Elveheti a kedvet a folytatástól a túl kemény edzés

Publikálás dátuma
2020.01.03. 13:10

Fotó: Science Photo Library / AFP
Lazán és főleg fokozatosan érdemes elkezdeni a sportolást, mert a túl kemény és megterhelő edzés árthat, de akár a kedvet is elveheti a folytatástól.
Az életmódváltás jelentős döntés, amihez nagy lelkierő és jó esetben komoly felkészülés szükséges – mondta Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője. A mozgás súlyfelesleg esetén is fontos, de nemcsak a fogyásban segít, hanem számos, pozitív egészségügyi következménnyel is jár. A túlsúlyos emberek azonban gyakran félnek elkezdeni, vagy túl hirtelen, vagy akár számukra veszélyes mozgástípusokkal próbálnak gyors eredményeket elérni. „Fontos, hogy ne kényszerűen alkalmazott eszközként gondoljanak a fizikai aktivitásra, aminek segítségével majd kisebb méretű ruhákba is beleférnek. 
A túlsúly komoly egészségi kockázatokkal is jár, többek közt a magas vérnyomás, a szív-, érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, a depresszió, az alvászavarok és a mozgásszervi panaszok rizikóját emeli. A fogyással ezeket csökkenthetjük, miközben javul az önértékelésünk, magabiztosabbak lehetünk, és megtapasztalhatjuk, hogy hatékonyabban is tud működni a testünk. Ez pedig kifejezetten élvezetessé is teheti a mozgást” – hangsúlyozta a szakorvos.

Hogyan kezdjünk hozzá?

Mielőtt bármilyen komolyan változtatnák az életmódunkon, fontos, hogy vizsgáltassuk ki magunkat. Elsősorban kardiológiai, ortopédiai, szükség esetén endokrinológiai szakvizsgálatokra érdemes elmenni. Az American College of Sports Medicine a túlsúlyos emberek edzésével kapcsolatos cikkében arra hívta fel a figyelmet, hogy ha nincs semmilyen gátló tényező, szerezzünk be jó minőségű, kényelmes sportruházatot, megfelelően megtámasztott cipőt, ami ellensúlyozza a plusz súly okozta terhelést a bokában, a térdben és az egész mozgató szervrendszerben. Fülöp Tibor szerint érdemes kímélőbb sportokkal kezdeni, hiszen amellett, hogy a túl nagy terhelés nem ajánlott, a túl kemény edzés vagy a túl gyors futás elveheti a kedvet a folytatástól.

A legjobb kezdő mozgásformák

  • Séta
Ez az egyik legjobb választás, ha a korábbi mozgásszegény életmódot szeretnénk megváltoztatni. A távot és a tempót fokozatosan emelve fejleszti az állóképességet. Komoly túlsúly esetén érdemes 10-15 perces gyaloglással kezdeni, amelyet 30-60 percig is növelhetünk, mielőtt – a terjedelmet újra csökkentve – rövid résztávos terhelésként kocogó szakaszokat is beiktatunk. Hasznos segítség lehet egy lépésszámláló, a közepes intenzitás nagyjából 100 lépés megtételét jelenti percenként. 
  • Vízi gimnasztika
Különösen ízületi problémák esetén lehet jó választás a vízi torna, hiszen a vízben való mozgás leveszi a terhet a térdről, a csípőről, a vállról – ez kivételesen előnyös lehet túlsúly esetén. Itt is lehet növelni az intenzitást, az egészen alacsonytól, amikor a medence alján állunk, addig a szintig, amíg lebegve végig tapossuk az óra időtartamát.
  • Csoportos órák
Komoly szociális támogatást jelent, ha sikerül találnunk egy megfelelő csoportos órát, esetleg kifejezetten életmódváltóknak tervezve. Ha ilyen nincs, válasszunk kíméletesebb óratípusokat, gerinctréninget, thai chi-t, body&mind órát, esetleg senior csoportot. Akik szeretik a társaságot, tapasztalni fogják, hogy támogató közegben többet bírnak.  
  • Súlyzós edzés
Ha az orvos hozzájárul és a mozgató szervrendszer is bírja, az úgynevezett rezisztencia edzésnek komoly előnyei lehetnek a túlsúlyos személyek számára, erősíti a gerinc menti izmokat, javít a tartáson, növeli az ízületi mozgékonyságot, és az anyagcserét is gyorsítja. A súlyzós vagy saját testsúlyos edzés helyes kivitelezését azonban érdemes szakembertől megtanulni, hiszen a rossz technika többet árthat, mint használ maga a mozgás. Az edző segíthet a megfelelő eszközök és súlyok alkalmazásában is. 
  • Biciklizés
Jelentősebb túlsúly esetén érdemes a fekvőkerékpárt választani, mert az nagyobb alátámasztást biztosít és az ízületeket is jobban kíméli. Optimális, ha edzőteremben pattanunk a biciklire, mert így senkit sem zavar, ha eleinte csak lassan tekerünk, vagy 5 perc után megállunk pihenni. Ez az edzéstípust is ugyanolyan fokozatosan kell felépíteni, mint a sétát és a kocogást. 
A személyre szabott edzéstervhez érdemes elvégeztetni egy terhelésélettani felmérést, amelynek segítségével pontos adatokat kaphatunk a szervezet teljesítőképességéről, terhelhetőségéről, amelyeknek megfelelően felépíthető egy olyan edzésterv, amely a lehető legjobbat hozza ki a fogyni is vágyó életmódváltóból, és megóvja az egészségüket – hangsúlyozta a sportorvos.
Szerző

Így tartható be az "idén lefogyok" fogadalom

Publikálás dátuma
2020.01.02. 10:59

Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
A karácsonyi evészetet nehéz megúszni súlygyarapodás nélkül, megosztunk néhány kevéssé ismert, de szakértők szerint hatásos tényt, hogy az életmódváltást célzó, újévi fogadalom ezúttal betartható legyen.
Az elhízás manapság a világ egyik vezető egészségügyi problémájává vált. A helytelen táplálkozás és a mozgáshiány miatt egyre többen híznak el. Bizonyos pszichológiai és fizikai problémák is a kilók gyarapodásához vezetnek. Az interneten számtalan „tuti” súlycsökkentő módszert lehet találni, amelyek jó esetben csak nem használnak, de akár árthatnak is. A Medical Daily néhány kevésbé elterjedt, és brit szakértők szerint valóban működő tényt gyűjtött össze.

Nem ugyanúgy

Az Aberdeeni Egyetem kutatói igazolták azt, a némileg igazságtalan tényt, hogy a nők nehezebben fogynak, mint a férfiak. A kutatók szerint az adagok csökkentése segíthet a biológiai különbség áthidalásában. Azt ajánlják, hogy egyik nemnek sem árt, ha megbarátkozik a kisebb tányérokkal, hiszen a kevesebb étel csökkent kalóriabevitelt eredményez. Egyébként meg, ahogy megírtuk, nemcsak a nők és a férfiak működnek eltérően, hanem  mindenkinek másképp működik a szervezete, van olyan étel, ami valakit hizlal vagy káros az egészségére, másnak azonban kevésbé árt.

Csodaszerek

A szakértők a természetes fogyást ajánlják, mert nincs olyan csodaszer, ami képes lenne a leolvasztani a felesleges zsírt, de azért olyan táplálék-kiegészítők azért léteznek, amelyek megkönnyíthetik a fogyás hosszú és sokszor rögös útját.

Kevesebb mozgás

A szakemberek szerint nincs egyenes arányosság a sok mozgás és a nagyobb fogyás között, sőt a kevesebb ebben az esetben is több. Azt találták, hogy a háromórás kocogás nem hatásosabb, mint fél óra futás. Persze mozogni kell, rendszeresen, a WHO ajánlása szerint hetente összesen legalább 150 perc mérsékelt vagy 75 perc intenzív edzésre lenne szükség.

Fehérje

A fogyókúra idején a legnagyobb kihívást az éhség jelenti. Kutatások igazolják, hogy a fehérjében gazdag ételek enyhíthetik a sóvárgást, eltelítenek és jót tesznek az egész szervezetnek, de persze nem „ész nélkül” fogyasztva. A legcélszerűbb, ha az életmódváltáshoz, a személyre szabott étrend összeállításához szakember segítségét kérjük.
Szerző

Nem jó ötlet az anyajegy otthoni „megműtése”

Publikálás dátuma
2019.12.30. 14:10

Fotó: Shutterstock
A „Doktor Google” korszakában meglepően sok biztos módszerről lehet olvasni, amelyekkel akár otthon is megszabadulhatunk az anyajegyektől. A bőrgyógyász szerint ez azonban nem jó ötlet.
Az emberek többségének általában 10-40 anyajegy található a bőrén, amelyek nagy része legfeljebb esztétikailag lehet zavaró. Sokaknak ennek ellenére támad olyan ötlete, hogy orvosi segítség nélkül eltávolítja a bőrképletet. Az interneten talál is olyan, „bevált” szereket, amelyeket anyajegy, szemölcs eltávolításra, illetve pigmentfolt halványításra ajánlanak. Ilyen többek közt a fokhagyma, az oregánó olaja, a ricinusolajjal kevert mosószóda, a citromlé, a teafa- és a lenmagolaj, vagy éppen a banánhéj és a hidrogén-peroxid is. Ezek azonban egyáltalán nem alkalmasak anyajegy eltávolítására, sőt általában a jóindulatú szemölcsök kezelésében sem hoznak százszázalékos sikert, egyes esetekben pedig kifejezetten veszélyesek is lehetnek – hangsúlyozta Pánczél Gitta, az Anyajegyszűrő Központ bőrgyógyásza. 
Az anyajegyeket, festékfoltokat, bizonytalan eredetű bőrelváltozásokat bőrgyógyásszal ajánlatos ellenőriztetni, hogy kiderüljön, áll-e kóros elváltozás a háttérben, egyúttal meghatározható az eltávolítás lehetséges, hatékony módja is. Házi módszer kipróbálása után tapasztalt kellemetlen reakciókkal, például pirossággal, duzzanattal, viszketéssel, vagy más gyanús tünettel mindenképpen bőrgyógyászhoz kell fordulni. 
Az anyajegyek eltávolításának egyedül biztonságos módja a sebészi kimetszés. Más eljárással (például lézer, kiégetés, fagyasztás) nem lehet egyértelműen meghatározni, hogy a kezelés során pontosan milyen mélyen jár a kezelést végző orvos a bőrben, és sikerül-e eltávolítani az egész anyajegyet. A sebészi kimetszéssel viszont pontosan követni lehet az anyajegy vonalát, nem roncsolódik az anyajegy szövete, így nem okoz rosszindulatú elfajulást sem – mondta a bőrgyógyász. A fagyasztás, az égetés és a lézer kiváló lehet vírusos szemölcsök, futószemölcsök vagy éppen időskori hámszemölcsök kezelésére.
Az anyajegy kimetszése nagyjából fél órát vesz igénybe. A helyi érzéstelenítést követően az anyajegyet szikével kimetszik a bőrből, majd a sebet összevarrják. A varratokat testtájtól függően egy-három hét múlva szedik ki. A rendszeres szűrővizsgálat nemcsak sok anyajegy esetén lehet hasznos, de a bőrdaganatok korai felismerésében is segít – tette hozzá a szakorvos.
Szerző