Előfizetés

Galaktikus arcot fényképezett a Hubble

2019.10.29. 15:12

Fotó: Space Telescope Science Institut / hubblesite.org
Kozmikus arcra emlékeztet az az űrteleszkóp által rögzített kép, ami egy szokatlan galaxisütközés örökít meg.
Frontálisan összeütközött két galaxis a Tejútrendszertől 704 millió fényévnyi távolságban. A két galaxis központi régiói alkotják a formáció "szemeit" - közölte a München közelében lévő garchingi Hubble információs központ.
Az AM 2026-424 katalógusszámú konstelláció két galaxisa láthatóan megközelítőleg azonos méretű. Ez szokatlan jelenség, többnyire egy nagyobb galaxis nyel el egy kisebbet - emelték ki a kutatók.
Az összeütközés hatására a galaxisok korongjai kifelé húzódtak. A turbulencia pedig a csillagkeletkezés heves hullámait váltotta ki. A fiatal csillagok egy gyűrűje kékesen fénylik, ebből lett a galaktikus arc orra, szája és körvonalai.
A különleges formáció csillagászati mértékkel nézve rövid életű, mivel csupán mintegy 100 millió éven át látható. Egy-két milliárd éven belül a két galaxis olyan mértékben olvad egybe, hogy múltjukra már nem lehet következtetni - hangsúlyozta a központ.
A felvétel a Hubble átfogó vizsgálatai közben készült, az űrteleszkóp elsődleges kutatási célpontokat keres utódja, a James Webb űrteleszkóp számára, amelyet 2021-ben állítanak pályára.

Újabb bizonyítékot találtak: egészségesebbé tehet a kávézás

2019.10.29. 14:54

Fotó: Pixabay
A rendszeresen kávézók bélflórája egészségesebb, mint azoké, akik alig vagy egyáltalán nem isznak kávét - állapította meg egy új amerikai tanulmány. Ennek okát azonban nem tudják pontosan a kutatók.
Az utóbbi években számos tanulmány demonstrálta a kávéfogyasztás és az egészségi kockázatok csökkenése közötti kapcsolatot. Bizonyították, hogy például a 2-es típusú cukorbetegség, bizonyos típusú rákok és a Parkinson-kór kialakulásának kockázatát is csökkenti a kávéfogyasztás. A medicalxpress.com tudományos portálon ismertetett új kutatás kimutatta, hogy a kávézás a bél baktériumflórájára is kedvező hatással van.
"Még mindig nem tudunk eleget arról, hogy a baktériumok és a testünk milyen kölcsönhatásban vannak egymással, és ez milyen hatást gyakorol az egészségünkre" - fogalmazott a kutatást vezető Li Jiao, a houstoni Baylor Gyógyászati Kollégium gasztroenterológiai professzora. A professzor, aki a kutatás eredményeit hétfőn, az Amerikai Gasztroenterológiai Kollégium éves gyűlésén mutatta be San Antonióban, arra biztatta a kávézókat, hogy hódoljanak szenvedélyüknek.
A kutatásban a tudósok először vettek mintákat a vastagbél különböző részeiből kolonoszkópiával. A kutatásban részt vevő 34 páciens naponta két vagy több pohár kávét fogyasztott a mintavételt megelőző évben. A tanulmány szerint a csoport bél mikrobiomja egészségesebb volt, mint azoké, akik egy kávét ittak vagy egyáltalán nem kávéztak. A rendszeresen napi több alkalommal kávézók baktériumflórája gazdagabb volt, a baktériumok egyenletesebben oszlottak el a vastagbélben, továbbá gazdagabbak voltak a gyulladásgátló tulajdonságaikban is, és jóval kisebb valószínűséggel tartalmazták azt a baktériumtípust, amely az emésztési rendellenességekhez és az elhízáshoz köthető.
Jiao elmondta: nem tudják, hogy a kávé hogyan fejti ki pozitív hatását a bél mikrobiomjára. De szerinte a koffein és a kávé más tápanyagai befolyásolják a baktériumok anyagcseréjét, és ez hat a szervezet működésére. Noha a tudósok nem értik teljesen a kávé mikrobiomra gyakorolt hatásának mechanizmusát, arról meg vannak győződve, hogy a bél baktériumflórája nagyon fontos az általános egészség szempontjából.
"Úgy tűnik, hogy a bél mikrobiomja lehet a hiányzó láncszem az étrend és a krónikus betegségek előfordulása között" - mondta el Hana Kahleova, klinikai kutatási igazgató, aki nem vett részt a tanulmány elkészítésében. Hozzáfűzte, hogy természetesen nem csak a kávé segíthet az egészség megőrzésében. Ez egyúttal jó hír azoknak, akik valamilyen okból nem isznak vagy nem ihatnak kávét.
"Minden növény, ami természetes állapotában gazdag rostokban, polifenolokban és antioxidánsokban, segít a rák, a cukorbetegség és a szív és érrendszeri betegségek elleni küzdelemben"

- hangsúlyozta.

Egy eddig ismeretlen faj lakik a hatalmas cápa szájában

2019.10.29. 10:22

Fotó: : KO TOMIKAWA / AFP
Ezer kis rákot talált egy cetcápa szájában egy japán kutató . Véleménye szerint az eddig ismeretlen faj azért választhatja a szokatlan élőhelyet, mert egyetlen helyen megtalálja az életben maradásához szükséges feltételeket.
A szakemberek által podocerus jinbeként "becézett" apró teremtmények a felemáslábú rákok rendjébe tartozó gammaridea alrend képviselői. Ezek a 3-5 centiméteresre megnövő rákfélék arról ismertek, hogy a legkülönfélébb környezetekben képesek élni, a magashegységektől kezdve egészen a tengerek mélyéig. A Hirosimai Egyetemen dolgozó Tomikava Kót ettől függetlenül igencsak meglepte, hogy egy cetcápa szájában bukkant rá az alrend egy eddig ismeretlen fajára.
A kutatók szerint a podocerus jinbe teste barna színű és nagyjából 5 milliméter hosszú. Lábai szőrösek, ami segítségére van a táplálékául szolgáló szerves anyagok begyűjtésében. Tomikava szerint több oka is van annak, hogy a faj - amely nevét a cetcápa japán neve, a jinbe zame után kapta -, ilyen szokatlan élőhelyet választott magának.
"Egy cetcápa szája valószínűleg kedvező élőhely számukra a légzésükhöz szükséges friss tengervíz, valamint a táplálék rendszeres beáramlása miatt. Nem utolsósorban pedig védelmet jelent a ragadozókkal szemben"

- hangoztatta a kutató.

Tomikava akkor fedezte fel az eddig ismeretlen rákfajt, amikor egy Okinava prefektúrabeli akvárium a segítségét kérte annak kiderítésére, hogy milyen teremtmény élhet a cetcápájukban. A kutató szerint nagyjából ezer apró rákocskát találtak az állat szájában.