Galaktikus arcot fényképezett a Hubble

2019.10.29. 15:12

Fotó: Space Telescope Science Institut / hubblesite.org
Kozmikus arcra emlékeztet az az űrteleszkóp által rögzített kép, ami egy szokatlan galaxisütközés örökít meg.
Frontálisan összeütközött két galaxis a Tejútrendszertől 704 millió fényévnyi távolságban. A két galaxis központi régiói alkotják a formáció "szemeit" - közölte a München közelében lévő garchingi Hubble információs központ.
Az AM 2026-424 katalógusszámú konstelláció két galaxisa láthatóan megközelítőleg azonos méretű. Ez szokatlan jelenség, többnyire egy nagyobb galaxis nyel el egy kisebbet - emelték ki a kutatók.
Az összeütközés hatására a galaxisok korongjai kifelé húzódtak. A turbulencia pedig a csillagkeletkezés heves hullámait váltotta ki. A fiatal csillagok egy gyűrűje kékesen fénylik, ebből lett a galaktikus arc orra, szája és körvonalai.
A különleges formáció csillagászati mértékkel nézve rövid életű, mivel csupán mintegy 100 millió éven át látható. Egy-két milliárd éven belül a két galaxis olyan mértékben olvad egybe, hogy múltjukra már nem lehet következtetni - hangsúlyozta a központ.
A felvétel a Hubble átfogó vizsgálatai közben készült, az űrteleszkóp elsődleges kutatási célpontokat keres utódja, a James Webb űrteleszkóp számára, amelyet 2021-ben állítanak pályára.

Egy eddig ismeretlen faj lakik a hatalmas cápa szájában

2019.10.29. 10:22

Fotó: : KO TOMIKAWA / AFP
Ezer kis rákot talált egy cetcápa szájában egy japán kutató . Véleménye szerint az eddig ismeretlen faj azért választhatja a szokatlan élőhelyet, mert egyetlen helyen megtalálja az életben maradásához szükséges feltételeket.
A szakemberek által podocerus jinbeként "becézett" apró teremtmények a felemáslábú rákok rendjébe tartozó gammaridea alrend képviselői. Ezek a 3-5 centiméteresre megnövő rákfélék arról ismertek, hogy a legkülönfélébb környezetekben képesek élni, a magashegységektől kezdve egészen a tengerek mélyéig. A Hirosimai Egyetemen dolgozó Tomikava Kót ettől függetlenül igencsak meglepte, hogy egy cetcápa szájában bukkant rá az alrend egy eddig ismeretlen fajára.
A kutatók szerint a podocerus jinbe teste barna színű és nagyjából 5 milliméter hosszú. Lábai szőrösek, ami segítségére van a táplálékául szolgáló szerves anyagok begyűjtésében. Tomikava szerint több oka is van annak, hogy a faj - amely nevét a cetcápa japán neve, a jinbe zame után kapta -, ilyen szokatlan élőhelyet választott magának.
"Egy cetcápa szája valószínűleg kedvező élőhely számukra a légzésükhöz szükséges friss tengervíz, valamint a táplálék rendszeres beáramlása miatt. Nem utolsósorban pedig védelmet jelent a ragadozókkal szemben"

- hangoztatta a kutató.

Tomikava akkor fedezte fel az eddig ismeretlen rákfajt, amikor egy Okinava prefektúrabeli akvárium a segítségét kérte annak kiderítésére, hogy milyen teremtmény élhet a cetcápájukban. A kutató szerint nagyjából ezer apró rákocskát találtak az állat szájában.
rák cet japán

Meghatározták, hol született a Homo sapiens

2019.10.29. 10:10

Fotó: AFP/Leemage
DNS-elemzés, nyelvészeti és földrajzi adatok, valamint klímamodellek segítségével sikerült azonosítani a modern ember születési helyét.
A Homo sapiens mintegy 200 ezer éve a mai Botswana területének északi részén élt, mielőtt más térségekbe vándorolt volna - olvasható a Nature című szaklapban hétfőn megjelent tanulmányban.
"Régóta tudjuk, hogy a modern ember mintegy 200 ezer éve Afrikában bukkant fel. De máig nem tudtunk, pontosan hol volt a hazája ekkor" - mondta el a tanulmány vezető szerzője, Vanessa Hayes, a Sydney-i Egyetem munkatársa.
Az általa vezetett nemzetközi kutatócsoportnak sikerült DNS-elemzés, nyelvészeti és földrajzi adatok, valamint klímamodellek segítségével azonosítani az ember születési helyszínét. A Zambézi folyótól délre lévő, Makgadikgadi-Okavango nevű területen korábban egy nagy kiterjedésű tó volt, amely mintegy kétszer akkora lehetett, mint a mai Viktória-tó. Ma a területen jórészt pusztaság terül el. A tanulmány szerint elődeink 70 ezer éven át éltek ebben a térségben, és a klíma változása kényszerítette őket arra, hogy új területek felé vándoroljanak.
homo sapiens