Orbán memorandumban kéri az Európai Néppárt irányváltását

Publikálás dátuma
2020.02.18. 17:43

Fotó: Wiktor Dabkowski / AFP
A magyar kormányfő a sokszínűség jegyében kér helyet nézeteinek az elnökségben.
Memorandumot juttatott el Orbán Viktor miniszterelnök a néppárti vezetőknek az Európai Néppárt (EPP) stratégiai irányvonalának módosítása érdekében, amihez a pártcsalád küldetéséről szóló belső vitát tart szükségesnek. A dokumentumban – amelyet Novák Katalin, a Fidesz alelnöke kedden tett közzé közösségi oldalán – Orbán Viktor előbb azt részletezte, hogy az EPP tagpártjai szerinte kezdetektől aktív és fontos szerepet játszottak az európai közéleti vitákban, az EPP nélkül nem sikerülhetett volna a schengeni határrendszer kialakítása és az euró megalkotása. A Néppárt „eltökélten demokráciapárti, antikommunista, piacpárti, antimarxista, nemzeteket támogató, az uniót a nemzeti egységekre építő, szubszidiaritáspárti, bürokráciaellenes, keresztény inspirációjú, az egy férfi és egy nő szövetségére épülő házasság és a keresztény családmodell híve és hangos képviselője” volt, amit „bátran, büszkén és sikeresen képviselt” – emlékeztetett a megindult hangvételű felvezetés. Aztán a levél második felével már egy hanyatlás-történetté faragja az EPP elmúlt nyolc évét. Orbán úgy fogalmazott:
„mára minden megváltozott”.

A memorandum szerint az EPP Fidel Castrót és Karl Marxot élteti és a „kereszténydemokrata rajnai” szociális piacgazdaság helyett egalitárius, szocialisztikus társadalomelméleteket karol fel. A magyar miniszterelnök vádolja továbbá bevándorláspártisággal, központosítással, az állítólagos „gender ideológia” terjesztésével és centrizmussal is a Néppártot. Számon kéri, hogy a balkáni piacok megszerzéséért folyó integráció lelassult, nem halad az állítólagos baliberális média elleni harc sem, végül
a nyilvános dokumentum még azt is a EPP-hez vágja, hogy annak belső vitái a nyilvánosság előtt folynak.

Orbán számszerűsíti is az általa vizionált tragikus züllést: míg a néppárt 2011-ben az unió 27 országában 16 kormányfőt adott, az Európai Parlamentben (EP) pedig 271 képviselője dolgozott, addig jelenleg csak 9 miniszterelnököt ad, az EP-ben 187-en vannak, és csak kevés tagpártja tud koalíció nélkül kormányozni.
A memorandum harmadik része az EPP jövőbeli küldetéséről szóló belső vitát sürgeti, ami szerinte a legutóbbi zágrábi kongresszuson elmaradt. Helyette – írja politikai ellenlábasáról, Donald Tuskról, a Néppárt elnökéről – olyan elnököt választottak, aki „behozta a lengyel belpolitikai konfliktusokat és érdekeket az EPP-be”. A miniszterelnöki memorandum a néppárt stratégiai irányvonalának módosítását javasolja: az EPP „térjen vissza” a Wilfried Martens-i örökséghez, a tagpártokat támogassák a jobboldallal való otthoni együttműködésben, koalíciókötésben, a néppárt vezető testületeiben pedig a centrista irányzat mellett – a sokszínűség jegyében – a „jobboldali kereszténység” képviselői is kapjanak helyet.
Szerző

Csaknem hat órán át vesztegelt a Ryanair egyik gépe Ferihegyen

Publikálás dátuma
2020.02.18. 16:53
Képünk illusztráció
Fotó: JENS-ULRICH KOCH / AFP
Az utasoknak azt mondták be, hogy a repülő, ami elvileg közvetlen járat, megáll Madridban tankolni.
Kedd reggel 6 óra 30 perckor kellett volna felszállnia a Liszt Ferenc repülőtérről a Ryanair egyik gépének, ami Gran Canariara, vagyis a Kanári-szigetek egyikére tartott volna. A gépbe időben beszállt minden utas indulásig, azonban a gép nem szállt fel, túlsúlyra hivatkoztak – írja olvasói információi alapján a Blikk. A lap szerint a gép Ferihegyen vesztegelt a reptér egyik eldugott szegletében és „üzemanyagot égetett”. Az utasoknak azt mondták be, hogy a gép, ami elvileg közvetlen járat, megáll Madridban tankolni. Olvasójuk szerint a repülő a reptéren való többórás vesztegelés után visszagurult kiinduló pozíciójába. Mint mondta, az utaskísérők rendőrt hívtak az utasokra. A rendőrség délután a Blikket úgy tájékoztatta, hogy a rendőrség segítségét azért kérték, mert egy utas rágyújtott a gépen. Végül beavatkozniuk nem kellett, mert az utas önként elhagyta a fedélzetet, miután kizárták az utazásból. A reptér hivatalos oldala szerint a repülőnek csaknem hat óra vesztegelés után, 12 óra 19 perckor sikerült felszállnia. A cikk szerint a fennakadást az okozta, hogy a gép túlsúlyos volt, és a reptéren gurulgatva akartak elégetni üzemanyagot, hogy súlytól szabaduljanak meg. Viszont az utasokat nem engedték leszállni, ráadásul – mivel kevés kerozin van a repülőben – majd még egy madridi tankolást is be kell iktatni az útba. A repülőtér üzemeltetője a lap megkeresésére közölte: „A Budapest Airport részéről meg tudjuk erősíteni, hogy a Ryanair légitársaság egyik járata a mai napon 6:30 helyett 12:19-kor szállt fel. Ennek pontos okairól, illetve minden ehhez kötődő további kérdéssel kapcsolatban a légitársaság tud tájékoztatást adni.”

Vizsgálja az ügyet a kormányhivatal

A Miniszterelnökség kedden közleményben közölte: haladéktalanul kivizsgálja a kormányhivatal a repülőtéren órákat veszteglő légijárat ügyét. „Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és György István területi közigazgatásért felelős államtitkár fogyasztóvédelmi vizsgálatra utasította Budapest Főváros Kormányhivatalát annak tisztázása érdekében, hogy az eset kezelése során a Ryanair eleget tett-e jogszabályi kötelezettségeinek” – fogalmaztak. Mint írták, felháborítónak tartják, ahogyan a légitársaság kezelte a felmerült problémát. Az utasoknak joguk van a tájékoztatáshoz, a légitársaságtól pedig elvárható, hogy mindent megtegyenek a kényelmetlenségek csökkentése érdekében. „A fogyasztóvédelmi vizsgálat során a kormányhivatal feladata megállapítani, hogy a Ryanair eleget tett-e az utasokkal szembeni kötelezettségeinek. Minden esetben szigorúan fellépünk az utasok jogainak védelme érdekében” – tették hozzá.

Elnézést kér a Ryanair

A Ryanair az MTI megkeresésére közölte: a járat indulása üzemanyag-feltöltéssel kapcsolatos okokból szenvedett késedelmet, majd a gép kitérőt tett Madridban, ahonnan további üzemanyagot vett fel, mielőtt folytatta volna útját a Kanári-szigetekre. A Ryanair elnézést kér minden utastól ezért a késedelemért – írták.

„Nem ez volt az első eset”

Ujhelyi István szocialista európai parlamenti (EP-) képviselő a történtek miatt azonnali vizsgálatot kért a Ryanair vezetőségétől. Az EP közlekedési és turisztikai bizottságának alelnöki tisztségét is betöltő politikus az MTI-vel közölte, hogy lépéséről levélben értesítette az érintetteket. „Nem ez volt az első olyan eset, amikor a Ryanair egyik járata túlsúlyra vagy más technikai problémára hivatkozva később indult el, az utasok eddig nem kaptak semmilyen jogos pluszellátást a fedélzeten” – jelezte. Álláspontja szerint ezek az esetek vállalhatatlanok és mindenképpen vizsgálatot, illetve változtatásokat tesznek szükségessé. Úgy fogalmazott: „az elmúlt időszakban szakemberekkel és európai döntéshozókkal közösen megalkottuk és az Európai Bizottság asztalára tettük a Fapados Etikai Kódexet, amely a többi között az ilyen esetekre is előírja a méltányos és elégséges szolgáltatást”. „Elvárom, hogy a Ryanair – ahogyan a többi diszkont légitársaság is – mielőbb elfogadja és magára nézve is kötelezőnek tekintse ezeket az etikai normákat” – közölte.

Szerző
Frissítve: 2020.02.18. 22:03

Bérlakás-projektet építene be a 2022-es ellenzéki kormányváltó programba az MSZP

Publikálás dátuma
2020.02.18. 16:46
A polgármester elhelyezi az alapkövet
Fotó: szabolcsihir.hu
Éppen ott megfizethetetlen a lakhatás, ahol munkahelyek nyílnak, óriási igény van az olyan kezdeményezésekre, mint a nyírbátori önkormányzati lakás-program.
Az oktatás és az egészségügy lesújtó helyzete után a lakhatási válság az, ami országszerte a legtöbb gondot okozza - Tóth Bertalan MSZP-elnök kedden erről beszélt nyírbátori sajtótájékoztatóján. Ennek kapcsán a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei város tavaly kétharmados többséggel újraválasztott ellenzéki polgármestere, Máté Antal is megszólalt, mondván:
bár helyben már van munkalehetőség, de a piac semmit sem kínál a lakhatást kereső fiataloknak.

Márpedig a fiatalok oda költöznek ahol a gazdaság növekedésnek indul, ahol munkahelyek vannak, csakhogy éppen ott szállnak el a lakás- és lakbérárak. Ezt a problémát pedig hatékonyan önkormányzati bérlakásokkal lehet segíteni - részletezte a polgármester. Ezért tavaly lakhatási program indításáról döntött a képviselő-testület, ennek eredményeként 2020 nyarán adják majd át az első 70 önkormányzati bérlakást. Nagyon sok fiatal jelentkezik a lakhatási programba, folytatta a polgármester, mely előnyeit úgy foglalta össze:
  • a helyieknek ad lehetőséget;
  • a program által az önkormányzat hatással lehet a lakbérekre, megfizethető szinten tarthatja azokat;
  • eközben szociális kérdéseket is figyelembe tudnak venni.
Fontos, hogy amíg igény van rá, évről évre épülhessenek új bérlakások - folytatta. Igény márpedig van: Máté szerint nagyon sok új, baloldali önkormányzat veszi fel velük a kapcsolatot, hogy a bérlakás-programról egyeztessenek. A bővítéshez viszont egy olyan kormányzati program is kellene, ami megtámogatja ezeket a kezdeményezéseket. Nyírbátorban saját pénzéből finanszírozzák a lakások építését, ám a polgármester szerint ma nagyon nehéz az önkormányzatnak hitelekhez vagy egyéb befektetési forrásokhoz jutnia. Felvetette,
a szükséges új kormányzati program például például kamattámogatás formájában nyújthatna ehhez segítséget.

Az a feladatunk hogy ezt beépítsük a 2022-es ellenzéki közös programba - vette át a szót Tóth Bertalan. Kijelentette, erre a szocialisták javaslatot tesznek majd. Saját programjukban már szerepel a lakásár- és a lakbérár-plafon.
Szerző
Frissítve: 2020.02.18. 16:56