Tavaly 5,3 százalékkal újabb csúcsszintre, 3,9 milliárd literre nőtt a márkás hazai kutakon forgalmazott üzemanyagok mennyisége - derül ki a nagy hazai olajcégeket képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) által közzétett adatokból. Immár negyedik éve dől meg az előző évi rekord. A Népszava korábbi MÁSZ-közlésekből álló gyűjtése alapján ugyanakkor a növekedési érték a válság lecsengése, azaz 2013 óta közepesnek mondható. E hat év során a mostaninál két lanyhább és három erőteljesebb esztendőt tudhattunk magunk mögött.
Ezen belül gázolajból 5,5, benzinből pedig 4,8 százalékkal több, valamivel több mint 2,3 milliárd, illetve közel 1,5 milliárd liter fogyott. Bár a dízel immár hetedszerre döntött éves forgalmi rekordot, az emelkedési ütem az utolsó hét éven belül inkább alacsonyabb: a 2017-esnél élénkebb, a 2018-asnál szerényebb. A benzinforgalom még mindig messze áll a 2007-es rekordtól, viszont emelkedési szintje nagyjából hozza a megelőző két év - korábbiaknál élénkebb - adatát. Vagyis lassan, de biztosan éledezik a piac a válság utáni sokkból.
Mindeközben egyre népszerűbbek a prémiumüzemanyagok. "Márkázott" benzinből tavaly 116 millió, hasonló gázolajból pedig valamivel több mint 222 millió liter fogyott. Ez közel 24, illetve 5,5 százalékos bővülés. így az alaptermékek, vagyis a 95-ös és az egyszerű dízel, az összesítettnél szerényebb, 3,5, illetve 4,9 százalékos bővülést mutattak. Ugyanakkor még mindig utóbbiak viszik a prímet, nagyjából 2,2, illetve 1,4 milliárd literrel.
A KSH frissített árnyilvántartása szerint tavaly alig változtak az üzemanyagárak: a gázolajért literenként 3 forinttal többet, átlag 398 forintot kértek, a benzint pedig fillérre ugyanannyiért, 381 forintért mérték, mint az azt megelőző év során. A forgalombővülés így változatlanul kevés kapcsolatot mutat az árakkal. Ráadásul a forgalom 2017 és 2018 jelentős áremelkedése ellenére is nőtt.
Ha laposabb emelkedéssel, de idén is újabb rekordszintre nőhet az üzemanyagok - ezen belül a dízel - iránti kereslet - véleményezte lapunk kérdésére az adatokat Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára. A benzinforgalom - saját magához képest - egyre élénkebb emelkedését elsősorban a családi pénztárcák vastagodásának tudja be. A főleg közületek, fuvarozók és a mezőgazdaság által használt dízel esetében viszont a fő befolyásoló tényező a gazdaság bővülése. Az árra is elsősorban a benzinfogyasztók érzékenyek. Felhívta a figyelmet a prémiumüzemanyagok iránti keresletugrásra, amit szintén a több elkölthető jövedelemre vezet vissza. (Kérdés, idén mennyivel nő tovább a prémiumbenzinek forgalma, miután a normál benzin megnövelt bioaránya miatt a nagyon régi autókat inkább ilyennek javasolják megtankolni.)
Bár az eltérő - például elektromos - hajtású gépjárművek is terjednek, számuk még mindig nem éri el azt a szintet, ami érzékelhető hatást gyakorolhatna a hagyományos üzemanyagok piacára - fogalmazott Grád Ottó. Nyugati példáktól eltérően Magyarországon nincsenek kifejezett klímavédelmi forgalomkorlátozó intézkedések sem. Az erre vonatkozó felhívások, figyelmeztetések a jelek szerint nem vetik vissza a közlekedési kedvet. Sőt, élénkül a Nyugat-Európából kitiltott dízelgépjárművek behozatala (illetve átszállítása Románia és Bulgária felé). E tekintetben csak a tilalmak fejtenének ki érezhető hatást - véli a MÁSZ főtitkára.