Budapest;tender;Fürjes Balázs;5-ös metró;

Az 5-ös metró

- Kiírták a pályázatot a budapesti „5-ös metróra”

A jól hangzó fantázianév a HÉV-hálózat összekapcsolását takarja. Fürjes Balázs szerint a tender is bizonyítja, hogy Budapestet nem zárják el az uniós pénzektől.

Nyílt európai uniós közbeszerzéssel indul a HÉV-közlekedés teljes megújítása és bővítése, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) hétfőn kiírta az „úgynevezett 5-ös metró” első ütemének tervezésére szóló tender - nyilatkozta Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára hétfőn az MTI-nek.

Az államtitkár emlékeztetett, a kormány a fővárosi önkormányzattal egyeztetve 2018 novemberében döntött az előkészítés megkezdéséről, és arról, hogy a fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból valósítsák meg Budapesten és az agglomerációban. 

Fürjes becslése szerint hetente átlagosan akár egymillió utas közlekedését teheti majd gyorsabbá az északi és déli HÉV-ek vonalának Duna alatti összekapcsolása, különösen, ha korszerűsítik a járműparkot – a föld alá terelt forgalomnak köszönhetően pedig javul a fővárosi levegőminőség is.

A vonalak tervezésével párhuzamosan hamarosan kiírják az „5-ös metróhoz” tervezett új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzési tenderét is. Ezt a MÁV és a HÉV közösen bonyolítja majd - mondta az államtitkár, aki szerint a most kiírt közbeszerzés bizonyítja: egy szó sem igaz abból, hogy Budapest ne részesülne európai uniós támogatásokból a jövőben

Fürjes Balázs

Rákapcsolják a HÉV-et a 3-as,4-es metrókra

A Budapesti Fejlesztési Központot vezető Vitézy Dávid elmondta: a tervezési feladat tartalmazza például a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli) HÉV teljes felújítását, megállóinak akadálymentesítését, az utastájékoztatás megújítását, az állomások környezetének rendezését, P+R parkolók létesítését, a vonalon a sebességkorlátozások megszüntetését és a sebesség emelését, valamint Csepelen vonalhosszabbítási tervek készítését az Erdősor útig.

 

A tervek között szerepel, hogy a H6-os és a H7-es vonalát - összefonódva - a Közvágóhíd állomástól a föld alatt, Boráros téri megállással a Kálvin térig meghosszabbítják, új átszállási kapcsolattal a 3-as és a 4-es metróra, megteremtve ezzel a közvetlen belvárosi kapcsolatot.

A beruházási program része a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, valamint a fejlesztés által érintett fontos budapesti közterek, csomópontok rendezése (Boráros tér, Közvágóhíd).

A H5-ös (szentendrei) HÉV vonalán modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével – tette hozzá a BKF vezére.

Bár az Egészségügyi Világszervezet (WHO) hivatalosan már évek óta nem használja a pandémia kifejezést, az új típusú koronavírus okozta járványt továbbra is nemzetközi vészhelyzetként kezelik - mondta el hétfőn a WHO egyik szóvivője.