Apró szárnycsapások – Korunk problémái tizenévesek szemével

Publikálás dátuma
2020.02.11. 12:30
Sakkjátszma, fekete-fehér fotómontázzsal borított fadoboz, táncosok lépéseivel
Fotó: Béres Márton / Népszava
Egyre sürgető ökológiai problémáinkra, az összefogás, a kommunikáció és a legapróbb jótettek jelentőségére irányítják a figyelmünket középiskolás diákok kreatív projektjei a Deák 17 Galériában.
 „A célunk nem más, mint az lenne, hogy talán nem az egész világban, de legalább itt Budapesten mutassuk meg, hogy mit is teszünk mi, és mit kellene változtatni, hogy jobb legyen a világ. Tudjuk, hogy nem minden jó ebben a világban és nem tudjuk tökéletessé változtatni, viszont egy kicsi változás is már nagy tett a mi részünkről is.” A Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium tanulóinak gondolatai és számos más érdekes felvetés, azok kreatív megfogalmazásai kaptak helyet a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria kiállításán, amely a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeummal együttműködésben jött létre. A Pillangó-hatás a nemzetközi Van művészi vénád? című, középiskolásoknak szóló nyílt művészeti verseny magyar döntőseinek kiállítása, amely a címben megjelölt fogalmat járja körbe tizenöt-tizenkilenc évesek szemével. A galéria terében a fiatalok időnként összetett, míg máskor meglehetősen kézenfekvő képzőművézeti válaszokat kínálnak a kérdésre, vajon okozhat-e egy pillangó apró szárnycsapása jelentős változást a világ másik felén?
A kommunikáció és a kapcsolatok, az együttműködések ereje több ponton szerepel, akárcsak az ökológiai problémák folytonos, egyre növekvő jelenléte. A Hang-Szín-Tér Művészeti Szakgimnázium tanulói például a kimondott szó és az információ áramlásának erejére helyezték a hangsúlyt: fonalháló rendszerükkel egy tanórán modellezték a kommunikáció összetett mivoltát. Míg az Újpesti Bródy Imre Gimnázium csapata nonverbális kommunikációinkat vizsgálta egy táncos videót felhasználva, amelyet a néző egy zárt fadoboz kukucskálónyílásán keresztül láthat. Mindennapi döntéseink fontosságát emeli ki a Szigetszentmiklósi Batthyányi Kázmér Gimnázium diákjainak Cortex Cerebri című munkája, amellyel az agy és az idegrendszer láthatatlan munkáját kívánják bemutatni, hangsúlyozva azok választásainkra gyakorolt szerepét.
Hasonlóan rendszerszintű, összekapcsolat folyamatokban gondolkodtak a Karinthy Frigyes Gimnázium és a Jelky András Iparművészeti Szakközépiskola diákjaiból álló Spider web project tagjai, akik a pillangó-hatást egy érzékeny pókháló szálainak rezgésével prezentálták. A sokszínű alkotások a mindennapjaink során láthatatlanul jelenlévő kizökkentés mozgatórugóit, vagy épp a spontán öngyulladás elméletét is megközelítik, s több ponton kapcsolódnak a környezetvédelem legegyszerűbb lépéseihez, az újrahasznosításhoz is. Bolygónk ökoszisztémájának érzékenységére utal a Leövey Klára Gimnázium csapatának látványos Földgömböt és Szkarabeuszt (ganajtúró bogarat) alkotó installációja, s szintén természeti példával dolgoztak a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium diákjai, akik a pillangó-hatást az elmélet névadóját adó állat felől közelítették meg: nagyrészt műanyagszemétből megvalósuló munkájuk két méter magas Papilio Machaon, egy ritka és veszélyeztetett lepkefaj.
Szkarabeusz és Papilio Machaon, a múló ido és a természet viszonya a fókuszban
Fotó: Béres Márton / Népszava
A sokszínű projektek különbözőségükben mind-mind izgalmasak, mégis egy irányba mutatnak: a változás felé. Egyaránt azt sugallják, hogy a megoldások és a válaszok ott vannak körülöttünk, csupán a nézőpontunkon kellene változtatnunk, hogy észrevegyük. S kimondatlanul hangsúlyozzák, érdemes lehet megkérdezni a fiatalokat is, ők mivel kezdenék egy jobb világ építését.

Infó:

Van művészi vénád? – Pillangó-hatás, látogatható február 22-ig a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában.

Szerző
Témák
tárlat
Frissítve: 2020.02.12. 16:35

Nyuszi és Panda dalra fakad – Unalmassá vált, hogy néhány versenyző bábnak öltözve sem tud énekelni

Publikálás dátuma
2020.02.11. 11:05

Fotó: RTO Klub
A „nyomozó” zsűri – Gáspár Laci, Sebestyén Balázs, Csobot Adél és a tévéképernyőn először szereplő vlogger, Dancsó Péter – előtt Unikornis és Szörnyecske, Nyuszi és Panda, valamint Páva és Robot mérte össze tudását, illetve nem tudását.
Mióta Breki nyugdíjba vonult és Elmo sem a régi, generációk hiányolhatják az életükből az éneklő bábokat. (Tény, a Muppet Show-ban és a Szezám utcában az énektudást nem a bábok képviselték, hanem a vendégfellépők, és a főattrakció sem az volt, hogy a bábok dalra fakadnak.) Meglehet, a dél-koreai MBC televízió ilyen megfontolásokból is indította útjára a K-Pop sztárokkal megtűzdelt vetélkedőjét, a King of Mask Singert 2015-ben, mindenesetre a valóságshow-kon infantilizálódott tömegek oly nagyra értékelték, hogy már túl van a kétszázadik adáson is. Ám a King of Mask Singer em érte be annyival, hogy csodálatos jelmezekbe bújtatta a versenyzőit, pazar látványvilágot kreált köréjük, a résztvevőknek volt, van közük az énektudáshoz. A plusz játék: a zsűri és a közönség csak találgathatja, ki van a maszk alatt, míg egy-egy kieső fel nem fedi a kilétét. A King of Mask Singer licence az elmúlt évben a fél világon végigsöpört. Az Egyesült Államokban a Fox produkált vele nézettségi rekordot – az első évadot T-Pain hiphop énekes, a másodikat az Emmy-díjas színész-énekes, Wayne Brady nyerte meg. A németeknél a ProSiebenen Max Mutzke énekes végzett az élen. A brit ITV-n most jön a döntő, az elmúlt szombaton a Grammy-díjas amerikai rapper, Cee Lo Green zúgott ki a versenyből. A műsor sikerét látva nem volt kérdéses, hogy a magyar kereskedelmi tévéken is feltűnnek a bábnak öltözött énekesek. Nem kellett sokat várni. Vasárnap este az RTL Klubon debütált az Álarcos énekes – miközben a következő vasárnap a TV2-ön egy igencsak hasonló műsor, a Nicsak, ki vagyok! fog indulni. Az RTL Klub első adásában Istenes Bence műsorvezetésével a „nyomozó” zsűri – Gáspár Laci, Sebestyén Balázs, Csobot Adél és a tévéképernyőn először szereplő vlogger, Dancsó Péter – előtt Unikornis és Szörnyecske, Nyuszi és Panda, valamint Páva és Robot mérte össze tudását, illetve nem tudását. A rejtély nehezítése miatt – vagy ki tudja, milyen megfontolásból – a versenyzők nem kötelezően énekesek. Így hiába voltak pazar kiállításúak az óriásbábok, zrikálták egymást a zsűritagok, egy idő után unalmassá vált, hogy néhány versenyző bábnak öltözve sem tud énekelni. („Jó” érzékkel végül egy profi énekessel, Csepregi Évával vetették le a pandajelmezt.) A vetélkedőben az is meglepő volt, hogy titokban tartották, kinek a dala szól. Ugyanis van, akinek Puccini van meg, van, akinek Kozsó, de lehet olyan néző is, akinek egyik se.

Infó:

Álarcos énekes Vasárnap esténként az RTL Klubon

Témák
RTL
Frissítve: 2020.02.11. 11:35

Hárman pályáznak a Vígre

Publikálás dátuma
2020.02.10. 19:39

Fotó: Shutterstock
Két fővárosi színház igazgatói pályázatának beadási határideje is lejárt.
Úgy tudjuk, hogy a Vígszínház igazgatói pályázatára hárman adták be az elképzeléseiket. Eszenyi Enikő, a színház direktora, Rudolf Péter színész-rendező, aki korábban volt a társulat tagja és most is rendez a színházban, február 28-án lesz a bemutatója. A harmadik pályázó Csányi János rendező, a Bárka alapító igazgatója, aki jelenleg a Színház és Film Intézetet vezeti, amit szintén ő alapított. A társulat a szakmai bizottságba Hegyi Barbarát delegálta. A Szabad Tér Színház megismételt pályázatára újra aspirál Bán Teodóra a teátrum igazgatója és új pályázóként Somogyi Szilárd rendező, aki Hegedűs D. Géza színész-rendező, leendő művészeti igazgatóval együtt adta be a koncepcióját. A harmadik jelölt kérdésünkre egyelőre nem kívánta publikussá tenni a személyét. Az igazgatók személyéről várhatóan a február végi közgyűlésen döntenek.   Információink szerint tart az egyeztetés a fővárosi színházak jövőbeli helyzetéről. Nagy esély van arra, ahogy már ezt korábban jeleztük, hogy három fővárosi színházat – a Katonát, a Radnótit és az Örkényt-  megtartana a Főváros, hármat – a József Attilát, a Tháliát és az Újszínházat – pedig átadná a minisztériumnak, a többi pedig vegyes – főváros-minisztérium – fenntartású lenne.
Szerző
Frissítve: 2020.02.11. 00:22