Negyedik alkalommal szervezi meg idén a Száraz November kampányt a Kék Pont Alapítvány. Az idei téma a kockázatos egyetemi ivás. Cél, hogy minél több fiatalt sikerüljön bevonni az egy hónapos önmegtartóztatási kihívásba.
Ital a padban
Magyarország 64 felsőoktatási intézményében 202 ezer hallgató tanul nappali képzésben. Tény, hogy az életnek ez az időszaka az ivás szempontjából az egyik legintenzívebb. Egy hazai felmérésben a megkérdezettek 3,9 százaléka válaszolta azt, hogy gyakran részeg. Magyarországon a felsőoktatásban tanulók között az alkoholt soha nem fogyasztók aránya 10 százalék, ami jóval kevesebb, mint a 15-29 éves korosztályt érintő, általános ifjúsági kutatásokban megjelenő 32 százalék. A magyar egyetemisták és főiskolások tehát többet isznak, mint a hasonló korú átlagnépesség.
Magyarországon a fiatalok (15-29 évesek) alkoholfogyasztása 2000 és 2016 között kismértékben nőtt, az absztinensek aránya pedig nagyobb mértékben csökkent, amely ellentétes az USA-ban, vagy a Nyugat-Európában megfigyelt tendenciákkal. A fiatalkori kiugró alkoholfogyasztás az esetek nagyobb részében az életkor előrehaladtával csökken, viszont a "korai nagyivó", 9-10-11. évfolyamban, illetve az egyetemi és főiskolás tanulmányok első éveiben megfigyelt, nagyobb alkoholhasználattal jellemezhető csoportok problémaivása később is fennmarad. Ezért a fiatalkori alkoholprevenció szerepe kiemelt jelentőségű a későbbi mértéktelen ivás, illetve az alkoholhoz kapcsolható testi és mentális betegségek szempontjából.
Kontrollvesztés helyett mértékletesség
A kampány célja, hogy segítsen elkerülni a problémás, kontrollvesztett ivás kialakulását és a mértékletes alkoholfogyasztás szükségességét hangsúlyozza. A célcsoport a kockázati ivók, akik napi rendszerességgel vagy hetente többször isznak kisebb mennyiségű alkoholt, de a fogyasztásuk még nem kontrollvesztett.
A harmincnapos kihívás során számtalan olyan helyzet jelenik meg, amelyben fokozottan jelentkezik az ivás iránti sóvárgás, és amelynek ismételt leküzdése fontos tapasztalatokkal gazdagítja az egyént és megerősíti az alkoholfogyasztása feletti kontrollt. A korábbi évek résztvevői körében általános tapasztalat a jobb alvás, a tisztább gondolkodás, a motiváltabb és vitálisabb hétköznapi működés, valamint a nemet mondás képességének felbukkanása olyan helyzetekben, ahol ezt megelőzően a rutinszerű ivás volt a meghatározó.
A négy évvel ezelőtt indított Száraz November kampányban résztvevők száma már eléri a tízezres nagyságrendet és évről évre nő a kihívásban résztvevők száma. A kampányban a Kék Pont Alapítvány szakmai partnere az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara.