Két Nemzeti alaptanterv (NAT) verzió létezik; az egyiket tárgyalta és elfogadta a kormány, a másikat pedig az Emmi köznevelési államtitkársága készítette és köröztette különböző fórumokon - írja az Index. Az egyik az, amit 2017-ben Csépe Valéria akadémikus, pszichológus professzor egy közel száz pedagógiai szakértőből, pszichológusból és gyakorló tanárból álló csapat bevonásával kezdett el kidolgozni. Ennek első tervezetét 2018 szeptemberében hozták nyilvánosságra. Maruzsa Zoltán, az Emmi akkori köznevelésért felelős helyettes államtitkára ezután azzal állt elő, hogy a minisztériumban jelentős mértékben átdolgozzák az anyagot, ekkor került rá például az a plecsni is, hogy "nem elég nemzeti".
A történet itt válik ketté: zárt ajtók mögött, a nyilvánosság teljes kizárásával meg is indult az átdolgozás. 2019 elején Hajnal Gabriellát, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnökét nevezték ki a NAT koordinálásáért felelős miniszteri biztosnak. Az ő feladata volt a szükséges módosítások összehangolása és a szakértői felügyelet. A kormány végül az ekkor készült változatot tárgyalta meg és fogadta el december 18-án.
Csakhogy az Index értesülései szerint közben Maruzsáék sem tétlenkedtek. Nem sokkal ezután ugyanis elkezdett körözni egy olyan NAT-változat, ami nem a kormány által elfogadott koncepciót tükrözte: ez a portál tudomása szerint az Emmiben, a Maruzsa Zoltán által vezetett köznevelésért felelős államtitkárságon készült. Maruzsa egy a 2012-es NAT-ból és a tervezett új NAT-ból összeollózott változatot küldött ki december 23-i határidővel, címe szerint „társadalmi egyeztetésre”, de valójában csak egy szűk körnek. Ebből szivároghattak ki részletek a kormánypárti sajtónak, például az, hogy az új NAT-ban hangsúlyosabban lesznek jelen a kormány által felkarolt jobboldali magyar írók, megszűnnek és létrejönnek tárgyak, a heti maximális óraszám pedig nem csökken jelentősen. Az Index szerint
A két NAT létezésére utal, hogy a hvg.hu is azt írta: a Nemzeti Pedagóguskar egy olyan változatot kapott meg véleményezésre, amelynek bevezetőjéből például teljes egészében hiányzik a Csépe Valéria csoportja által összeállított, több mint ötvenoldalas általános bevezető. Ez rögzíti például a korszerűségre törekvő, a lexikális tudás helyett készségfejlesztésre fókuszáló szemléletmódját az anyagnak. Közben az Emmi január 7-i közleménye mégis egy olyan új NAT-ról ír, ami állításuk szerint enyhítené a diákok terhelését, csökkenti a tananyagot, a természettudományos tantárgyaknak komplexebb megközelítést ad, a minősítő értékelés helyett a fejlesztő értékelésre teszi a hangsúlyt és a szülőkkel való partnerséget is szorosabbra fűzné.
Az Index szerint presztízsharc áll a két alaptanterv párhuzamos létrejöttének hátterében: a NAT kidolgozása nem a köznevelési államtitkárság közvetlen irányítása alatt zajlik, amit Maruzsa Zoltán kezdettől fogva nehezményezett. Palkovics 2018-ban innovációs miniszter lett, majd sorra kerültek át a tárcájához területek az Emmiből, így a szakképzés és a teljes felsőoktatás felügyelete, amit az önálló oktatási miniszteri ambíciókat dédelgető Maruzsa nem nézett jó szemmel.