A magyar FBI nyomoz a Gulyás Gergelyt rágalmazó álhíroldalak után

Publikálás dátuma
2020.01.03. 11:29

Fotó: Bruzák Noémi / MTI
A Nemzeti Nyomozó Iroda dolga lesz kideríteni, ki adott hazugságokat a kancelláriaminiszter szájába.
Két feljelentés is érkezett a Gulyás Gergelyt rágalmazó álhíroldalakkal kapcsolatban, az ügyészség a pedig Nemzeti Nyomozó Irodát (NNI) bízta meg, hogy derítse fel a hírportálok szerkesztőinek körét – írja a Magyar Nemzet. Mint ismert, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter még november végén tájékoztatta a sajtót, hogy rágalmazás miatt feljelentést tesz több álhírportál ellen, amelyek olyan kijelentéseket tulajdonítottak a tárcavezetőnek, amelyeket sosem tett.
A Hirzona24.com, az Otpercpiheno.blogspot.com és a Blikkruzs.me álhírportálokon megjelent cikkek olyan, a miniszternek tulajdonított mondatokat tartalmaznak, amelyek a nyugdíjak csökkentésével, illetve megvonásával kapcsolatos valótlan állításokat tartalmaztak. – Az eljárásokban terhelt egyelőre nem szerepel – nyilatkozta Rab Ferenc, vagyis egyelőre még nem gyanúsítottak meg senkit a hatóságok.  

Állam elleni bűncselekmény is lehet

Utánanéztünk, hogy a kiemelkedő bűncselekménynek éppen nem mondható ügyben miért a „Magyar FBI” -t, vagyis a szervezett bűnözéssel, atomreaktorok elleni támadással és terrorcselekményekkel is foglalkozó NNI-t bízták meg. Mint még 2015-ben a hvg.hu beszámolt róla, a korábban rendőrségi csúcsszervnek számító nyomozóiroda feladatköre annyira kiszélesedett, hogy akár falopási ügyekben is eljárhatnak. Egy 2013-as belügyi rendelet oldalakon keresztül sorolja, hogy az NNI milyen esetekben léphet fel, a lista alapján pedig a Gulyást érő rágalmak kivizsgálására is van felhatalmazásuk:
a minisztert befeketítő álhírek az állam elleni bűncselekményeknek számíthatnak.

Állami elleni bűncselekménynek tekinthető ugyanis „a köznyugalom megzavarására alkalmas” rémhírterjesztés, amiért három év börtön járhat.
Szerző
Frissítve: 2020.01.03. 11:30

Harminc évig titkos, miért repültek Las Vegasba, Dubajba a honvédség gépei

Publikálás dátuma
2020.01.03. 11:01
Az egyik Airbus A-319-es csapatszállító katonai repülőgép a kecskeméti reptéren
Fotó: Földházi Árpád / Kormany.hu
Nemzetbiztonsági érdek az is, hogy ne tudjuk, mit keresett egy katonai Airbus Spanyolország egyik legfelkapottabb üdülőhelyén.
Pontosan hol, mikor és milyen célból jártak 2019-ben a Magyar Honvédség 604 és 605 lajstromjelű Airbus-ai, valamint 606 és 607-számú Dassault Falcon típusú repülői – kérdezte Benkő Tibor honvédelmi minisztert az MSZP-s Harangozó Tamás, aki arról is érdeklődött, hogy ki fizette az esetleges magáncélú repüléseket. Harangozó az Átlátszó cikke nyomán küldött kérdéseket, melyből megtudhattuk, hogy a honvédség négy repülője olyan felkapott üdülőhelyeken, illetve offshore-paradicsomokban fordult meg tavaly, mint Málta, Abu Dhabi, Dubaj, Las Vegas, Panama vagy a Kanári-szigetek. A repülők egyike ráadásul kétszer is megjelent a felkapott spanyol üdülőhelyen, a borairól híres Alicante-ban – mindkét alkalommal oda-vissza repült, mintha csak valakit egyhetes nyaralásról szállított volna haza.
HA-LKX és 606-os lajstromú gép március 19-én Tel-Avivban
Fotó: Rami Mizrahi / Jetphotos

Hétpecsétes titok, de Benkő feltörhetné

A miniszer válaszában először azt hangsúlyozta, hogy minden személyszállítás a hatályos jogszabályoknak megfelelően történt, majd hozzátette, hogy nyilvánosan semmilyen kérdésre nem ad választ. Harangozó, ha akar, személyesen utánanézhet a kérdéses adatoknak – de erről sem beszélhet: 
a katonai szállításokra vonatkozó információk ugyanis a honvédségi törvény vonatkozó paragrafusa szerint 30 évig honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből nem nyilvánosak.

Azt a már nem tette hozzá Benkő, hogy ő maga is feloldhatná a titkosítást a  honvédség parancsnokának kérésére. Hiszen a törvény erre is felhatalmazza „ha az adat megismerése a Honvédség törvényes működési rendjét vagy feladat- és hatáskörének illetéktelen külső befolyástól mentes ellátását, valamint a honvédelmi és a nemzetbiztonsági érdekeket nem veszélyezteti.”
A miniszterelnök többször repült már a honvédségi Airbus-szal
Fotó: Orbán Viktor hivatalos Facebook oldala

Fő a diszkréció

A honvédelemnél azonban  jobban szeretik a diszkrét megoldásokat. Mint lapunk is beszámolt róla, titokban vették például az egyik Dassault Falcont – a gépeket pedig darabonként 13 milliárd forintért vásárolhatták. Bár hangsúlyozottan katonai és nem kormányzati repülőkről van szó, a Falconokkal azért szívesen repül Orbán Viktor is, aki a New York Times cikke szerint ilyenkor kanapén heveri ki a tárgyalások fáradalmait.  Az Átlátszó szerint valószínű, hogy a  Panamába és más egzotikus helyekre utazó gépek több esetben is kikapcsolt transzponderrel repültek, vagyis a repülési adatok nem kerültek be a nyilvánosan elérhető adatbázisokba. 
Szerző
Frissítve: 2020.01.03. 13:40

Szombattól nem hajthatnak át turistabuszok és teherautók a Lánchídon

Publikálás dátuma
2020.01.03. 10:10

Fotó: Népszava
A tilalom nem érinti a BKK menetrend szerint közlekedő járműveit.
Szombattól a jelenleginél fokozottabb korlátozást vezetnek be a Széchenyi lánchídon: a dunai átkelő felújításáig nem hajthatnak fel turistabuszok és teherautók – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A korlátozás az 5 tonnánál nehezebb járműveket érinti. A tilalom alól kizárólag a BKK menetrend szerint közlekedő járművei képeznek kivételt. A kerékpárok, személygépkocsik, kisbuszok, furgonok továbbra is áthaladhatnak a hídon, amelynek szerkezete folyamatos, napi rendszerességű hídüzemeltetői ellenőrzés alatt van. A híd állapotát az üzemeltető Budapest Közút az előírt hídvizsgálati rendben folyamatosan ellenőrzi. A közelmúltban elrendelt hídvizsgálati állapotjelentés is elkészült, amely megállapította, hogy az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídon meglévő súlykorlátozásokat.
Szerző
Témák
BKK közlekedés