Harminc évig titkos, miért repültek Las Vegasba, Dubajba a honvédség gépei

Publikálás dátuma
2020.01.03. 11:01
Az egyik Airbus A-319-es csapatszállító katonai repülőgép a kecskeméti reptéren
Fotó: Földházi Árpád / Kormany.hu
Nemzetbiztonsági érdek az is, hogy ne tudjuk, mit keresett egy katonai Airbus Spanyolország egyik legfelkapottabb üdülőhelyén.
Pontosan hol, mikor és milyen célból jártak 2019-ben a Magyar Honvédség 604 és 605 lajstromjelű Airbus-ai, valamint 606 és 607-számú Dassault Falcon típusú repülői – kérdezte Benkő Tibor honvédelmi minisztert az MSZP-s Harangozó Tamás, aki arról is érdeklődött, hogy ki fizette az esetleges magáncélú repüléseket. Harangozó az Átlátszó cikke nyomán küldött kérdéseket, melyből megtudhattuk, hogy a honvédség négy repülője olyan felkapott üdülőhelyeken, illetve offshore-paradicsomokban fordult meg tavaly, mint Málta, Abu Dhabi, Dubaj, Las Vegas, Panama vagy a Kanári-szigetek. A repülők egyike ráadásul kétszer is megjelent a felkapott spanyol üdülőhelyen, a borairól híres Alicante-ban – mindkét alkalommal oda-vissza repült, mintha csak valakit egyhetes nyaralásról szállított volna haza.
HA-LKX és 606-os lajstromú gép március 19-én Tel-Avivban
Fotó: Rami Mizrahi / Jetphotos

Hétpecsétes titok, de Benkő feltörhetné

A miniszer válaszában először azt hangsúlyozta, hogy minden személyszállítás a hatályos jogszabályoknak megfelelően történt, majd hozzátette, hogy nyilvánosan semmilyen kérdésre nem ad választ. Harangozó, ha akar, személyesen utánanézhet a kérdéses adatoknak – de erről sem beszélhet: 
a katonai szállításokra vonatkozó információk ugyanis a honvédségi törvény vonatkozó paragrafusa szerint 30 évig honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből nem nyilvánosak.

Azt a már nem tette hozzá Benkő, hogy ő maga is feloldhatná a titkosítást a  honvédség parancsnokának kérésére. Hiszen a törvény erre is felhatalmazza „ha az adat megismerése a Honvédség törvényes működési rendjét vagy feladat- és hatáskörének illetéktelen külső befolyástól mentes ellátását, valamint a honvédelmi és a nemzetbiztonsági érdekeket nem veszélyezteti.”
A miniszterelnök többször repült már a honvédségi Airbus-szal
Fotó: Orbán Viktor hivatalos Facebook oldala

Fő a diszkréció

A honvédelemnél azonban  jobban szeretik a diszkrét megoldásokat. Mint lapunk is beszámolt róla, titokban vették például az egyik Dassault Falcont – a gépeket pedig darabonként 13 milliárd forintért vásárolhatták. Bár hangsúlyozottan katonai és nem kormányzati repülőkről van szó, a Falconokkal azért szívesen repül Orbán Viktor is, aki a New York Times cikke szerint ilyenkor kanapén heveri ki a tárgyalások fáradalmait.  Az Átlátszó szerint valószínű, hogy a  Panamába és más egzotikus helyekre utazó gépek több esetben is kikapcsolt transzponderrel repültek, vagyis a repülési adatok nem kerültek be a nyilvánosan elérhető adatbázisokba. 
Szerző
Frissítve: 2020.01.03. 13:40

Szombattól nem hajthatnak át turistabuszok és teherautók a Lánchídon

Publikálás dátuma
2020.01.03. 10:10

Fotó: Népszava
A tilalom nem érinti a BKK menetrend szerint közlekedő járműveit.
Szombattól a jelenleginél fokozottabb korlátozást vezetnek be a Széchenyi lánchídon: a dunai átkelő felújításáig nem hajthatnak fel turistabuszok és teherautók – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A korlátozás az 5 tonnánál nehezebb járműveket érinti. A tilalom alól kizárólag a BKK menetrend szerint közlekedő járművei képeznek kivételt. A kerékpárok, személygépkocsik, kisbuszok, furgonok továbbra is áthaladhatnak a hídon, amelynek szerkezete folyamatos, napi rendszerességű hídüzemeltetői ellenőrzés alatt van. A híd állapotát az üzemeltető Budapest Közút az előírt hídvizsgálati rendben folyamatosan ellenőrzi. A közelmúltban elrendelt hídvizsgálati állapotjelentés is elkészült, amely megállapította, hogy az eddigieknél szigorúbban kell betartani a hídon meglévő súlykorlátozásokat.
Szerző
Témák
BKK közlekedés

Hanyag volt a kézmosás, tizenketten kerültek kórházba a szemészetről

Publikálás dátuma
2020.01.03. 09:19
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Nem tartották be a higiéniás előírásokat a budaörsi szakrendelőben, emiatt tucatnyi beteg kaphatott el valamilyen fertőzést.
Műtéti szövődmény miatt tizenkét beteget kellett kórházba vinni, miután szürkehályog-műtétet végeztek rajtuk a budaörsi szakrendelő egynapos sebészeti részlegén –idézi a hvg.hu az intézmény honlapján publikált közleményt. A beszámoló szerint december 12-én, csütörtökön összesen 22 szürkehályog-műtétet végzett az orvosi csapat az egynapos sebészet II. számú műtőjében. A másnapi szakorvosi kontrollon valamennyi beteg panaszmentes volt. December 14-én, szombaton azonban az érintett betegeknél szövődmények – a szem váladékozása és fájdalom – jelentkeztek.
 Őket a Szent János Kórházban látták el. Tizenkét beteget újra operáltak, négyen tartós kórházi ellátásra szorultak.
Az intézmény vezetése a történtekről haladéktalanul értesítette a Nemzeti Népegészségügyi Központot (NNK), kapcsolatba lépett a héten operált valamennyi – nem csak szemészeti – beteggel, és a következő heti műtéteket automatikusan törölte. Az azonnali visszajelzések alapján tünetek sem a szomszédos napokon műtött betegeknél, sem az azonos napon az I. számú műtőben műtött pácienseknél nem jelentkeztek. A műtőben és betegekről vett minták alapján a szövődmények valószínű oka, hogy a műtétek során
nem tartották be maradéktalanul a személyi higiénés előírásokat, különösen a kézhigiénés protokollt.

Az egyéni felelősségek tisztázása a további laboratóriumi vizsgálatoktól várható. A hatóság a fertőtlenítések végrehajtásán túl kötelezte az intézményt a személyi higiénés szabályok szigorítására és betartásuk fokozott ellenőrzésre. A budaörsi egynapos sebészet évi mintegy 2500 operációt végez kilenc szakmában, ezen belül a szürkehályog-műtétek rutinbeavatkozásnak számítanak – egyedül 2019-ben ezernél több ilyen műtétre került sor. A Budaörsi Egészségügyi Központ elnézést kér a gyógyulást kereső betegektől, és mindent megtesz a teljes felépülésükért. A műtéti tevékenység a budaörsi egynapos sebészeten a népegészségügyi hatóság által előírt intézkedések megtétele után 2020. januárban folytatódhat.
Szerző