Az Európai Bizottság pénteken több mint 300 milliárd forint (980 millió euró) keretösszegű pályázatot hirdetett a céljainak megfelelő, egyszersmind legalább két tagállamnak hasznos energetikai fejlesztések támogatására. A forrást az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz biztosítja. Összhangban a tavaly év végén meghirdetett „zöld megállapodás” célkitűzéseivel, idén a Bizottság a benyújtott jelentkezések elbírálása során kiemelten kezeli, hogy azok milyen mértékben járulnak hozzá az úgynevezett éghajlatsemlegességi célok megvalósításához (vagyis az Unió szén-dioxid-kibocsátásnak teljes megszüntetéséhez). Közleményük szerint nagy figyelmet fordítanak a villamosenergia-fejlesztésekre, ideértve a hálózatokat és az áramtárolást, különös tekintettel a megújuló energia felhasználására.
A témában illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken azt jelentette, hogy megalakult a Zöld Busz Program „projektirányító” bizottsága. A jövőben a testület felügyeli a kormány klíma- és természetvédelmi akciótervében kiemelt szerepű közlekedészöldítést. Az nagyvárosok alacsony és nulla kibocsátású közösségi járműveinek forgalomba állításához 36 milliárd forinttal járulnak hozzá. (Pontosabban a kormány 2029-ig a 25 ezer főnél nagyobb települések alacsony kibocsátású busz-vásárlásai ötödét állja úgy, hogy 2022-től már csak elektromos járművek beszerzését támogatják.)
A közlekedés zöldítése meghatározó a „karbonsemlegesség” megvalósításában (értsd: a szén-dioxid-kibocsátás lenullázásában): ez a terület felel ugyanis a hazai üvegházgáz-kibocsátás ötödéért. Magyarországon a helyi közösségi közlekedésben mintegy 2900 autóbusz vesz részt, amelyek nagy része elöregedett és korszerűtlen. Így a váltás az életminőséget is javítja – jegyzi meg az ITM közleménye.