Nem arról érdemes beszélni, hogy az új budapesti vezetés behozza a dugódíjat. Azt hiszem, nem tehet mást, ha nem akar pénzt visszafizetni Brüsszelnek. Erről ugyanis az unióval az ország már régen megegyezett. Az sem érdemel szót, hogy a kormány – bár tudja jól a következményeket – ellenzi a dugódíjat. Minél rosszabb a fővárosnak, annál jobb nekik.
Arról viszont, hogy mi a dugódíjazás célja, még akkor is érdemes elgondolkozni, ha a bevezetés kérdése eldőlt. Sok múlik ugyanis a mikénten.
Az evidencia, hogy Budapest belvárosa túl van zsúfolva gépjárművekkel. Ám itt van az első kérdés, hogy hol van a belváros. Köznapian az úgynevezett Kiskörúton belül eső területet tekintjük annak. Azonban ha a kultúra és a szórakozás funkcióit vesszük alapul, akkor a pesti oldalon a Nagykörút a határ. Ha pedig az üzleti életet tekintjük szempontnak, akkor el kell mennünk a külső (Hungária stb.) körútig. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy akárhol húzzuk meg a határt, minden funkció mindenhol előfordul. És mindenhol laknak is!
Ám még így sem teljes a kép: árut kell szállítani a szállodákba, az éttermekbe és az üzletekbe, továbbá anyagot az építkezésekhez. És van még egy púp a város hátán: a turizmus. A túlzsúfoltságnak jelentős fokban okozója a kormányhivatalok teljesen indokolatlan jelenléte a belvárosban. Egy (bel)városon kívül eső területen építendő kormányzati negyed nélkül semmi esély sincs a gépkocsi forgalom enyhítésére. Tehát: az a funkció keveredés, ami most van, túl sok konfliktussal jár. Ezen feltétlenül érdemes változtatni, azonban az eredményekre évtizedeket kell várni.
A közlekedést tehát a jelenlegi helyzet javítására kell szabályozni, azonban úgy, hogy mindig szem előtt tartjuk a végcélt: az egyéni eszközök (gépkocsi, bicikli, roller stb.) teljes kitiltását. A közösségi közlekedés járművei közül ki kell vonni a buszokat, beleértve a turista és városnéző járatokat, akkor is, ha hibridek vagy elektromos hajtásúak (troli). Kötöttpályás elektromos hajtású járművekre (villamos) és (a repülőterekről ismert) mozgó járdákra van szükség. Az áruszállítást és az építkezések forgalmát a hajnali órákra kell koncentrálni, szigorúan egyszeri (esetleg heti) fizetős útvonal engedélyhez kell kötni, amit a legkisebb panasz (pl. zajkeltés) esetén vissza kell vonni. Ugyanez vonatkozik a városi szemétszállításra.
A dugódíj bevezetése kiváló alkalom az újratervezéshez. Persze akkor, ha a dugódíj ügy átmegy egy új (netán a régi) parkoltatási maffia kezébe, akkor minden marad a régiben, csak sokkal drágábban. Fogadni mernék…
A szerző orvos