Előfizetés

Nagy a verseny, melyik szervnek árt leginkább a sok cukor

BJ
Publikálás dátuma
2019.11.14. 11:59

Fotó: Pixabay
Azt, hogy a túl sok cukor fogyasztása ártalmas, szinte mindenki tudja, de hogy miért is, az már kevésbé közismert.
Sok tanulmány bizonyította már, hogy a cukor, főleg a mértéktelen fogyasztása több helyen is árt az emberi szervezetnek. Korábban a kutatások alapján azt ajánlották, hogy a szívkoszorúér-betegség megelőzéséhez kevesebb koleszterint és a telítettek helyett többszörösen telítetlen zsírokat kell fogyasztani. Ma ezt már sokan cáfolják, az újabb eredmények arra engednek következtetni, hogy a cukor a bűnös. A túl sok hozzáadott cukor fogyasztása ugyanis jelentősen megnövelheti a szív- és érrendszeri betegségek számát, elhízáshoz, metabolikus szindrómához, inzulinrezisztenciához és 2-es típusú cukorbetegséghez is vezethet – írta a Gyógyszer nélkül.
A feldolgozott élelmiszerekben található rengeteg, ráadásul rejtett cukor és az édesített üdítőitalok alkoholos zsírmájbetegséget okozhatnak. Ha sok cukor halmozódik fel a belekben, az növeli a bél áteresztőképességét. Mivel az immunsejtek 80 százaléka a bélben van, a bélflóra egyensúlyának felborulása autoimmun betegségek kialakulásához is vezethet. Összefüggést találtak a túlzásba vitt cukorfogyasztás és a daganatos megbetegedések kialakulása között is. A hozzáadott cukor növeli a nyelőcsőrák kockázatát, de a vékony- és vastagbéldaganat kialakulásáért is felelőssé tehető.

Üres kalóriák

Természetes formában cukor van a zöldségekben, gyümölcsökben és a tejtermékekben is. A feldolgozás során úgynevezett hozzáadott cukrot pedig azért tesznek az ételekbe és az italokba, hogy édesebbek legyenek. Ilyet szinte minden élelmiszer tartalmaz, de a legtöbbet a sütemények, a csokoládék, az üdítőitalok és a gyümölcsjoghurtok – írta korábban a Dívány.
A tápértékük nélküli üres kalóriákat a szervezet gyorsan lebontja, ezért kevés energiát adnak és nem is csillapítják az éhséget, sőt úgy érezzük, újra ennünk kell. Fogyasztásuk csökkenti a hasznos tápanyagokban gazdag ételek pozitív hatásait is. A magas kalóriatartalmuk miatt a hozzáadott cukros élelmiszerek a leghizlalóbb táplálékok közé tartoznak. 
A statisztikák szerint egy átlagos amerikai felnőtt 308 kalóriányi cukrot fogyaszt naponta, ami mintegy háromszorosa az orvosok által ajánlott mennyiségnek. Ez más országokban sincs másképp, így nem csoda, ha világszerte egyre inkább népbetegségnek számít a kóros elhízás.
A túlzásba vitt cukorfogyasztás még rendszeres mozgás mellett is hizlal.

Az üres kalóriák mértéktelen fogyasztása 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához is vezethet. Tudósok szerint ezért főleg az üdítők felelősek – egy 2010-ben publikált kutatás szerint azoknál, akik naponta legalább kétszer kólát vagy hasonló italokat isznak, huszonhat százalékkal nagyobb a diabétesz kialakulásának esélye. A 2-es típusú cukorbetegség kockázata még akkor is megemelkedik, ha valaki a cukorfogyasztás mellett egyébként egészségesebb ételeket vesz magához. 

Pattanások, depresszió

Azt, ha túl sok cukrot viszünk be, a szervezet jelezni is próbálja – írta a Mindmegette. Tanulmányok igazolják, hogy a cukor növeli az androgénhormonok termelődését, ami gyulladt, pattanásokat idézhet elő az állon és a száj környékén. Néhány tanulmány a depressziót is összefüggésbe hozta a cukorral, mert megzavarja az agyban lévő neurotranszmittereket, amelyek a hangulatot befolyásolják.
A túl sok cukor megváltoztathatja az ízlelőbimbók érzékelését, így előfordulhat, hogy nem érezzük elég édesnek például a gyümölcsöket. De csökkenti a sportolási kedvet is: az Illinois-i Egyetem kutatói kimutatták, hogy azok az egerek, amelyek az átlagosnál 18 százalékkal több cukrot ettek, 20 százalékkal kevesebbet mozogtak, mint azok, amelyeknek nem emelték a cukorbevitelt.

Roncsolja a fogakat is

A magas szénhidráttartalmú, cukros ételek ragacsos, baktériumokkal teli lepedéket képeznek a fogakon. A cukrokon élősködő bacik savat termelnek, ami roncsolja a fogzománcot, így hamar szuvasodás alakul ki. 
A hozzáadott cukrok túlzott fogyasztását úgy kerülhetjük el, ha odafigyelünk, hogy mit és mennyit eszünk. Érdemes például a termékek csomagolásán lévő információkat elolvasni. A szakemberek férfiaknak 36, nőknek pedig 25 gramm hozzáadott cukormennyiségnél többet nem ajánlanak naponta fogyasztani.

Mint a drog

A Dívány egy másik cikke szerint cukorfüggőség pontosan olyan, mint a kábítószer, az alkohol vagy akár a szerencsejáték iránti. Az agy hozzászokik a dopamin által okozott rendszeres boldogságérzethez, aminek következtében újra és újra át akarja élni, de – mert megszokta – egyre nagyobb mennyiségre van szüksége ahhoz, hogy a vágyott örömteli érzést megkapja. A cukormegvonás pedig éppen olyan tüneteket eredményez, mint amikor a droggal próbál leállni valaki: sóvárogni kezd az édességek után, úgy érzi, megvonták tőle örömeinek legfőbb forrását, és, ha lehet, „ráesik” például a sütikre. Komoly elvonási tünetek is megjelennek: remegés, fogvacogás és folytonos idegesség. A panaszok általában az első hét után jelentősen csillapodnak, teljesen azonban sohasem tűnnek el. Ha sikerül „lejönni” a cukorról, az agy dopaminreceptorai „visszafejlődnek”, aminek következtében a cukros ételeket már túl édesnek érezzük.
November 14-e 1191 óta a Nemzetközi Diabétesz Szövetség és az Egészségügyi Világszervezet kezdeményezésére a cukorbetegség világnapja. 

Az e-cigaretta annyira veszélyes, hogy német kardiológusok szerint be kellene tiltani

MTI
Publikálás dátuma
2019.11.14. 09:07

Fotó: Jonathan Blackham/Cultura Creative / AFP
Feltárták a kutatók azokat a molekuláris mechanizmusokat, amelyek az elektromos cigaretta ér-, agy- és tüdőkárosító hatását okozzák, bizonyítva ezzel, hogy az nem a hagyományos cigaretta egészséges alternatívája.
Az e-cigaretta annyira veszélyes és annyira hozzá lehet szokni, hogy fontolóra kell venni betiltását - hangsúlyozta Thomas Münzel professzor, a németországi Mainzi Egyetem Orvostudomány Központja kardiológiai osztályának kutatója, a European Heart Journal című folyóiratban megjelent tanulmány vezetője.
A professzor szerint különösen a fiatalokban kell tudatosítani az e-cigaretta veszélyét. Emlékeztetett arra, hogy az amerikai járványügyi központ (CDC) adatai szerint az Egyesült Államokban 3,6 millió fiatal szív e-cigit, 2018-ra egyetlen év alatt 78 százalékkal nőtt számuk. Az e-cigaretta, amelyet azért fejlesztettek ki, hogy segítsen a dohányzásról való leszokásban, a fiatalok körében trendinek számít, nikotinaddikcióhoz vezet még azok körében is, akik korábban nem dohányoztak - tette hozzá.
„Nem engedhetjük meg, hogy egy teljes nemzedék hozzászokjon a nikotinhoz”

– idézte a professzort a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Münzel professzor kutatócsoportja 20 egészséges dohányozónál vizsgálta, hogy milyen hatással van az e-cigaretta gőze a véráramlásra a kar verőerében, mérték a véráramlást dohányzás előtt, majd 15 perccel egy e-cigaretta gőzének belélegzése után. Megmérték azt is, hogy mennyire merevedett meg az artéria. Párhuzamos kutatásukban 151 egeret tettek ki e-cigaretta gőzének, egy, három és öt napon át napjában hatszor 20 percre. Azt találták, hogy már egyetlen e-cigaretta elszívása a dohányzóknál növelte a pulzust és megmerevítette az artériákat, és azok belhámja, az endotélium nem működött rendben. Az endotélium a felelős azért, hogy megfelelő legyen az erek tágulása és összehúzódása, megvédi a szöveteket a mérgező anyagoktól és szabályozza a gyulladást és a véralvadási folyamatokat. Az endotélium rossz működése szív- és érrendszeri betegségeket okoz.
Az egérkísérletek eredményei kimutatták, hogy az erek – köztük az agyban és a tüdőben lévők – károsodásáért a NOX-2 enzim a felelős. Ez az enzim szerepet játszik a szervezet baktériumok elleni védelmében és a szabadgyökök és az antioxidánsok közötti egyensúlyhiány, az oxidatív stressz folyamatában.
Az eredmények alapján azonosítottak számos molekuláris mechanizmust, amelynek révén az e-cigaretta károsíthatja az ereket, a tüdőt, a szívet és az agyat. - Fontos, hogy azonosítottuk a NOX-2 enzimet, amely közvetíti az e-cigaretta összes hatását az agyba és az érrendszerbe, és azt találtuk, hogy az akrolein vegyület, amely az e-cigarettában lévő folyadék gőzzé válásakor keletkezik, aktiválja az NOX-2 károsító hatásait – hangsúlyozta a professzor.
Adataink azt jelzik, hogy
az e-cigaretta nem a hagyományos cigaretta egészséges alternatívája,

mivel állítólagos biztonságossága nem garantált. Ráadásul nincs semmilyen tapasztalatunk az e-cigaretta hosszú távú használatának mellékhatásairól – tette hozzá.

Sóból árthat a sok rejtett, de a kevés is

Barabás Júlia
Publikálás dátuma
2019.11.13. 16:16

Fotó: Pixabay
Ahogy a legtöbb egészséges – vagy éppen annak vélt – táplálkozási elmélettel lenni szokott, a sófogyasztásról is folyton változó információkat lehet hallani. Megkértük a dietetikust, segítsen tisztán látni.
Az ásványi anyagok közül a nátriumra, mivel fontos szerepet tölt be többek közt a sejtek közötti folyadékháztartás egyensúlyának fenntartásában, részt vesz az ideg-izom aktivitásában, nagy szüksége van a szervezetnek. A hazai táplálkozási ajánlások a konyhasót 5 gramm/nap mennyiségben maximalizálták, ez 2 grammnyi nátriumbevitelt jelent, azaz maximum egy csapott teáskanálnyi sót lehetne naponta fogyasztani, azonban a szervezet egészséges működéséhez, még ennyire sincs szükség, elég lenne legfeljebb 1,5-2 grammnyi nátrium-klorid is – mondta Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa a Népszavának
Egy, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által készített felmérés azonban kimutatta, hogy az európai átlagfogyasztás a maximálisan bevihető mennyiség kétszerese. Ebben Magyarország is élharcos: a férfiak több mint háromszor, a nők kétszer, a gyermekek pedig négyszer annyit fogyasztanak, mint a korcsoportnak megfelelő maximálisan megengedett érték. 
Azt gondolnánk, hogy ezt a főzésnél, illetve az asztali sózással érjük el, de a felmérések szerint a legtöbb sót a pékárukkal, az édesipari készítményekkel és a gabonapelyhekkel visszük be. Sok van a húsipari készítményekben: a füstölt töltelékárukban, a felvágottakban, a kolbászokban, a szalámifélékben, ahogy a feldolgozott, félkész- és késztermékekben, a fűszerkeverékekben, ételízesítőkben is. A nasik: a sós ropogtatnivalók, a sózott magvak és a chipsek, valamint a rejtett sót tartalmazó élelmiszerek, mint például a mustár, ketchup és persze a gyorséttermi ételek is felelősek a túlzott bevitelért.

Miért baj?

A magyar halálozási okok között vezető helyen szerepelnek a szív- és érrendszeri, illetve a daganatos betegségek. A sok nátrium fogyasztása mindkettő előfordulásának kockázatát képes megnövelni. A sok só szomjúságérzetet okoz, fokozódik a folyadékfelvétel. Egy idő után a vese nem képes megfelelően kiválasztani, amit onnan vehetünk észre, hogy alig kell mosdóba mennünk, és besűrűsödik, sötétebb színű lesz a vizelet. A sejten kívüli folyadék mennyiségének növekedése vizesedéshez, ödémák kialakulásához vezet. Hosszútávon fokozódik a szív munkája, megemelkedik a vérnyomás. Állandósulásából pedig különböző szív-, érrendszeri betegségek – agyvérzés, szívkoszorúér-problémák, szívinfarktus - alakulhatnak ki. 
Ha a sóbevitelt sikerülne a maximális 5 gramm/nap alá vinni, akkor akár 2-8 Hgmm-el is alacsonyabb lehetne a vérnyomás értéke, ami jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának valószínűségét és az ebből eredő halálozást – hangsúlyozta a dietetikus. A túlzott sófogyasztás a daganatos megbetegedések közül a gyomorban kialakulók előfordulásának kockázatát emeli meg leginkább. Japán ebben élen jár, ami nem is véletlen, hiszen a legfőbb táplálék ott a sóban pácolt, érlelt, szárított hal- és húsféle.

Hiány ritkán

Mivel a nátrium, a káliummal együtt, az idegsejtek működéséért is felel, hiánya esetén izomgörcsök, szédülés, emésztési zavarok, alacsony vérnyomás alakulhat ki. Ez, bár igen ritkán, folyadékvesztéses állapotok, vesebetegség, illetve hányásos-hasmenéses betegség, erőteljes fizikai tevékenység, intenzív izzadás, vagy mértéktelen vízivás következtében jöhet létre. Minden 40 percet meghaladó fizikai aktivitás közben ajánlott izotóniás italt fogyasztani, ez tudja pótolni az elvesztett ionokat és ásványi anyagokat, köztük a nátriumot, és gyorsan felszívódó szénhidrátokat is tartalmaz – mondta Wolher Veronika.

Hogyan csökkenthetjük?

A szakember hangsúlyozta, amiből csak lehet, válasszunk csökkentett nátriumtartalmút vagy -menteset. Konyhasóból is van olyan, amelyben káliummal pótolják. Ebből, a ráadásul szívvédő ásványi anyagból a magyarok viszonylag alacsony mennyiséget fogyasztanak. Pékáruból keressünk csökkentett nátriumtartalmút, az otthon sütött kenyérbe pedig minimális sót tegyünk. Húskészítményekből is vannak csökkentett nátriumtartalmúak, de májkrémet például készíthetünk otthon is, ekkor mi szabályozhatjuk a hozzáadott só mennyiségét. Lehetőség szerint csökkentsük minimálisra a nassolnivalók fogyasztását, a chipsek, sós aprósütemények rengeteg felesleges kalóriát is jelentenek. Sokat segíthet az olyan ételkészítési eljárások alkalmazása, amelyek kevés sót igényelnek. Fontos lenne az elkészült ételek utólagos sózását elkerülni, és célszerű figyelni az ásványvizekre is. Ezek ugyanis különböző ásványianyag-tartalommal rendelkeznek. Ha nem végzünk (extrém) intenzív fizikai aktivitást, minél kevesebb nátriumot tartalmazó vizeket igyunk. Érdemes lecserélni a fűszersókat friss fűszernövényekre és szárított fűszerekből magunk is készíthetünk keveréket – ajánlotta a dietetikus.