Aprócska, másfél milliárdos módosítás keretében építhetik a gyárhoz vezető vasutat Mészáros Lőrinc érdekeltségei.
Két, Mészáros Lőrinchez köthető cég építheti ki a debreceni BMW-gyárhoz a vasutat. A munka egy korábban elnyert közbeszerzés kiegészítése - írja a Napi.hu, az uniós közbeszerzési közlönyt idézve.
A korábbi tender módosítását az ajánlatkérő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tette közzé.
Az Ebes és Debrecen közötti vasút felújítását még 2017 decemberében nyerte meg a V-Híd Építő Zrt., együtt a felcsúti székhelyű R-Kord Építőipari Kft.-vel, nettó 13 milliárd 778 millió forinttal. A munkát az uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) finanszírozza. Ez az összeg módosult tavaly decemberben 15 milliárd 283 millió forintra.
A közlemény a módosítást azzal indokolja, hogy az Innováció és Technológiai Minisztérium (ITM) levelével elrendelte a NIF részére, a Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ez a majdani BMW-gyár területe) kialakításával összefüggő közúti és vasúti infrastruktúra fejlesztési feladatok megvalósítását.
A feladatok részeként a 108-as számú vasútvonalat bekötik Debrecen vasútállomásra, illetve új vágánykapcsolatot építenek a 100-as számú vasútvonalon, még Debrecen előtt.
4iG cég illusztráció
Fotó:
Koncz Márton / Népszava
Jogsértés miatt büntették a céget, aminek részvényei már a T-Systems üzlet bedőlése előtt esni kezdtek.
Ötmillió forint bírságot szabott ki a 4iG Nyrt.-re a jegybank, a bennfentesek jegyzékének jogsértő módon történő összeállítása miatt.A Magyar Telekom Nyrt.-vel szemben pedig a bennfentes információ közzétételének késleltetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt hozott intézkedést az MNB – derül ki a Matolcsy György vezette bank közleményéből.
A jegybank felidézi, hogy több körben adatokat kért be a 4iG Nyrt.-től (4iG) és a Magyar Telekom Távközlési Nyrt.-től (MTelekom), az utóbbi tulajdonában lévő T-Systems Magyarország Zrt. megvásárlásának meghiúsulása kapcsán, a döntéssel kapcsolatos bennfentes információ keletkezésének pontos időpontjára vonatkozóan.
Az adatok alapján pedig kiderült: a piaci visszaélésekről szóló európai uniós rendelet (MAR) előírásaihoz képest a 4iG tévesen határozta meg, hogy valójában mikor keletkezett az ügylet lezárására vonatkozó bennfentes információ. Az MNB ezért a bírság befizetésén túl egy jogszerűen összeállított bennfentes jegyzéket isvár a 4iG-től, amiben szabályosan mutatják be a T-Systems tárgyalások megszűnése kapcsán rögzített időpontokat és adatokat.
Mint a Népszava is beszámolt róla, a 4iG Nyrt köreiben valaki jó előre tudhatott a T-Systems üzlet bedőléséről:
a cég – amelynek Jászai Gellért a főrészvényese – csak december 10-én jelentette be, hogy mégsem vásárolja fel a Magyar Telekomtól a T-Systems Magyarországot, de a vállalat részvényei már 10 nappal korábban esni kezdtek. Pedig még december elején is sorra érkeztek a hírek a 4iG által megkapott milliárdos állami megbízásokról.
A történtek miatt bennfentes kereskedelem gyanújával tett rendőrségi feljelentést a Párbeszéd. Bár ismeretlen tettes ellen indulhat eljárás, az ellenzéki párt szűkítette a kört azzal a kört azzal, hogy sajtóértesülések szerint 4iG egyik fő részvényese követhette el a Btk. 410. §-ába ütköző bűntényt, amely akár három év szabadságvesztéssel is sújtható. A 4iG-ben ugyanakkor még több, nagynak mondható részvényes van Jászain kívül: így a KFZ Vagyonkezelő, az iKON Vagyonkezelő és az Opus Global is .
A Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvédelmi Szövetsége (TEBÉSZ) szintén hatósági bejelentést tesz ügyben. Dióslaki Gábor, a TEBÉSZ vezetője a 4iG-től kikért részvénykönyv alapján a hvg.hu-nak korábban azt mondta, hogy
a bejelentést megelőző napokban egyetlen viszonylag nagyobb, de 5 százalékosnál kisebb tulajdonos kezdett pánikszerűen eladni, a Monavis Holding.
Még nem tudni, hogy a holding hozzájuthatott-e a bennfentes információkhoz, és visszaélt-e velük. A Monavisnak az a Kertész Balázs a tulajdonosa, aki ügyvédként Rogán Antal gazdasági ügyeit intézte. Rogán Antal kancelláriaminiszter nem mellesleg a Digitális Kormányzati Ügynökség felügyelője is.
Az ügyész szerint a döntés a közérdeket szolgálja, és tükrözi a cég magatartásának súlyosságát.
Kanada történetének legnagyobb környezetvédelmi bírságát kapta a Volkswagen, amiért 128 ezer, a megengedettnél több káros anyagot kibocsátó autót importált az országba – írja a Reuters, a hírt a 444.hu vette észre. A bíróság döntése értelmében a német cég 196,5 millió kanadai dollárt, vagyis több, mint 45 milliárd forintot kénytelen fizetni.
Az ügyész szerint a döntés a közérdeket szolgálja, és tükrözi a cég magatartásának súlyosságát. A Volkswagen elfogadta a döntést, és közleményében azt írja, az általuk befizetett pénzt környezetvédelmi projektekre fordítják majd.