„A túra egyes ellenőrzőpontjain korhű egyenruhákban, felszereléssel lesznek a pontőrök. [...] Az esetlegesen megjelenő tiltott jelképek érdekességként szerepelnek, melyeknek csak ismeretterjesztő szerepe van, politikai célja nincs!” – szabadkozik előre a horogkeresztek miatt honlapján a Kitörés emléktúra szervezői gárdája. A túra egyértelműen kapcsolódik az úgynevezett „becsület napja” náci-nyilas felvonulásaihoz, még ha ezt a nyilvánvaló tényt igyekeznek is letagadni.
A sportesemény mögé bújtatott szélsőjobboldali jelmezbált ráadásul közpénzzel és közmédiás megjelenéssel is támogatja a magyar állam
- derül ki az Átlátszó hosszú elemzéséből. Azt írják például, hogy a túra hivatalos szervezője, a Hazajáró Honismereti és Turista Egylet a 2018-ról szóló beszámolójában a Kitörés túrát elszámolta az állami támogatása javára. Az egyesület ugyanis működési támogatásként kapott az Emberi Erőforrások Minisztériumától 900 ezer forintot, amiből arra az évre 630 ezer esett. Abban a részben, hogy ezt mire fordították, a Túrák címszó alatt megemlítik, hogy a Kitörés 60 emlék- és teljesítménytúrán több mint 2500-an vettek részt. A beszámolóból nem derül ki, hogy az összes támogatásból erre a bizonyos túrára mennyi pénzt költöttek, de - tekintve, hogy az egylet összes túráján mindösszesen 5000-en vettek részt -, a Kitörés emléktúra az egylet legnagyobb ilyen eseményének számít.
Állami támogatásokat kapott még egyébként tavaly más célokra az Emmi mellett a NAV-tól és a civilpénzek állami osztását intéző Nemzeti Együttműködési Alaptól az a Teljesítménytúrázók Társasága is, amelyik az általa működtetett Budapest Kupa-sorozat részeként szerepelteti a Kitörés-túrát.
Ami a közmédiás szálat illeti, azzal kezdődik, hogy az egyesület három jelenlegi elnökségi tagjából kettő - Schödl Dávid és az a Moys Zoltán, aki az országgyűlés alelnökének, Lezsák Sándornak a veje - résztulajdonosa a Dextramedia Kft. nevű cégnek. Az egylet a címén is osztozik a céggel. A médiában utazó vállalkozás
Sok más mellett a Dextramedia Kft. gyártja a közmédia csatornáin sugárzott Hagyaték és Hazajáró műsort. A névegyezés nem véletlen - írja az Átlátszó -, a Hazajáró Honismereti és Turista Egylet társadalmi elérését tekintve saját bevallása szerint is a tévéműsor nézőiből szeretne építkezni, vagyis a becsületnap-túra ismertségét nagyban köszönheti az államnak.
Érdekesség, hogy az egyesület honlapja, a kitorestura.hu is a kft.-hez tartozik, de a Jobbikkal akkoriban szövetséges Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalomhoz kapcsolódó hvim.hu és a hvim.org, továbbá a magyarsziget.hu, a szentkoronaradio.hu, a toroczkailaszlo.hu, a zagyvagyula.hu, és a nemzetifront.hu is a Dextramediánál vannak. A Dextramedia emellett a Jobbik-frakció korabeli szerződései között is felbukkan: 2011-ben 4,7 millió forintért szerződtek a képviselőcsoporttal három munkára, őket kérte fel a frakció például az "Út a győzelemig Gyöngyöspatán" című demonstrációs anyag elkészítésére. Az, hogy a Jobbikos kötődés ellenére is egy évtizede szabadon használhatnak állami forrásokat is, az Átlátszó szerint arra utal: mindez a legfelsőbb körök jóváhagyásával történik.