Előfizetés

Orbán válaszra sem méltatta a tanárokat – A szakszervezet sztrájkbizottságot alapított

Juhász Dániel
Publikálás dátuma
2020.01.22. 12:06
Fekete esernyős tanártüntetés 2019 novemberében
Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A tavaly novemberi pedagógustüntetésen átadott petíciókra sem reagáltak a szakminisztériumok. A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint a kormány ígérgetésekkel húzza az időt.
Hiába fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz több mint 150 ezer pedagógus jövőjét érintő kérdésekkel a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) vezetője, a kormányfőtől mind a mai napig nem érkezett válasz – nyilatkozta lapunknak Szabó Zsuzsa PSZ-elnök. Elmondta azt is, a tavaly novemberi pedagógustüntetésen petíciót adtak át az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) és az Innovációs és Technológiai Minisztérium képviselőinek, ám ennek sem lett semmilyen következménye. A tüntetésen bejelentették: ha a kormány nem teljesíti a szakszervezet követeléseit, januárban sztrájkra is sor kerülhet. Ám a kormány időhúzó taktikája miatt erre – egyelőre – nem kerül sor. Szabó Zsuzsa felidézte, decemberben Latorcai Csaba, az Emmi közigazgatási államtitkára biztosította őt arról, hogy a PSZ követeléseit napirenden tartja a kormány, december 23-áig pedig döntés is születhet. Ez végül nem történt meg, ezért a PSZ-elnök január 7-én újabb levelet írt az államtitkárnak, amire továbbra is az volt a válasz: a kormány tárgyalja a kérdést. Szabó Zsuzsa arra is emlékeztetett: a PSZ az Országos Közszolgálati Sztrájkbizottság tagjaként már 2019. június 19-én elküldte a sztrájk esetén még elégséges szolgáltatásra vonatkozó javaslatát a kormánynak, ám a kabinet részéről mindmáig nem álltak elő saját javaslattal. A kérdésben hamarosan a bíróság dönthet. A PSZ országos vezetősége időközben úgy határozott, hogy megalakítják a Pedagógusok Sztrájkbizottságát, s ha az elégséges szolgáltatásokról megszületik a bírósági döntés, a tárgyalások során azt fogják alapul venni. Szabó Zsuzsa elmondta, a gyermekfelügyelet kérdésében van nézeteltérés a szakszervezet és a minisztérium között: a PSZ szerint sztrájk idején csak a bentlakásos intézményekben kell biztosítani a felügyeletet, az Emmi szerint viszont minden intézményben. Szabó Zsuzsa szerint így viszont teljesen értelmetlenné válna a sztrájk. A PSZ sztrájkköveteléseket is megfogalmazott:
  • a szakképzésben dolgozók 2020 júliusa után is maradjanak közalkalmazottak, rájuk továbbra is a nemzeti köznevelésről szóló törvény vonatkozzon,
  • a pedagógusok bérének vetítési alapja 2020 januárjától a minimálbér legyen,
  • a pedagógusok heti óraszámát 2020 szeptemberétől 22 órában rögzítsék,
  • az oktatásban dolgozó egyéb alkalmazottak bére is emelkedjen 2020 januárjától.
Arról is döntöttek, hogy megkezdik a tárgyalásokat a többi oktatási szakszervezettel a sztrájkbizottság kibővítéséről. Mindemellett egy vitairatot is készítettek „A magyar közoktatás válsága” címmel, amelyet a következő hetekben fővárosi és vidéki fórumokon ismertetnek majd a tanárokkal, tanítókkal, óvoda- és gyógypedagógusokkal, az oktatási intézményekben egyéb munkakörben foglalkoztatottakkal. A fórumokra a szülőket is várják. A PSZ múlt héten arra is kérte az Emmi-t, hogy 24 órán belül küldjék meg számukra az új Nemzeti alaptanterv koncepcióját. Nem kapták meg.

Vitézy elárulta, mi lesz a feladata az új Budapest Fejlesztési Központ élén

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.01.22. 11:37

Fotó: Népszava
Az előttünk álló évtized legjelentősebb és egyben legfontosabb budapesti közlekedési beruházásairól írt Facebookon.
Hosszú posztot szentelt Vitézy Dávid annak, hogy elmagyarázza, milyen munkával néz szembe, miután kinevezték a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja átalakításával létrejött Budapest Fejlesztési Központ (BFK) élére. Kifejtette: a Budapest Fejlesztési Központ egységben fogja kezelni a településhatárokat átlépő, fővárosi érintettségű fejlesztéseket, szolgáltatásokat. Az állam többek között a vasút révén az egyik legnagyobb telektulajdonos Budapesten, a közlekedésben pedig a hévek, a MÁV és a Volánbusz kapcsán stratégiai a szerepe. "Az agglomerációs közlekedés és a budapesti tömegközlekedés együttműködése óriási lehetőségeket rejt. A BFK nem a Fővárossal vagy a BKK-val párhuzamos feladatokat lát el, hanem a 2018-ban a Fürjes Balázs vezetésével létrejött önálló Budapest fejlesztési államtitkárság nyomán elindult budapesti állami fejlesztéseknek ad még hatékonyabb szervezeti keretet" - olvasható a bejegyzésben. Az állami projektek mellett a Budapest Fejlesztési Központ feladata lesz a Fővárosi Közfejlesztési Tanács munkájának segítése is, a kormány és a főváros Budapest fejlesztése érdekében megkezdett együttműködését támogatva. A fejlesztések Vitézy szerint:
  • a vasút bekapcsolása Budapest vérkeringésébe,
  • a fejpályaudvarok fejlesztése,
  • a Dunán átívelő új vasúti összeköttetés előkészítése,
  • a Körvasút fejlesztése,
  • új vasúti megállók létesítése,
  • a Liszt Ferenc repülőtér 2-es és leendő 3-as termináljának bekapcsolása a vasúti hálózatba,
  • a HÉV-vonalak fejlesztése és felújítása, új hév-vonatok beszerzése.
"Nincs tehát mire várni, az előttünk álló évtized legjelentősebb és egyben legfontosabb budapesti közlekedési beruházásai ezek. Ezért is vállaltam el ezt a szakmai feladatot: most itt tudom a legtöbbet tenni Budapestért és azért, hogy közlekedési rendszere hatékonyabb, utas- és környezetbarátabb legyen. Nem a politikai vitákban szeretnék részt venni, végképp nem újakat generálni, hanem azon dolgozni, hogy Budapest jobb hely legyen – elsősorban az itt és a környékén élők számára. Ehhez a munkához kérem a támogatásotokat az előttünk álló évekre" - zárta bejegyzését Vitézy. 

Fürjes szerint is vállalhatatlan volt a Karácsony-interjú

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.01.22. 10:23

Fotó: Béres Márton / Népszava
A Budapestért felelős államtitkár is értékelte az M1 keddi adását.
Száz nappal megválasztása után meghívták Karácsony Gergely főpolgármestert a közszolgálati M1-en futó Ma Estébe. Az interjú meglehetősen pszichodelikusra sikerült. A műsorvezető, Mészáros Kata azzal a kérdéssel indította beszélgetést, hogy Karácsony Gergely mivel érkezett az MTVA stúdiójához, majd amikor a főpolgármester elárulta, hogy a belvárostól meglehetősen messze eső Kunigunda útra egy kisfogyasztású elektromos autóval érkezett, azzal vágott vissza, hogy „ezek szerint a kezdeti lendületet, azt, hogy biciklivel és gyalog járjanak az emberek, ez csak a fotók erejéig tartott ez a lendület”. A folytatásban előkerült a közszolgálati tévé nézettségéről, arról, hogy egy fotókiállításon készült felvétel közmédiás szereplésnek számít-e, sok-e vagy kevés 5 főpolgármester, illetve a klíma vészhelyzet kapcsán a szirénákról. Az elmúlt száz nap teljesítményéről viszont alig esett szó. Karácsony Gergely Facebook posztban írt a furcsa interjúról, amelyben kifejti, hogy régi álma teljesült ugyan azzal, hogy egy év után ma meghívást kapott a közpénz tízmilliárdokból működő állami propagandacsatorna műsorába. Majd azzal folytatta, hogy le lett kapva a tíz körméről. Megemlíti a biciklis kérdéseket és a többit is. Majd azzal zárja, hogy: „Ezzel együtt is örülök, hogy elmentem a stúdióba, hiszen néha, kijátszva a műsorvezető éberségét, válaszolni tudtam egy-egy kérdésére, mielőtt a szavamba vágott és a közmédia nem sok igazsághoz szokott nézőinek is beszélhettem az új városvezetés zöld elkötelezettségéről, a közlekedés újragondolásának fontosságáról és megoszthattam velük csalódottságomat azzal kapcsolatban, hogy a kormány nem akar további szerepet vállalni közös nemzeti szimbólumunk megmentésében.” Ma Fürjes Balázs Budapestért felelős államtitkár Twitteren értékelte a tegnapi interjút: „Jó hogy nem a választás előtt készült az M1 Karácsony interjúja – több ellenzéki, kevesebb Fideszes polgármester és képviselő lenne, érthetően. Sokszor éri méltatlan támadás a köztévét, de ez a tegnapi vállalhatatlan volt. Vállalhatatlan a főpolgármester és a budapestiek felé.