Előfizetés

Kezdeményezés indult az elmaradt előadások jegyeinek vissza nem váltására

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.03.12. 11:29

Fotó: Népszava
A "Ne válts vissza jegyet" akció arra biztatja a nézőket, hogy ne kérjék vissza az elmaradt rendezvények belépőinek árát, támogatva ezzel az előadások létrehozóit.
Gyorsan terjed a Facebookon a #neváltsvisszajegyet hashtaggel jelölt, Ne válts vissza jegyet nevű kezdeményezés, amelyet Szántai Péter indított, hogy támogassa a koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzet következtében elmaradt színházi előadások és koncertek létrehozóit. „A jegybevétel egy elég fontos lába az amúgy sem könnyű helyzetben lévő kultúriparnak, szeretném azzal támogatni a színházakat, szervezőket, művészeket, hogy nem váltom vissza a belépőimet”– írta a posztjában, hozzátéve, reméli, lesz lehetőség pótelőadásokra.
A kezdeményezést több színház, rendezvényszervező cég is megosztotta, sokan csatlakoztak. Veiszer Alinda például azt írta a közösségi oldalán, hogy a látogatók arányaiban kevesebbet veszítenek, ha nem is váltják vissza a megvásárolt jegyeiket, ezért, arra biztatta a követőit, hogy ha megtehetik, segítsenek. "A színházaknak a jegyárbevétel a költségvetés harmada. A színészek meghatározott előadásszám után kapnak fizetést, és ha nincsenek nyitva, nincs előadás. Így aztán a híresen jól fizetett magyar színészek adott esetben nem kapnak fizetést, nem is lesz miből. Ugyanez a helyzet a fellépő zenészeknél, az előadóművészeknél." 
A sok színházi előadás, koncert törlése miatt művészek és rendezvényszervezők maradnak munka nélkül, mint többen is írták, egy egész szektor kerülhet nagyon nehéz helyzetbe, az amúgy is alulfinanszírozott színházi világ, az amúgy is alulfizetett színészeknek most újra kell tervezniük, miből fogják eltartani magukat és a családjukat.
A kormány szerdán hirdetett veszélyhelyzetet, amelynek értelmében többek között megtiltották beltéren a 100 főnél, kültéren pedig az 500 főnél nagyobb rendezvények megtartását. A színházaknak, rendezvénytermeknek, moziknak és a szórakozóhelyeknek is be kell zárniuk.

Közönségből közösséggé váltunk – Világklasszisok a 15 éves Müpa új évadában

Hompola Krisztina
Publikálás dátuma
2020.03.12. 10:00

Fotó: Jani Martin / Népszava
Fellép a tenorsztár Ramón Vargas, Gyenyisz Macujev zongoraművész és a szaxofonos Branford Marsalis is.
Aki kíváncsi arra, miért avathatta Károly herceg a londoni Royal College of Music díszdoktorává Jonas Kaufmann mellett Sir Antonio Pappanót, annak végképp érdemes meghallgatnia a Római Santa Cecilia Akadémia Zenekarát szeptember 27-én a Müpában. Pontosan négy évvel ezelőtt játszottak már a Komor Marcell téren, akkor a világ legjobb szimfonikus együtteseinek egyikeként emlegették a zenekart a kritikusok. Idén Beethoven István király nyitányát, Richard Strauss Hősi élet című szimfonikus költeményét és Chopin II. (f-moll) zongoraversenyét adják elő a 25 éves kanadai zongoraművész, a Chopin-lemezeiért Echo Klassik-díjat nyert Jan Lisiecki közreműködésével.
A szeptemberi koncert hírét a Müpa következő évadáról szóló sajtótájékoztatón jelentette be a 15 éves intézmény vezérigazgatója, miután a Győri Balett táncosai adtak elő részletet a Lajkó Félix zenéjével készülő GisL-ből, amely egyébként a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitóelőadása lesz. A Győri Balett lesz a Müpa évadának együttese, a rezidens zenész pedig Várdai István csellóművész lesz, aki a szerda délelőtti sajtótájékoztatón is bizonyította, milyen elképesztően játszik Bachot. Is.
„A Müpa zseniális tér a szó legszorosabb és legtágabb értelmében: a gondolkodás, a szabadság, a bátorság, az alkotás, a találkozás, a figyelem, az innováció, az inspiráció tere” – állítja Káel Csaba, aki a koncertek, előadások, pódiumestek felsorolása mellett arról is beszélt a színpadon ülő újságíróknak, hogy mennyire fontos, hogy a közönségből egyre inkább közösségé vált a Müpa publikuma.
A Bécsi Filharmonikusok a világ legjobbjai között való említése nem nagy kockázat, a 180 éves együttes saját hangzásvilága könnyen felismerhető, Claudio Abbado egyszer azt mondta velük kapcsolatban: „Nem vezénylem őket; együtt hozunk létre zenét.”. 2021. május 25-én a budapesti közönség megtapasztalhatja, hogy hoz velük együtt létre Mahler-szimfóniákat a színes hírek szerint a pilótaságból visszatérő brit karmester, Daniel Harding. A régizene rajongói Ann Hallenberg, Roberta Invernizzi, Sophie Karthäuser, Anders Dahlin és Christian Immler előadásában Haydn Tóbiás visszatérése című művét hallgathatják meg, de itt lesz a Philippe Herreweghe vezényelte Orchestre des Champs-Élysées és a Collegium Vocale Gent együttese is. Napjaink egyik legfontosabb operaénekesnője, Elīna Garanča. A lett mezzoszoprán Bizet Carmenjének koncertszerű előadásával érkezik, a bariton Ludovic Tézier estjén pedig még a vendég is olyan híresség, mint a mexikói tenorsztár, Ramón Vargas.
Először a klasszikus zene jut eszünkbe a Müpáról, de a jazz, a könnyűzene és az irodalom is helyet kap az épületben. Visszatér Budapestre a sokak által Sting Englishman in New York-jának kísérő szaxofonosaként ismert jazz világsztár: Branford Marsalis, Gyenyisz Macujev orosz zongoravirtuóz pedig műfaji határokat feszeget áprilisi koncertjén, amelyen Gershwintől Ellingtonig, Grieg-feldolgozástól Piazzoláig, Rahmanyinovtól saját szerzeményeiig tartó skálán játszik darabokat.

A Vígszínház társulatából 113-an Rudolf Péterre szavaztak, Eszenyi Enikő csak 5 voksot kapott

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.03.11. 21:33

Fotó: Népszava
A szakmai bizottság a színházat tizenegy éve vezető Eszenyi Enikőt javasolta igazgatónak.
Bár a Vígszínház igazgatósága „jogilag aggályosnak” tartotta egy hivatalos szavazás megrendezését a társulaton belül, a színház dolgozóiból álló szakszervezet mégis lehetőséget talált arra, hogy a munkatársak közöljék a véleményüket a szakmai bizottságban a társulatot képviselő Hegyi Barbarával – nyilatkozta az Indexnek Csőre Gábor színész, a szakszervezet elnöke. Az ügy előzménye, hogy az igazgatóválasztás miatt a fenntartó önkormányzat által összehívott szakmai bizottságba egy tagot a színháznak kell delegálnia, aki a társulat véleményét képviseli. Két fordulós szavazás után ezt a szerepet végül Hegyi Barbara nyerte. Csőre Gábor, a Vígszínház szakszervezeti vezetője azt mondta a portálnak, hogy Hegyi Barbara szeretett volna egy társulati ülést összehívni, de jogilag erre nem volt lehetősége, a színház igazgatósága pedig nem kívánt élni a lehetőséggel. Ezért a szakszervezet úgy döntött, hogy szakszervezeti toborzóval egybekötött ülést hívnak össze, amelyre így azok is elmehettek, akik nem tagjai a szakszervezetnek. Az ülésen mindhárom pályázó részt vett: Eszenyi Enikő, Rudolf Péter és Csányi János. Húsz perc állt mindegyikük rendelkezésére, hogy ismertessék a színház jövőjéről alkotott elképzeléseiket.
Csőre elmondása szerint az igazgatóság azt jelezte neki, „jogilag aggályosnak” tartják egy hivatalos szavazás lefolytatását, de így a társulat végül mégis közölhette Hegyi Barbarával, hogy melyik jelöltet támogatja.
Az Index információi szerint ezt 118-an tették meg, ebből 5 szavazat érkezett Eszenyi Enikőre, 113-an Rudolf Péterre szavaztak. Csányi Jánosra nem szavaztak.

A minisztérium küldöttjéből, a minisztérium által kinevezett Színházművészeti Bizottság delegáltjaiból, a fővárosi önkormányzat által küldött egy fideszes és egy ellenzéki politikusból, valamint Hegyi Barbarából és Csőre Gáborból álló szakmai bizottság végül Eszenyi Enikő pályázatát támogatta. Eszenyi Enikő 6 igen és 3 nem, Rudolf Péter pedig 4 igen és 3 nem szavazatot kapott, az ő esetében ketten tartózkodtak. Csányi János nem kapott voksot. A döntés után nem sokkal bejelentette a főváros, hogy kivizsgálják, mi igaz a napokban a sajtóban megjelent, Eszenyi verbális erőszakjáról és agresszív vezetői kommunikációjáról szóló vádakból.