyabb hőmérsékleten, jóval 60 Celsius-fok alatt végzik a mosást. Azokban a háztartásokban azonban, ahol ápolásra szoruló, nyílt sebekkel vagy katéterrel élő idősek vagy gennyes sérülésektől vagy fertőzésektől szenvedő fiatalabb emberek laknak, a ruhákat magasabb hőmérsékleten – akár 60 Celsius-fokon – kell mosni, hogy megakadályozzák a baktériumok terjedését. A higiéniai szakértők szerint ez egyre nagyobb kihívást fog jelenteni, a családok által ellátott ápolásra szoruló személyek száma ugyanis folyamatosan növekszik.
Szerző

Elon Musk szerint bolygóközi utakra is visz majd utasokat a Starship

Publikálás dátuma
2019.09.30. 13:20

Fotó: SpaceX
Újabb részleteket árult el a Starship (Csillaghajó) űrhajóról Elon Musk, a SpaceX amerikai űrkutatási vállalat alapítója.
Musk egy élőben közvetített eseményen, Texasban mutatta be a projekt új fejleményeit, és arról beszélt, hogy az űrhajó a Naprendszer más helyszíneire is eljuthat és nem csak egyszer lehet majd használni.
Az űrhajó hosszú, bolygóközi utakra akár száz embert tud majd szállítani - írta a SpaceX a Twitteren. Musk, aki a texasi SpaceX-bázisról jelentkezett be, elmondta, hogy a Starship várhatóan egy-két hónapon belül megteszi első útját, amelyen 19800 méter magasra száll, mielőtt visszatérne a Földre. A vállalat alapítóját, aki az űrhajó ezüstös teste előtt állt egy emelvényen, nagy tömeg hallgatta. Musk úgy becsülte, hogy ha az űrhajót a következő félévben sikerül orbitális pályára állítani, jövőre már embert is szállíthat.
"Úgy tűnik, hogy a tudatosság nagyon ritka és értékes dolog, és minden lehetséges lépést meg kell tennünk a tudat fényének megőrzése érdekében" - hangsúlyozta Musk. Hozzátette: 
"Az ablak kinyílt, hogy több bolygón élő civilizációvá váljunk".

A Starship segítségével Musk szerint lehetővé válik bázisok létrehozása a Holdon, és városok építése is a Marson. Musk már korábban felvetette a Mars benépesítésének ötletét. 2016-ban ismertetett elképzelése szerint az első emberek már 2025-ben elindulhatnak a vörös bolygóra.
A NASA amerikai űrkutatási hivatal ugyanakkor legkorábban a 2030-as években tart megvalósíthatónak egy Mars-missziót.
Szerző
Témák
Elon Musk SpaceX