tárlat;

2020-02-11 12:30:00

Apró szárnycsapások – Korunk problémái tizenévesek szemével

Egyre sürgető ökológiai problémáinkra, az összefogás, a kommunikáció és a legapróbb jótettek jelentőségére irányítják a figyelmünket középiskolás diákok kreatív projektjei a Deák 17 Galériában.

 „A célunk nem más, mint az lenne, hogy talán nem az egész világban, de legalább itt Budapesten mutassuk meg, hogy mit is teszünk mi, és mit kellene változtatni, hogy jobb legyen a világ. Tudjuk, hogy nem minden jó ebben a világban és nem tudjuk tökéletessé változtatni, viszont egy kicsi változás is már nagy tett a mi részünkről is.” A Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium tanulóinak gondolatai és számos más érdekes felvetés, azok kreatív megfogalmazásai kaptak helyet a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria kiállításán, amely a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeummal együttműködésben jött létre. A Pillangó-hatás a nemzetközi Van művészi vénád? című, középiskolásoknak szóló nyílt művészeti verseny magyar döntőseinek kiállítása, amely a címben megjelölt fogalmat járja körbe tizenöt-tizenkilenc évesek szemével. A galéria terében a fiatalok időnként összetett, míg máskor meglehetősen kézenfekvő képzőművézeti válaszokat kínálnak a kérdésre, vajon okozhat-e egy pillangó apró szárnycsapása jelentős változást a világ másik felén?

A kommunikáció és a kapcsolatok, az együttműködések ereje több ponton szerepel, akárcsak az ökológiai problémák folytonos, egyre növekvő jelenléte. A Hang-Szín-Tér Művészeti Szakgimnázium tanulói például a kimondott szó és az információ áramlásának erejére helyezték a hangsúlyt: fonalháló rendszerükkel egy tanórán modellezték a kommunikáció összetett mivoltát. Míg az Újpesti Bródy Imre Gimnázium csapata nonverbális kommunikációinkat vizsgálta egy táncos videót felhasználva, amelyet a néző egy zárt fadoboz kukucskálónyílásán keresztül láthat. Mindennapi döntéseink fontosságát emeli ki a Szigetszentmiklósi Batthyányi Kázmér Gimnázium diákjainak Cortex Cerebri című munkája, amellyel az agy és az idegrendszer láthatatlan munkáját kívánják bemutatni, hangsúlyozva azok választásainkra gyakorolt szerepét.

Hasonlóan rendszerszintű, összekapcsolat folyamatokban gondolkodtak a Karinthy Frigyes Gimnázium és a Jelky András Iparművészeti Szakközépiskola diákjaiból álló Spider web project tagjai, akik a pillangó-hatást egy érzékeny pókháló szálainak rezgésével prezentálták. A sokszínű alkotások a mindennapjaink során láthatatlanul jelenlévő kizökkentés mozgatórugóit, vagy épp a spontán öngyulladás elméletét is megközelítik, s több ponton kapcsolódnak a környezetvédelem legegyszerűbb lépéseihez, az újrahasznosításhoz is. Bolygónk ökoszisztémájának érzékenységére utal a Leövey Klára Gimnázium csapatának látványos Földgömböt és Szkarabeuszt (ganajtúró bogarat) alkotó installációja, s szintén természeti példával dolgoztak a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium diákjai, akik a pillangó-hatást az elmélet névadóját adó állat felől közelítették meg: nagyrészt műanyagszemétből megvalósuló munkájuk két méter magas Papilio Machaon, egy ritka és veszélyeztetett lepkefaj.

A sokszínű projektek különbözőségükben mind-mind izgalmasak, mégis egy irányba mutatnak: a változás felé. Egyaránt azt sugallják, hogy a megoldások és a válaszok ott vannak körülöttünk, csupán a nézőpontunkon kellene változtatnunk, hogy észrevegyük. S kimondatlanul hangsúlyozzák, érdemes lehet megkérdezni a fiatalokat is, ők mivel kezdenék egy jobb világ építését.