Már több mint 150 ezren töltötték ki a titkos klímakonzultációt, pedig a kormányt egyáltalán nem érdekli az emberek véleménye

Publikálás dátuma
2019.11.25. 14:17

Fotó: Népszava
Míg nálunk egy hét állt a kérdőív kitöltésére, Ausztriában például egy hónapot hagytak az állampolgároknak.
Hétfőig több mint 150 ezren töltötték ki a kormány hosszú távú klímavédelemről szóló konzultációját, értesült több forrásból az Index. Ez különösen annak fényében meglepően magas szám, hogy a kormány finoman szólva is csak úgy tessék-lássék oldotta meg a feladatot, amit az Európai Uniótól kapott:
a "nemzeti konzultációkra" máskor milliárdokat költő kormány most egy a Google ingyenes felületén összedobott űrlappal tisztelte meg a választópolgárokat, ráadásul annak létéről jóformán csak a kormány.hu oldalán lehetett értesülni.

Egészen addig, amíg egy véletlennek köszönhetően fel nem kapta a kérdőív hírét a sajtó - erről a Népszava itt ír bővebben
Míg nálunk egy hét állt a kérdőív kitöltésére, Ausztriában egy hónapot hagytak az állampolgároknak. Nálunk semmilyen kormányzati hírverést nem kapott a konzultáció, Németországban 2,5 millió eurót költöttek arra, hogy olyanok is elmondják a klímaváltozásról a véleményüket, akiket alapból nem érdekelt a téma.  
Hollik István azért igyekezett lehűteni a kedélyeket.  Az Inforádióban nagyjából azt mondta, hogy a kormányt egyáltalán nem érdekli az emberek véleménye. Ez ugyanis nem egy nemzeti konzultáció, hanem egy "Brüsszel által előírt tájékoztatási forma". Ha a kormány klímaügyben vagy bármilyen más ügyben nemzeti konzultációt akar folytatni, akkor azt a szokásos módon fogja megtenni - közölte Arra a kérdésre, hogy ezt a társadalmi konzultációt miért dugták el a honlapon, a kormányszóvivő azt mondta, hogy„ennek nem az a célja, hogy az emberek átfogó véleményét megtudja a kormány, hanem egy Brüsszel által előírt kötelezettség, amelynek a kormány eleget tesz”.

Áder nem árulta el, kitöltötte-e

Az Index múlt pénteken megkérdezte a gyakorta zöld politikus, illetve klímavédő szerepben tetszelgő Áder János köztársasági elnököt is, hogy mikor értesült a konzultációról, kitöltötte-e a kérdőívet, népszerűsítette-e valahol, illetve mi a véleménye arról, hogy a kormány nem tájékoztatta erről a lakosságot. Az államfő, aki korábban üzleti lehetőségként tálalta a klímakatasztrófát, erre a megkeresésre nem válaszolt.

Szerző
Frissítve: 2019.11.25. 17:08

Hiába vesznek részt a pedagógusminősítésben a szakképző iskolákban dolgozó tanárok, nem kapnak érte semmit

Publikálás dátuma
2019.11.25. 13:17

Fotó: Népszava
A nemrég elfogadott új szakképzési törvény miatt már nem jár órakedvezmény, sem külön béremelkedés a sikeres minősítési eljárás után.
Komoly anyagi és nem vagyoni hátrány érheti a szakképzés törvényi hátterének változásai miatt azokat a szakképző intézményekben dolgozó pedagógusokat, akik már megkezdték minősítési eljárásukat – hívta fel a figyelmet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ). A szakszervezet közzétett egy levelet, amit az Oktatási Hivatal (OH) küldött az érintett tanároknak: ebből kiderül, hogy az új szakképzési törvény alapján – amit november 19-én fogadott el az országgyűlés – a szakképző intézményekben dolgozó pedagógusok már nem tartoznak a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá, foglalkoztatásuk munkaviszonyban vagy megbízási jogviszonyban történik, ezért ha sikerrel is vesznek részt a Mesterpedagógus fokozatot célzó eljárásban, az – a jelenlegismert szabályozás alapján – már nem jár hetente biztosított órakedvezménnyel, külön béremelkedéssel. Az eljárást persze ennek tudatában is folytathatják, „vígaszdíjként” az OH megígérte, hogy a későbbiekben kirendelhetik őket a szakképzésben zajló minősítési eljáráshoz szakértőként. Merthogy a szakképzésben dolgozó oktatók számára új minősítési és ellenőrzési rendszert dolgoznak ki.
A PDSZ szerint ez rendkívül hátrányosan érinti a pedagógusokat, hiszen akik már elkezdték a felkészülést, rengeteg munkát végeztek, kidolgozták pályázataikat, a minősítés díját (71 ezer forintot, amit július 30-áig kellett befizetni) is átutalták. A szakszervezet azt is kifogásolja, hogy az érintett tanárok – akik joggal érezhetik magukat becsapva – a mai napig, vagyis november 25. éjfélig kaptak időt arra, hogy döntsenek arról, folytatják-e a minősítési eljárást. A szakszervezet úgy látja, a szakképzési rendszer gyors és kidolgozatlan átalakításával „robbanásra kész helyzet állhat elő”, amit meg lehetett volna előzni alaposabb előkészítéssel vagy a törvény visszavonásával. A PDSZ is csatlakozott a Pedagógusok Szakszervezete által kezdeményezett november 30-ai tanártüntetéshez, amit két nagy szakszervezeti szövetség és több más ágazati érdekképviselet is támogat.
Szerző
Frissítve: 2019.11.25. 14:05

Ez történik, ha utasrosszullét miatt kényszerül földre egy repülő Budapesten

Publikálás dátuma
2019.11.25. 13:10
A kép illusztráció
Fotó: Nicolas Economou / NurPhoto
Egy Düsseldorfba tartó járat kényszerült megszakítani útját hétfőn a magyar fővárosban.
Utasrosszullét miatt Budapesten szakította meg útját a Turkish Airlines Isztambulból Düsseldorfba tartó járata hétfőn délelőtt, írja az Airportal.hu. Az ilyen esetekben a HungaroControl Zrt. légiforgalmi irányító szolgálata a lehető legrövidebb útvonalon, a pilóták kéréseinek megfelelően biztosítja, hogy a repülőgép mihamarabb le tudjon szállni. Ez történt most is: a repülőgép negyed 12 után néhány perccel biztonságban földet ért.
Amennyiben az esetleg túlsúlyt jelentő, felesleges üzemanyagot ki kell engedni - szélestörzsű repülőgépek esetén, ha a típus képes erre - vagy elfogyasztani, akkor ugyancsak a légiirányítók biztosítják az ehhez szükséges útvonalat, várakozó légteret, elterelve az egyéb forgalmat, részletezi a portál az eljárást. (Amennyiben a leszállás a megengedett maximális leszállótömeg felett, azaz túlsúllyal történt, a repülőgépet műszakilag át kell vizsgálni, szükség esetén a Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóparancsnokság ilyen esetekben a fékeket speciális eszközökkel hűti vissza közvetlenül a leszállást követően.)
A légiforgalmi irányítás emellett kapcsolatban van a budapesti légikikötő üzemeltetőjének szerződött partnerével, az AMS Repülőtéri Sürgősségi szolgálatával is: a beteg állapotáról, koráról, neméről és a repülőgépen elfoglalt helyéről adnak át a pilótáktól kapott információt. A szolgálat ezután a kijelölt állóhelyen várja leszállás után odaérkező repülőt. 
A beteg utast speciális repülőtéri ambulift segítségével – amely a repülőgép megfelelő ajtajához felemelkedik – hozzák le a fedélzetről. Az egészségügyi szakemberek megkezdik az illető ellátását. A beteg állapotának stabilizálását követően az AMS repülőtéri mentőautója a kijelölt átadási pontra szállítja a beteget, ahol az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) repülőtérre riasztott mentőegységének átadja, amely kórházba szállítja, de indokolt esetekben már a repülőtér területén bekapcsolódik az ellátásba.
A földi kiszolgálók minden esetben eltávolítják a repülőgépről a beteg utas, valamint az esetleg vele tartó hozzátartozó feladott és kézipoggyászait. A járat ezután a szokásos földi kiszolgálási protokoll szerint, általában a szükséges üzemanyag-mennyiség feltöltését követően indul tovább a célállomása felé, amennyiben idő közben nem jár le a személyzet munkaideje.
Szerző
Témák
repülés