A kétarcú épület hűlt helye

Fotó: Adományozó: MAGYAR FÖLDRAJZI MÚZEUM KEREKES J. ZOLTÁN / Fortepan
Intézmény 2010 2017 2018 Időseket is ellátó 105 102 102 Fogyatékosokat is ellátó 22 32 32 Pszichiátriai betegeket is ellátó nincs adat 11 12 Szenvedélybetegeket is ellátó 1 9 9
A főváros több mint 830 ezer háztartásától, és majdnem 20 ezer cégétől gyűjti be, szállítja el és ártalmatlanítja a hulladékot az FKF Nonprofit Zrt. A statisztika szerint egy jelentős csökkenés után 2015-től megint egyre több szemét gyűlik fel, de az emelkedés lassú ütemű. A több mint 670 ezer tonna hulladék kevesebb, mint tizedét gyűjtik szelektíven és 128 ezer tonnát hasznosítanak újrafeldolgozással.
A fővárosi önkormányzatok tulajdonában lévő parkok, pihenőhelyek területe nem sokat változott az utóbbi öt évben. A Budapest évkönyv adatai szerint 2018-ban nem egészen 24 millió négyzetméter volt a zöldterület nagysága, aminek többsége közpark, vagy ligetes, cserjés, gondozott terület. Egy lakosra Csepelen jut a legtöbb zöld, majdnem 28 négyzetméter, míg a VI. kerületben csak 0,4, a VII. kerületben pedig csak fél négyzetméter jut egy embernek. A belvárosban ugyan nem sokat lehet javítani ezen a helyzeten, egész Budapestet nézve azonban igen, ahogyan azt tervezi is a városvezetés új parkok létesítésével és nagyjából 15 ezer fa elültetésével.
Megkérdeztük a többi budapesti Duna-híd állapotáról is a BKK-t, és mint kiderült, több esetben időszerű lenne a rekonstrukció. – Az Óbudát és a Hajógyári-szigetet összekötő K-hídon az építés óta nem végeztek jelentős munkálatokat. (Ez az az átkelőhely, amely a Sziget Fesztivál időszakában alapos leterheltségnek van kitéve.) A híd műszaki állapota leromlott, felújítása indokolt, de ez nem jelenti azt, hogy nem alkalmas a közlekedés biztonságos lebonyolítására - írta a BKK. Tervek készültek a felújításra, és amint megvan a szükséges pénz, a kivitelezési közbeszerzés akár már idén elindítható. – A nagyobb felújítási munkákon utoljára az 1980-as években átesett Árpád híd rekonstrukciója várhatóan a Petőfi híd felújítása után történhet meg. A híd jelenlegi középső, a villamos által használt részét 1980-1984 között, a híd szélesítésekor újították fel. – A Margit hídon nem túl régen, 2009 és 2011 között végeztek felújítást. – Az Erzsébet híd állapota jelenleg nem indokol rekonstrukciós munkákat, teljes felújítását – két ütemben – 1999 és 2004 között végezték el, míg a pesti felhajtót 2014-ben újították fel. – A Szabadság híd esetében az M4-es metró Fővám téri állomásának építésével egy időben végezték el a felújítást, 2007 és 2009 között. – A Lánchíd rekonstrukciója után a Petőfi híd teljes körű felújítása következik. A híd és környezetének közlekedésfejlesztési tanulmányterve a BKK megbízásából már készül. (Eredetileg 2019 végére ígérték) Ennek alapján az engedélyezési tervek már a híd felújítási terveit is tartalmazni fogják. A híd budai oldalán két éve adták át az új le- és felhajtóágakat. A híd pályalemeze feletti részeket viszont utoljára 1996-ban újították fel. – A Pesterzsébetet és Csepelt összekötő Gubacsi-hídról szintén írtunk már. Erről is készül egy döntés-előkészítő tanulmányterv, ami után az engedélyezési és kivitelezési tervek készítik majd el. – Ami a jövőben épülő dunai átkelőket illeti: az új aquincumi híd részletes megvalósíthatósági tanulmányára a BKK 2020 első félévében folytat majd le közbeszerzést, a tanulmányterv 2021-re készülhet el. A Galvani útnál tervezett új Csepel-Újbuda Duna-híd engedélyezési tervezése folyamatban van.