Putyin látogatása napján rúgta ki dolgozói tizedét az orosz hátterű Dunaferr

Publikálás dátuma
2019.10.30. 18:48

Fotó: Kovács Attila / MTI
Szerdán 350 munkavállalót érintő létszámcsökkentést jelentett be az acélfeldolgozó társaság.
Szerdán 350 munkavállalót érintő létszámcsökkentést jelentett be az ISD Dunaferr a Fejér Megyei Kormányhivatal Dunaújvárosi Járási Hivatala felé – közölte ma, Vlagyimir Putyin orosz elnök magyarországi látogatása napján az orosz hátterűnek tartott acélfeldolgozó társaság. A vállalat az iparág rendkívül nehéz európai helyzetére, a világgazdaság lassulására, a csökkenő keresletre és késztermékárakra, az autó- és építőipar lanyhulására, valamint a hatóságok és az uniós szabályozók által előírt kötelező környezetvédelmi beruházások terheire hivatkozik. A helyzet kezelésére tett intézkedések ellenére az „elhúzódó iparági válság” miatt a létszámleépítés elkerülhetetlenné vált – írják. A cég tájékoztatta a Központi Üzemi Tanácsot és a szakszervezeteket a munkáltató szándékáról és a hatósági bejelentésről. Az elbocsátottaknak más munkakört ajánlanak fel. Aki ezt nem fogadja el, végkielégítést, illetve további egy évig a Dunaferr Foglalkoztatásáért Acélalapítványtól majdnem a teljes bérére rúgó összeget kap. A létszámcsökkentés 2020. december 31-ig zárul le. Szakértők legalábbis furcsállják a magyar gazdaságban uralkodó viszonylagos konjunktúra közepette az igen drasztikusnak számító lépést. A ceginformacio.hu adatai szerint a Dunaferr-munkavállalók utolsó nyilvántartott száma közel 3500 fő. Vagyis most dolgozóik tizedét kirúgják. Beszámolójuk szerint ugyanakkor a Dunai Vasmű közvetve 12 ezer ember megélhetését biztosítja. Jevgenyij Tankilevics cégvezető a dolgozóknak írt, a közleményhez mellékelt levele szerint az elbocsátások további halogatásával a Dunaferr jövőjét tették volna kockára. A gazdasági helyzet kialakulásáért a fizetések emelését is okolta. Emlékeztetett: májusban arra kérte a dolgozókat, ajánlják fel szabadságos bérüket az előírt beruházásokra. „Sajnos” az érdekképviseleti szervezetek erre közömbösen reagáltak – panaszolja. De szerinte az ügyet „a hivatali idejük végén járó helyi hatóságok” is „politikai eszközként használták fel a választási kampányban”. A kormánytól szintén érdemi segítséget kér. A cél továbbra sem kevesebb, mint a Dunaferr "működőképességének fenntartása”. Az 1954-ben alapított Dunaferr 2004-ben került az államtól áttételesen az ukrán Szergej Taruta és Oleg Mkrtcsan jegyezte Donbass Ipari Szövetség tulajdonába. A céget ugyanakkor már azóta egész máig lekövethetetlen hátterű, offshore-jellegű társaságok jegyzik. Így érdemi tulajdonosa nem ismert. Közvetlen részvényese 2007 óta a ciprusi Steelhold Ltd. Ezt a céget – vagyis végül is a Dunaferrt – hírek szerint az elmúlt évtized során mozgalmas, végtére is áttekinthetetlenül kusza tulajdonosi átrendeződések jellemezték. 2010-ben így a Dunaferr offshore-szerű tulajdonosának többsége átkerülhetett a Donbasst addig hitelező orosz állami Vnyesekonombankhoz. (Igaz, e szerepben Alekszandr Katunyin orosz nagyvállalkozó neve is felmerült.) 2014-ben Varga Mihály pénzügyminiszter is a Vnyesekonombankkal osztotta meg a Dunaferr visszavásárlási szándékát, de kosarat kapott. Az orosz állami banktól aztán két éve a Kreml bizalmát élvező Szulejman Kerimov vehette át a társaságot. Elmondható tehát, hogy a Dunaferr mint egyik utolsó megmaradt nagy magyar ipari központ a magánosítás óta eltelt 15 év során a különböző ukrán és orosz oligarchák kulisszák mögötti ködös ügyleteinek tárgya. A helyzetre jellemző, hogy az elbocsátásról szóló bejelentésükben egyetlen szó sem esik a Dunaferr (érdemi) tulajdonosairól, esetleges véleményükről vagy segítő szándékukról.
Szerző
Frissítve: 2019.10.30. 19:23

Lassan, de biztosan csökken a győri Audinál dolgozók száma

Publikálás dátuma
2019.10.30. 15:17

Fotó: Népszava
Az alkalmazottak 10 százalékától búcsúznának el állítólag, de folyamatos létszámcsökkentésről van szó, nem elbocsátásról.
Magyarország legnagyobb vállalatánál, az Audi Hungária győri gyáránál jelentős létszámcsökkenés van folyamatban, írja a vállalat munkatársainak beszámolói után a G7. Többek szerint a munkavállalóknak nagyjából egy hónapja jelentette be a gyár vezetése, hogy
1200 emberrel csökken a dolgozók száma a közeljövőben, ami a jelenlegi állomány közel tíz százaléka.

A létszámcsökkentést úgy írták le, mint ami folyamatos: a határozott idejű szerződéssel rendelkezők nem kapnak új szerződést a meglévő lejártakor és a nyugdíj előtt állókat is megpróbálják mielőbb nyugdíjaztatni.
Az állításokkal kapcsolatban az Audi kitért a konkrét válaszadás elől. Azt cáfolták, hogy 1200 embert elbocsátanának, de a létszám más jellegű csökkentését nem. A G7-nek még azt írták, "az átalakulási folyamat javában zajlik a járműiparban, a konszernben, és az Audi Hungáriánál is, amely nagy kihívások elé állítja a vállalatot". Valamennyi vállalati folyamatukat felülvizsgálják, a folyamat hatással van a foglalkoztatásra is.
Az alkalmazottak adatai alapján a létszám csökkentése valójában már tavasszal elindult. Az elmúlt két évben a gyár dolgozóinak száma idén áprilisig hónapról hónapra nőtt, azóta viszont lassú tempóban csökken.
Az eddigi létszámcsökkentés háttere mögött az áll, hogy az "autóipar vékony jégen táncol"

- nyilatkozta Szimacsek Tibor, az Audi Hungária Független Szakszervezet kommunikációs munkatársa. Megerősítette, hogy az elmúlt hónapokban több olyan határozott szerződéssel rendelkező munkatársról tudnak, akiknek az Audi valóban nem kínált fel új szerződést, valamint hogy nagyjából április óta tart ez a folyamat. A szakszervezetnek nincs tudomása a munkáltató ezzel kapcsolatos jövőbeni terveiről, így nem tud arról, hogy pont 1200 fővel csökkenne a dolgozói létszám.
Az elmúlt időszakban több nagyobb leépítés is volt a feldolgozóiparban Magyarországon, például a jászberényi Electroluxban és a dunaújvárosi Dunaferrben is.

Nőtt a VW bevétele, de lassulásra számít

Növelte árbevételét és nyereségét a Volkswagen (VW) német járműgyártó csoport az idén a január-szeptemberi időszakban, de szerdán kiadott beszámolója szerint nem számít arra, hogy az év egészében több járművet ad el, mint tavaly, írja az MTI. A VW közölte, hogy a piac a világ számos régiójában a korábban vártnál gyorsabban szűkül, ezért a vásárlóknak kiszállított kocsik és egyéb járművek száma a korábban valószínűsített enyhe növekedés helyett valószínűleg csak éppen eléri a tavalyi, történelmi csúcsnak számító 10,8 milliót.

A VW kilenc hónap alatt 8,005 millió járművet értékesített, ami 1,5 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. A kereslet főleg Ázsiában csökkent, növekedést Nyugat-Európában és Dél-Amerikában tapasztaltak.  A társaság árbevétele 186,617 milliárd euró (61,7 ezer milliárd forint) volt, ami 6,9 százalékos növekedés az egy évvel korábbi 174,577 milliárd euróhoz képest. Az adózás utáni nyereség 11,154 milliárd euró volt, 19 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában elért 9,376 milliárd eurót. A csoporthoz tartozó márkák részaránya az újonnan forgalomba állított személygépkocsik globális piacán 12,7 százalékra nőtt.

Az Audinál csökkent az értékesítés és a bevétel, a tavaly január-szeptemberi időszakban elért 1,107 millió után 900 ezer gyártmányt szállítottak ki a vásárlóknak, az árbevétel 44,3 milliárd euróról 41,3 milliárd euróra süllyedt.

Szerző

Jövőre drágulnak az új autók

Publikálás dátuma
2019.10.30. 15:10

Fotó: HENDRIK SCHMIDT / AFP
Jóval többet kell majd fizetni az új személygépkocsikért jövőre a jelenlegi árakhoz képest. Az uniós környezetvédelmi előírások miatt ugyanis a gyártók óriási összegeket kénytelenek költeni fejlesztésekre, és ezt végső soron a fogyasztóknak kell megfizetniük.
Azt ma még nem tudni, hogy milyen arányú lesz majd a drágulás, hiszen erről minden gyártó maga dönt, de aki még a mai árakon akar új autót venni, az jó, ha még idén megteszi – említette a Népszavának Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. Elemzők szerint a forint tartós gyengülése is följebb tornázza az árakat. Egyes ágazati szakemberek szerint a kis- és alsó középkategóriás modellek piaca alaposan beszűkülhet, mert a magas árakat a fogyasztók már nem képesek, vagy nem akarják majd megfizetni. Arra is számítani kell, hogy a motorválaszték is kisebb lesz mint a jelenlegi, Ez érvényes a dízel és a benzines motorokra egyaránt. Természetesen nem csak az alacsonyabb árfekvésű modelleknél emelkednek a gyártási és a fogyasztói árak, de míg egy 10 milliós, vagy afölötti árkategória vásárlói körének nem okoz nagy fejfájást az 500 ezer - 1 millió forintos drágulás, addig a gyengébb vásárlóerővel rendelkezőknek már a néhány százezer forintos áremelkedés is leküzdhetetlen akadályt jelenthet. Már jelenleg is akadnak olyan belső égésű motorral szerelt gépkocsik, amelyeknek az ára vetekszik a tisztán elektromos erőforrással hajtott autókéval. Ez az átfedés 2020-tól szélesebb palettát fog érinteni. A hagyományosnak nevezhető motorral közlekedő modellek árelőnye az elektromosokkal szemben, folyamatosan olvad. Éppen ezért a tudatos vásárlók elgondolkodhatnak azon, hogy a beszerzési és a fenntartási költségeket figyelembe véve, jobban megéri-e elektromos autót vásárolni. Elsősorban azok választhatják egyre inkább az elektromos vagy hibrid autókat, akik főleg városban, vagy a főváros estében, az agglomerációs övezetből Budapestre közlekedésben használják – jegyezte meg Gablini Gábor. Egyébként egyre több márka gyárt már kiskategóriájú elektromos autókat, akár kisebb hatótávval és alacsonyabb végsebességgel is, kifejezetten a városi közlekedésre szánva az új modelleket. Ezzel a paradigma váltással új vásárlási szegmensek és célcsoportok alakulhatnak. A 2020 első negyedévében még nem látszik majd az új autó forgalombahelyezési statisztikákban a magasabb árak miatti kereslet csökkenés, vagy stagnálás mert az idei vásárlások egy része is jövőre jelenik meg. A megrendelésekben azonban már érezhető lesz a megtorpanás. A GÉMOSZ elnöke 2020. szeptemberétől számít egy kisebb forgalomnövekedésre, amikor a vásárlók megértik, megemésztik, hogy az „olcsó” autók” világának vége és elfogadják az új ár-érték arányokat. Összességében éves szinten az újautó piacot némi értékesítés visszaesés, vagy legalábbis stagnálás jellemezheti. Érdekes változás lehet, hogy a mostani egyharmados finanszírozási arány, vagyis hitel, illetve lízing, a magánvásárlók körében, jövőre ez növekedni fog. Az európai átlag nagyjából 50-50 százalék, így ehhez közelíthet majd a hazai piac is.  A használtautó importot nem befolyásolja érdemben az uniós környezetvédelmi szigorítás, mert Nyugat-Európában is fékezheti az újautó drágulás a vásárlási kedvet. Ezért a kereslet növekedésének hatására akár emelkedhetnek is a használt autó árak – vélte Fojt Attila a Népszava megkeresésére. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke hozzátette, a hazai import használtautók árát a gyenge forint emelte és emeli. Ez már idén is fékezheti a behozatalt. Becslések szerint legföljebb a tavalyihoz hasonlóan, 155 ezer, átlagosan 14 éves használt autó érkezhet Magyarországra. A szakember szerint fokozatosan, a fenntartási költségeken keresztül lehetne az öreg autók forgalmát visszaszorítani, de ennek szociális vetületei is vannak. A hazai vásárlók tehát akár új, akár használt import autót akarnak vásárolni, csak egyre drágábban juthatnak majd hozzá.  

Versenytársak egyeztettek

A visegrádi államok, vagy más néven V4-ek Budapesten tartották autómobilitási együttműködési konferenciájukat. Bár nem tagadták, hogy a régió országai egyben versenytársai is egymásnak, mégis növelni akarják súlyukat az európai autógyártásban, és közös fellépéssel "beleszólnának" az uniós szabályalkotásba. Egyebek mellett egyeztetnek a Nyugat-Európából beérkező öreg autók importjának korlátozásáról. Ezt azonban csak a teljes piacra, minden szegmensre érvényes ösztönzőkkel, támogatási rendszerrel érhető el, diszkriminatív intézkedésekkel semmiképpen. A V4-eknek is föl kell készülniük az uniós környezetvédelmi szigorításokra, de egyelőre az elektromos autók számában és a töltőállomás-hálózat sűrűségében még messze elmaradnak a nyugat-európai trendektől. Míg az elektromos autók aránya Európában átlagosan 2,5 százalék, a V4 országaiban ez a 0,2 tized százaléktól az 1 százalékig terjed. Ez utóbbi a magyar adat. Van még hova fejlődni. 

Nagyon megy a kedvezménnyel kínált családi autó

A várakozásokat jóval meghaladó mértékben bővült a kereslet a 2,5 millió forintos állami támogatással megvásárolható 7 személyes családi autók iránt, amelyet a 3 vagy több gyermekes családok vehetnek igénybe. A szakemberek 10 ezer igénylésre számítottak idén, jelenleg 16 580-nál tart a számláló. Ebből 9887-re már jogosító határozat is született. Pályázni 2022 végéig lehet. Egyes modelleket csak több hónapos várakozás után vehet át az ügyfél. Több mint ezer esetben az Államkincstár ki is fizette a márkakereskedőnek a 2,5 milliós támogatást. Akinél a feltételek teljesülnek, az adásvételre adott féléves határidő még egyszer félévre meghosszabbítható. A 4,5-6 millió forintos modellek iránt a legnagyobb az érdeklődés. Utána a 6,6-8 millió forintos kategória következett. Ez a két szegmens adja a teljes állomány 80 százalékát. Az idén beadott és befogadott igénylésekre még a jelenlegi árakon vásárolhatják meg a támogatott családi autó-típusokat a jogosultak, de a jövőre beadott igényekre már a magasabb árak lesznek érvényesek, ám a támogatási összeg nem változik.   

Szerző
Frissítve: 2019.10.30. 19:10