Drágult az építőipari munka

Publikálás dátuma
2020.02.24. 18:08

Fotó: Shutterstock
A tavalyi évre ajánlott 3 696 forintról az idén 4 165 forintra emelkedhet a minimális építőipari rezsióradíj áfamentes összege az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) számításai szerint – közölte a szakszövetség.
Az általuk kidolgozott, több mint húszféle költségtételt figyelembe vevő ajánlat 12,7 százalékos emelkedést jelentene. A minimális rezsióradíjat 2013 óta évente rendeletben állapítják meg - a vállalkozások előző évi tényadatait, valamint az aktuális bérezési, adózási jogszabályokat alapul véve - az ÉVOSZ szakértői, illetve az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottsága ajánlása alapján. Erre azért van szükség, hogy az építőipari cégek ne pályázhassanak kirívóan alacsony áron egy-egy munkára, hiszen az az egyik fő oka a lánctartozásoknak és a feketemunkának. Az ÉVOSZ által számolt emelés mértékében meghatározó szerepet játszott a minimálbér és a garantált bérminimum idei 8 százalékos növekedése, de jelentősen hozzájárult a csoportos személyszállítás, valamint az ügyvitel, munkahelyi irányítás költségnövekedése is. A cégek ugyanis székhelyüktől jóval távolabb is vállalnak munkát, ami előbbi költségeket növeli. A szakképzetlen munkaerő arányának jelentős bővülése miatt pedig fokozni kell a helyi mérnöki munkavezetést, ami az ügyvitelt és a munkahelyi irányítást drágítja.    
Szerző

Szalmonellás kutyaeledelt hívott vissza a Nébih

Publikálás dátuma
2020.02.24. 15:49
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Szalmonella baktériumot tartalmazó Multi Fit Native nyúlfül kutyaeledelt hívtak vissza a forgalomból - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) hétfőn honlapján.
A tájékoztatás szerint az Európai Unió gyorsriasztási rendszerén (RASFF) érkezett a jelzés, hogy a német hatóság lengyel előállítású kutyarágókában (szárított nyúlfül) szalmonella baktériumot mutatott ki. A termékből a német anyavállalaton keresztül Magyarországra is szállítottak a Fressnapf-Hungária Kft. üzleteibe. A honlapon közölt adatok szerint a 2022. február 11. (gyártási szám: 0607200004415) és a 2022. február 4. (gyártási szám: 0606200003444) lejáratú 100 grammos Multi Fit Native nyúlfül termékekre vonatkozik a visszahívás. A Nébih közölte, hogy a Fressnapf tájékoztatása alapján a vásárlóktól a fenti azonosító adatokkal ellátott eledeleket visszaveszik az üzletekben a vásárlást igazoló nyugta hiányában is.
Témák
szalmonella

Figyelmeztet az MNB: egyre több panasz érkezik a fintech cégek miatt

Publikálás dátuma
2020.02.24. 14:14
A PayPal itthon a legelterjedtebb
Fotó: FRANK MAY / AFO
Előfordul, hogy az olcsó pénzügyi szolgáltatást nyújtó külföldi vállalkozások hónapokra zárolják az ügyfél számláját.
Magyarországon is egyre több úgynevezett fintech cég (pénzügyi technológiai vállalkozás) nyújt ingyenes számlavezetési, készpénzátutalási vagy ATM-es készpénzfelvételi szolgáltatást, de lehetőség van náluk a bankközi vagy középárfolyamhoz közeli devizaváltásra is. Mindezt a „klasszikus” bankokhoz képest olykor kedvezőbb feltételekkel, vagyis olcsóbban biztosítják. Csakhogy – mint arra a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felhívta a figyelmet – nem mindig problémamentesen. A magyar ügyfelek közt a nagy-britanniai Revolut és TransferWise, illetve a luxembourgi PayPal számít jelenleg a legnépszerűbbnek. Ezek egyike sem magyarországi székhelyű bank, hanem itthon „határon átnyúló szolgáltatás nyújtására vonatkozó bejelentéssel rendelkező elektronikuspénz-kibocsátó, pénzforgalmi szolgáltató, illetve hitelintézet” – mutat rá a jegybanki közlemény. Ennek pedig akkor van igazán jelentősége, amikor a fintech cég akár hónapokra indoklás nélkül zárolja az ügyfél számláját, és dokumentumokat kér be a blokkolás feloldására. Ebben az esetben ugyanis a hazai bankokat felügyelő MNB nem sokat tehet. Legutóbb az Index számolt be egy pórul járt ügyfélről, aki egy hazai banknál vezetett dollárszámlájáról töltött fel a Revoluthoz több ezer dollárt, ám utána meglepetten tapasztalta, hogy már nem fér hozzá a pénzéhez. A Revolut a pénzmosási törvényre hivatkozva kért tőle dokumentumokat a pénz eredetéről. A netbankos utalásról szóló képernyőfotóval nem elégedett meg a fintech cég, jövedelemigazolást is kért az ügyféltől, aki hiába érvelt azzal, hogy többéves megtakarítását tette át egy bankból a Revolutos számlájára. 
A jegybank szintén a sajtóhírekre és ügyféljelzésekre hivatkozik, amikor hasonló esetekről számol be, ám a közleményből nem derül ki, konkrétan melyik fintech cégeknél fordult elő a számla indoklás nélküli zárolása. Általánosságban fogalmaznak akkor is, amikor azt írják: több szolgáltató honlapján hiányoznak, vagy csak töredékesek a magyar nyelvű tájékoztatások. Nincs élőhangos – vagy akár Magyarországon személyesen is felkereshető – ügyfélszolgálat, így az ügyfelek csak robotokkal kommunikálhatnak angol nyelven. Egyes ügyfelek azt jelezték, hogy az elégtelen tájékoztatás miatt nem értesültek például arról, hogy az adott szolgáltatónál felárasak a hétvégi tranzakciók, hirtelen megdrágulnak a kártyatranzakciós díjak, bizonyos bank-, illetve hitelkártyák esetében készpénzfelvételnek minősül a szolgáltatóhoz feltöltött pénzösszeg, néhány országban pedig nem fogadják el a fintech cég kártyáját. Probléma az is, hogy az ügyfélpanaszokra lassan vagy egyáltalán nem válaszolnak. Az MNB a fentiek miatt azt ajánlja az ügyfeleknek: körültekintően járjanak el az új, eddig ismeretlen jellegű szolgáltatást nyújtó fintech céggel kialakítandó üzleti kapcsolat előtt, és tanulmányozzák át alaposan a szerződéses feltételeket. E tanácsot már csak azért is érdemes megfogadni, mert a határon átnyúló szolgáltatók üzleti megbízhatósági és fogyasztóvédelmi felügyeletét - az európai uniós és a hazai jogszabályok alapján - az anyaországuk szerinti pénzügyi felügyeleti hatóság látja el. A magyar jegybanknak így – „fogadó országbeli" felügyeletként – csak korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványai vannak e téren. Az MNB emiatt - az ügyfelek érdekét, s a közjót sértő esetben - elsődlegesen az anyaországbeli felügyeletnél kezdeményezhet intézkedést. Azonnali vészhelyzet esetén is csak akkor hozhat - arányos és ideiglenes - intézkedést egy határon átnyúló fintech szolgáltatóval szemben, ha az az ügyfeleik kollektív érdekét súlyosan sértve szegi meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt. Az MNB ezzel együtt a kisebb súlyú, magyarországi fogyasztókat érintő rendszeres jogsértések esetén is minden esetben fellép, és szükség esetén tájékoztatja a nyilvánosságot, illetve az adott fintech cég anyaországa szerinti felügyeletet, valamint a megfelelő európai uniós szervezeteket – hangsúlyozza a jegybanki közlemény. Nem árt tudni azonban azt is, hogy e fintech cégek ügyfélszámláin lévő pénzekre nem terjed ki az Országos Betétbiztosítási Alap, vagy bármilyen egyéb magyarországi garanciaalap védelme. Az elektronikuspénz-kibocsátó és pénzforgalmi intézmények nem tagjai a saját anyaországuk szerinti betétgarancia rendszernek sem. Az ügyfélpénzek visszafizetése így kizárólag saját szabályrendszerükön és működésükön múlik, azt harmadik fél nem biztosítja. Uniós előírás ugyanakkor számukra, hogy az ügyfélpénzekkel nem rendelkezhetnek sajátjukként, azt hitelintézetek letéti számláin vagy alacsony kockázatú eszközökben kell tartaniuk, illetve akár garanciával, kezesi biztosítással fedezniük.

Az európai pénzügyi vitarendezési fórumhoz is lehet fordulni

Jogvita esetén egy magyarországi ügyfél – a határon átnyúló fintech céggel kötött szerződésében a kommunikáció formájára meghatározott nyelven – közvetlenül az adott társasághoz fordulhat panaszával. Ha a társaság válasza nem megfelelő, 6 hónapon belül az annak székhelye szerinti vitarendezési fórumhoz – Nagy-Britanniában így a Financial Ombudsman Services-hez – fordulhat. Az ügyfélszámlával kapcsolatos tranzakciókra vonatkozó panasz a brit pénzügyi fogyasztóvédelmi felügyelethez, a Financial Conduct Authority-hez is beadható. A magyarországi lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező ügyfelek emellett igénybe vehetik az európai pénzügyi vitarendezési fórum, a FIN-Net eljárását is, amely kapcsán az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület lát el koordinátor szerepet.   

Gyorsan regisztrálni kell a mobilszámot

Az ügyfeleknek érdemes minél előbb megadniuk bankjuknak a számlájukhoz tartozó másodlagos azonosítójukat – hívta fel figyelmet az azonnali fizetési rendszer jövő hétfői indulása kapcsán Trencsán Erika, a money.hu (https://www.money.hu/bankszamla ) szakértője. A másodlagos azonosító lehet e-mailcím vagy mobiltelefonszám is, a jövőben pedig ezek megadásával is lehet majd utalni, nem kell a bankszámlaszámot bepötyögni. Ezeket viszont regisztrálni kell a számlevezető banknál. Ezt most még a bankok ingyenesen megteszik, van azonban olyan pénzintézet, amely januártól 2 ezer forintot számol majd fel egy másodlagos azonosító rögzítéséért.      

Szerző