Szibériai gátszakadás: őrizetbe vették az aranybánya vezetőit

Publikálás dátuma
2019.10.20. 16:31

Fotó: AFP
A balesetben 15 ember életét vesztette, 16-an pedig megsérültek.
Halált okozó gondatlanság címén őrizetbe vették az orosz hatóságok annak a Krasznojarszki területen működő aranybányának a vezérigazgatóját, valamint két vezető munkatársát, amelynek területén szombat hajnalban gátszakadás történt – közölte vasárnap az Interfax hírügynökség. A Szejba folyón gátakkal felduzzasztott tározó a Sziszim elnevezésű vállalat tulajdonában lévő aranybányához tartozik, ahol 270 embert alkalmaznak.
A baleset következtében 15 ember életét vesztette, 16-an pedig megsérültek. Több eltűnt személyt az elmúlt két nap során élve találtak meg a mentőalakulatok, de öt embert továbbra is keresnek. A vasárnap megjelent helyszíni jelentések szerint a megáradt folyó nem is egy, hanem öt gátat szakított át a Scsetyinkino településnél működő bányánál. A kitörő víz elárasztotta azt a területet, ahol 80 munkás ideiglenes szállásául szolgáló épületek voltak. Az átszakadt gátakat engedély nélkül építtette meg a cég, a hatóságok gyanúja szerint a biztonsági előírások megsértésével.
Szerző

Elhallgatott üzenetváltás: korábban komoly kritikákat fogalmazott meg a Boeing-tesztpilóta a 737 MAX-ról

Publikálás dátuma
2019.10.20. 16:16

Fotó: DAVID RYDER / AFP / Getty Images
Ez derül ki az USA Kongresszusának közlekedési bizottsága által nyilvánosságra hozott anyagból.
„Fékezhetetlennek” és „elképesztően rossznak” értékelte a 737 MAX átesésvédelmi rendszerét (MCAS) a Boeing akkori fő tesztpilótája még 2016-2017-ben, a bevezetés előtt üzeneteiben. Valamint arra utalt, hogy az MCAS működésének leírását felsőbb nyomásra ki kellett venni a kézikönyvekből, mondván, csak extrém repülési helyzetekben lehet lényeges a működése – írja az airportal.hu. Ez derül ki az USA Kongresszusának közlekedési bizottsága által nyilvánosságra hozott anyagból, amely a Boeing 737 MAX körüli ügyeket vizsgálva többek között azt tartalmazza, hogy milyen üzeneteket váltott a gyártó egykori fő tesztpilótája a típusváltozat forgalomba állítása előtt – derül ki az aero.de és a Flightglobal összefoglalóiból.    A beszélgetésekben – amelyeket a tesztpilóta az egyik kollégájával, illetve az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) egyik munkatársával 2016-2017-ben, tehát még a forgalomba állítást megelőző tesztprogram idején folytatott – a MCAS rendszerről van szó. Ez lényegében az átesést hivatott megakadályozni, és az eddigi eredmények alapján ennek viselkedése a két 737 MAX-légikatasztrófa egyik oka. A rendszer működésének kockázatosságát maga a Boeing-vezér is elismerte tavasszal. Az amerikai gyártó sajtóközleménye szerint „néhány hónapja” fedezték fel az üzeneteket, amelyeket „a megfelelő nyomozóhatóság” tudomására is hoztak akkoriban, bár nem nevezik meg, mely testületről van szó. Az FAA közléséből kiderül, hogy nem nekik küldte el néhány hónapja a Boeing az információkat, ugyanis tájékoztatásuk szerint „aggasztó” az üzenetek tartalma, és nehezményezik, hogy a gyártó ezekről miért csak most pénteken értesítette a Közlekedési Minisztériumot. Nemrég a világhírű pilóta, Sullenberger kapitány írta meg blogján, hogy szimulátoros repülései alapján „halálcsapdának” tartja a 737 MAX átesésvédelmi rendszerét, amely a Boeing eredeti állításaival ellentétben egyáltalán nem volt jól kezelhető.

Tragédia

Március 10-én a felszállás után szinte azonnal lezuhant az etióp légitársaság Boeing-gépe, és 5 hónappal korábban balesetet szenvedett az indonéziai Lion Air szintén Boeing 737 MAX gépe. A két katasztrófában 346 ember halt meg.  

Szerző

Kedden tartják Naruhito császár koronázási ceremóniáját Japánban

Publikálás dátuma
2019.10.20. 15:50
Naruhito és felesége
Fotó: Atsushi Taketazu / AFP
Az új uralkodó mindig is teherként tekintett a rá váró császári címre.
Október 22-en tartják az új japán császár, Naruhito koronázási ceremóniáját, aki az 1989 és 2019 között uralkodó Akihito császár legidősebb fia - írja az MTI. Az Európában megszokott koronázásoktól eltérően a császári ceremónián nem a korona, hanem a császári család Napistenségtől örökölt tárgyai: egy kard, egy nyaklánc és egy tükör játszik majd fontos szerepet. A koronázáson csak a kard és a nyaklánc lesz jelen, a tükröt nem hozzák ki a szentélyéből. A ceremónia lényege, hogy a császár saját uralkodásának kezdetét kommunikálja a sintó istenségek világába, átveszi a kardot és a nyakláncot, a tükörhöz pedig követek érkeznek, akik ott szintén bejelentik az új császár trónra lépését. A ceremónia egy párbeszéd a sintó vallás mitológiai alakjaival. Minden császár uralkodásának idejét külön elnevezik, Naruhito császár kora a Reiva nevet kapta, amelynek jelentése: csodálatos, pompázatos, harmonikus béke. A Reiva kifejezést egy ókori japán versrészletből választották ki, így szakítottak egy hagyománnyal is, korábban a japánok kínai kötődéséhez kapcsolódó nevet választottak az uralkodói időszakok elnevezésére. Naruhito többször jelezte, hogy nehéznek, kényelmetlennek érzi a császárság terhét. Apjának császárrá koronázását vissza lehet nézni a Youtube-on:
Szerző