médiatanács;médiahatóság;

2019-11-06 16:29:11

A gyógyszerek már a reklámok több mint felét uralják, a Fűrész pedig nem éppen 15 éves korhatárhoz való

Vidéki rádiókról döntött, egy kicsit büntetett és jövőre 1,3 milliárd forintot oszt szét a Médiatanács.

A héten ülésezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa, amelynek eredményeiről közleményt küldtek a Népszavának.

Egyre több gyógyhatású szert reklámoznak

Elfogadta a Médiatanács a televíziókban az idei első félévben közzétett új reklámszpotokról szóló tanulmányt. A hatóság harmincöt televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol 2510 féle új hirdetést közel 1,6 millió alkalommal ismételtek.

A legtöbb új reklámot továbbra is az általános szórakoztató csatornákon – ilyen többek között a Viasat 3, a Cool TV, a Comedy Central vagy az AXN – láthatták a nézők. Január és június között a hirdetések 58 százaléka szolgáltatásra, 39 százaléka pedig termékre hívta fel a figyelmet. Az új kampányokban a piaci szektorok közül a kereskedelem vezetett 33,7 százalékkal, ezen belül a reklámok harmada élelmiszereket népszerűsített.

A szektorok közül a második helyre kerültek a gyógyhatású készítmények 11,5 százalékkal, ezzel először előzve meg a szabadidő-szektort (8,4 százalék). A hangsúlyozottan hazai származású terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok aránya továbbra is rendkívül alacsony (3,4 százalék). A teljes tanulmány az NMHH honlapján, a Kutatások között olvasható.

Rádiós pályázatokkal kapcsolatos döntések

A szolgáltató kérelmére a Médiatanács további öt évvel – 2025. február 18-ig – megújította a Budapest 87,6 MHz kisközösségi Spirit FM szolgáltatójának jövőre lejáró rádiós jogosultságát. A testület, szintén a szolgáltató kérelmére, a Kaposvár 91,2 MHz helyi, kereskedelmi Rádió Most Kaposvár szolgáltatójának jövőre lejáró rádiós jogosultságát is megújította öt évvel, 2025. február 20-ig.

A testület eredménytelennek nyilvánította a Sátoraljaújhely 104,9 MHz helyi kereskedelmi rádiós frekvenciára indított pályázati eljárást, mert az egyedüli pályázó pályázati ajánlata alakilag érvénytelen volt.

A grémium véglegesítette és honlapján csütörtökön, illetve pénteken közzéteszi a Kaposvár 97,5 MHz frekvencia közösségi és a Békés 94,4 MHz kereskedelmi jellegű hasznosításra elfogadott pályázati felhívásokat. Az ajánlatokat a kaposvári frekvenciára december 9-én, a békésire december 10-én lehet majd benyújtani.

Médiafelügyeleti ügyek

A testület összesen 160 ezer forint bírságot szabott ki a budapesti Rádió 1 szolgáltatójára, amiért április és június között több mint 800 alkalommal adott le egy zenei rendezvény jegyvásárlására felszólító reklámot úgy, hogy azt műsorajánlóként tüntette fel, és előtte nem hívta fel a figyelmet annak reklám mivoltára.

A román társhatóság két, egymástól független, a médiahatóság által továbbított bejelentés alapján figyelmeztette a joghatósága alá tartozó Mozi+ és a Moziverzum szolgáltatóját. A Mozi+-on A herceg című műsort délután háromnegyed háromkor adta a csatorna „csak szülői engedéllyel ajánlott” minősítéssel, pedig 16-os karikával, kizárólag 21 órától kerülhetett volna műsorba.

A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

Jövőre is 1,3 milliárd forinthoz juthatnak a médiaszolgáltatók

A Médiatanács elfogadta a mecenatúraprogram pályázati céljait, kategóriáit és az ütemezését részletező jövő évi támogatási tervét. Az 1,3 milliárd forinttal gazdálkodó, négy pályázati eljárással számoló terv 2020-ban a közösségi médiaszolgáltatók működési költségeinek, műszaki fejlesztésének, továbbá a helyi és körzeti médiaszolgáltatók állandó műsorainak gyártását támogatja.

A fenntartási és üzemeltetési költségek támogatására (rezsipályázat) idén is összesen 400 millió forint a pályázati keret a négy fordulóban, a műszaki fejlesztésekre együttesen 110 millió forint áll majd rendelkezésre a három forduló során. A hír- és magazinműsorok készítésére a helyi és körzeti rádiók számára 300 millió forint, míg az ilyen típusú televízióknak 500 millió forint keretet hirdet meg a Médiatanács négy-négy fordulóban.

Utóbbi a tavalyihoz képest 10 millió forintos keretemeléssel került a támogatási tervbe, a többi támogatási célra megállapított összeg a tavalyival megegyező. A közösségi szolgáltatók fenntartási és üzemeltetési költségeinek támogatásáról szóló pályázat első fordulója idén novemberben és decemberben lesz, a műszaki fejlesztéseké 2020 júliusában. A rádióműsorok támogatására első alkalommal 2020 márciusában lehet majd nevezni, a televíziós műsorok támogatására pedig jövő áprilisban.