Október elején jelentette be Kásler Miklós humán miniszter, hogy kormánytámogatással elektromos személyautókat vásároltak kórházi feladatok ellátására. A tárca összesen 249 elektromos Volkswagen Golfot vett, amelyeket kilencven egészségügyi intézmény között oszt szét. A beszerzéshez hárommilliárd forint támogatást nyújtott a kormány. A miniszter akkor azt is megmondta, mire fogják használni az autókat. Így például a telephelyek közötti közlekedésre, vér és vérkészítmények szállítására, ügyintézésre, szakemberek soron kívüli szállítására.
Már a bejelentés is meglepte a kórházak főigazgatóit, mert se villanyhajtásút, se másmilyen gépkocsit nem kértek a fenntartótól. De "ajándék lónak ne nézd a fogát" alapon hangosan nem is ágáltak ellene. Most viszont mind több részlet kezd kiderülni a tárca ajándékáról. Bár a kocsik még nem érkeztek meg az intézményekhez, az értesítést már megkapták arról, hogy mibe kerül nekik a csatlakozásuk a környezetbarát közlekedéshez.
A miniszteri bejelentéssel ellentétben ugyanis nem ajándékot, hanem bérautót kaptak az intézmények. Erről tanúskodnak azok a levelek, amiket a kórházak vezetői kaptak a napokban a kórházfenntartótól. Ebben arról tájékoztatták őket, hogy a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) Kormányzati Gépjárműellátási Igazgatósága elkészítette az új autók használati megállapodás tervezetét, és az ahhoz tartozó tájékoztatót. Eszerint pedig az intézményeknek a következő öt évben a Volkswagen e-Golf típusú kocsikért darabonként és havonta mintegy 54 ezer forintot kell fizetniük. Ám, ha évente 30 ezer kilométernél többet hajtják azokat, akkor az efelett kilométerekért további 34 forintot számítanak fel. A „bérleti díjat” negyedévenként kell befizetniük az intézményeknek.
Azoknál a kórházaknál különösen furcsa egy ilyen ajándékba kapott költség, amelyek folyamatos nyomás alatt vannak amiatt, mert „túlköltenek.” A Magyar Államkincstár adatai szerint szeptember végére az egészségügyi intézményekben összegyűlt 58 milliárdnyi kifizetetlen számlával már csúcsot döntött az eladósodás.
Van egyéb pikantériája is az ügyletnek: az autókat a tárca közlése szerint mintegy 12 millióért vették, ugyanakkor az üzleti lapok arról cikkeznek, hogy a kereskedők Németországban nagyon nagy engedménnyel próbálnak megszabadulni ettől a típustól, mert készül már a Volkswagen jóval olcsóbb és modernebb változatra.
Frissítés: Az Egészségügyi Ellátó Központ reagált a cikkre.