Fejfájást is okoz a megint borús idő

Publikálás dátuma
2020.03.13. 16:20

Fotó: GARO/Phanie / AFP
Az egynapos tavasz, sőt kora nyár után pénteken nemcsak kellemetlen, de megterhelő is az időjárás.
Péntekre virradóan észak, északnyugat felől hidegfront haladt át az országon, a markáns változás megterheli a szervezetet, nem csak a hidegfrontra érzékenyekét. A ciklon mögött hűvösebb levegő áramlik fölénk, de hideg nem lesz, az ilyenkor szokásos átlag környékén alakulnak a hőmérsékletek a hétvégén is. A csapadék szombattól megszűnik, de a szél továbbra is többször megélénkülhet. 
A helyenként kifejezetten erős lökésekkel járó légmozgás nemcsak kellemetlenné teszi a kint tartózkodást, panaszokat is okozhat. Éjszaka nyugtalanabb alvást, álmatlanságot okozhat, napközben pedig ingerültség, indokolatlan idegi feszültség lehet a következménye. A gyerekeket a megszokottnál élénkebbé, kezelhetetlenebbé, „rosszabbakká” teszi. Természetesen nem ússzuk meg fejfájás nélkül, egész nap, elsősorban a görcsös fajtáját érezhetik sokan – olvasható a MeteoKlinika  honlapján.
A kellemetlen, hideg, szeles időben a hőérzet több fokkal alacsonyabb lesz, a szabadtéri tevékenységeknek nem kedveznek a körülmények. Növekszik a megfázásveszély, ezért, de a többi vírusos fertőzés megelőzése érdekében is fontos az immunrendszer folyamatos erősítése.
Az utakon az erős szél miatt jelentősen növekszik a balesetveszély, a csökkent menetstabilitás mellett a letörő faágak is veszélyt jelentetnek. A közlekedők még ingerlékenyebbek, türelmetlenebbek, szétszórtabbak és figyelmetlenebbek lehetnek.
Szerző

WHO: A gyerekeknek is tudniuk kell, mi történik

Publikálás dátuma
2020.03.12. 15:06

Fotó: VOISIN/Phanie / AFP
A gyerekek mentális egészségének megóvása érdekében javaslatokat fogalmazott meg az Egészségügyi Világszervezet.
Nemcsak a felnőtteket, a gyerekeket is feszültségben, félelemben tarthatja a koronavírus terjedése miatt kialakult helyzet és az ezzel kapcsolatos rengeteg információ, a napi szinten változó helyzet. A gyermekek mentális egészségének megóvása, a jóllétük érdekében a WHO javaslatokat fogalmazott meg – olvasható az Egészségügyi Világszervezet magyarországi képviseletének Facebook-oldalán.
Mint írják, a gyerekek különbözőképpen reagálhatnak a stresszre, többet bújnak, aggódnak, visszahúzódóvá, dühössé vagy zaklatottá válnak, de ágyba is vizelhetnek. Az ajánlás szerint a helyes szülői magatartás az, ha a reakciókra támogatóan reagálunk, meghallgatjuk, mi aggasztja és még több figyelmet, szeretetet adunk nekik. Célszerű minél több lehetőséget teremteni arra, hogy a gyerekek játsszanak és pihenjenek.
A gyerekeknek fontos, hogy lehetőség szerint a családjuk közelében maradjanak, ha azonban, például kórházi kezelés miatt, el kell őket választani, az ajánlás szerint, tartsunk velük folyamatos kapcsolatot és biztassuk őket. Ha lehet, hagyjuk meg a szokásos rutint, időbeosztást, vagy segítsünk az új napirend kialakításában az új környezetben is. 
Az ajánlásban az is szerepel, hogy tényszerűen és a gyerekek életkorának és érettségének megfelelő formában magyarázzuk el az aktuális eseményeket, és mondjuk el, hogyan lehet a megfertőződés kockázatát csökkenteni, de azt is, mi történik akkor, ha valaki beteg lesz.
Szerző

Reflux és sport: nem ellentmondás

Publikálás dátuma
2020.03.11. 16:00

Fotó: Alice S./BSIP / AFP
Nemhogy tilos, akkor is ajánlott sportolni, ha a gyomor savtartalma hajlamos visszaáramlani. A mozgásformát azonban körültekintően érdemes megválasztani.
Még sokaknál tarthat az újévi „többet fogok sportolni” fogadalom lendülete, de lehet, hogy már a „beachbody” készül, így vannak, akik már túlzásba is vitték, „széthajtották” magukat, ami legalább akkora baj, mint a mozgáshiány. A szervezet számára szokatlan, intenzív testmozgás ugyanis sérüléseket és különféle problémákat is okozhat, például felerősítheti, de akár elő is hozhatja a refluxot. Van, hogy a mindennapokban ennek nincsenek tünetei, illetve a rossz tartással, ülőmunkával, egy-egy kiadós étkezéssel okolja a beteg az időnkénti puffadást – mondta Mikoly Kriszta reflux-terapeuta a Népszavának.
Nem tilos refluxszal sportolni, sőt ajánlott is, mert a mozgás stresszlevezető hatása enyhíti a tüneteket. A rendszeres edzés erősíti az izmokat, javítja a tartást és segítheti a fogyást, ezek pedig jó hatással vannak a hasűri nyomás csökkentésére is. A szakember megjegyezte, előfordulhat, hogy eleinte tüneteket tapasztal a beteg, de ahogy oldódik a stressz, ezek csökkennek. 
A sportágat azonban - nem pusztán reflux esetén - érdemes körültekintően megválasztani; olyat célszerű űzni, ami tetszik, így szívesen járunk, de az is fontos szempont, hogy ne ártsunk az emésztőrendszernek, ne fokozzuk a tüneteket. A futás, spinning, a súlyemelés, az evezőpad és minden olyan mozgásforma, ami a hasi préselést erősíti, nem ajánlott. A biciklizés, az úszás, de akár a kutyasétáltatás közbeni intenzív gyaloglás viszont segíthet, ha fokozatosan növeljük az adagot és türelmesek vagyunk. 
„Fél nap alatt nem lehet meggyógyulni, akár hónapokig is kitartóan kell csinálni, hogy javulást érezzünk”

– mondta a szakember.

Hasprést ne!

A hasunkra gyűlt zsírpárnát általában pánikszerű felülésekkel szoktuk bombázni abban a reményben, hogy az épülő izom átveszi a helyét. De hiába, a megnövelt hasi préselések és a rekeszre gyakorolt nyomás hatására megnyílik a gyomorszáj és kész is a baj – mondta a reflux-terapeuta. Nem véletlen, hogy rekeszsérv esetén szigorúan tilos is felüléseket végezni. A pocak csökkentésére inkább az étkezés megváltoztatása javasolt. Hasprés helyett pedig jobb plankelni. Ennek helyes végrehajtási módját érdemes szakembertől vagy az internetről megtanulni. 

Jó tudni !

Reflux esetén tilos merevítős melltartót viselni, mert az alsó, fém rész pont a gyomorszájat nyomja, így még jobban terheli azt.

Jó a jóga

A szakember tapasztalatai szerint több jógatípus fordított testhelyzetű gyakorlatai - gyertyapóz, a falnál végzett fejen vagy kézenállás, de a lefelé néző kutyapóz is - sok refluxosnak kimondottan jól esnek. Ez meglepő lehet, hiszen az a logikus, hogy ilyenkor a gyomorsav visszaáramlik a nyelőcsőbe, az intelligens szervezet azonban védekezésképpen összehúzódásra kényszeríti a gyomorszáj záróizmát. Ennek köszönhetően így edzeni is lehet az izomgyűrűt. Ennek ellenére nem ajánlott azonnal "fejre állni", rekeszsérv esetén pedig ez is tilos. Lassan és fokozatosan végezzük az ilyen gyakorlatokat is, ha még sosem jógáztunk, mindenképpen menjünk oktatóhoz – jegyezte meg Mikoly Kriszta. 
Sokan elfelejtkeznek az edzés utáni nyújtásról, pedig az sem csak reflux esetén fontos, ahogy a rekeszerősítő hasi légzés is jó hatású. Mozgás után jó lazítási forma a szaunázás is, mert segíti a méreganyagok távozását. Mindegy, hogy finn vagy infraszaunában relaxálunk, de a sok folyadékról, leginkább vízről vagy cukormentes limonádéról, azaz citromos vízről ne feledkezzünk meg – hangsúlyozta a szakember.

Könnyű étellel

Refluxos panaszok esetén sosem ajánlott teleenni magunkat, mozgás előtt két órával pedig jobb nem is enni. Ha valaki üres gyomorral nem tud edzeni, könnyű étellel, például banánnal emelje az energiaszintjét. Fontos, hogy sportolás közben vizet igyunk és ne energia- és sportitalokat, mert ezek provokálhatják a tüneteket – mondta Mikoly Kriszta. 
Szerző