Facebook;youtube;Mark Zuckerberg;Netflix;

2020-03-20 10:20:00

Az otthoni filmnézéstől féltik a netet, az adatforgalom korlátozását kéri az EU-biztos

Miközben a kulturális világsajtó igyekszik a koronavírus miatti a lehető legtöbb otthoni szórakozás és kikapcsolódás lehetőségét megmutatni az embereknek, Thierry Breton, az Európai Bizottság egyik, digitális politikával foglalkozó biztosa szerdán felszólította a két legnagyobb digitális streaming szolgáltatót, a Netflixet és a Youtube-ot, hogy korlátozzák a szolgáltatásaikkal járó adatforgalmat, azaz alapvetően ne HD, hanem SD felbontásban kínálják a tartalmaikat – adta hírül a Financial Times. A cél, hogy az internetellátás leterheltségét Európában enyhítsék.

Noha a szolgáltatók hosszú évek óta fejlesztik a széles sávú interneteléréseket a kontinensen és szerintük egyelőre nincs gond, a szakértők szerint csak napok kérdése, hogy probléma legyen vele, amikor a koronavírus miatt home office-ra és távoktatásra kényszerült emberek munkára is sokkal intenzívebben használják a netet, amelynek a leterheltsége már most elérte a szilveszter éjszakai forgalmat.

A tech-cégek közül egyébként már a Facebook tulajdonosa, Marc Zuckerberg is jelezte, hogy a megnövekedett forgalom miatt akadozhat a szolgáltatás, lévén Európában ez a közösségi hálózat a leghasználtabb és most, hogy otthon kell ülni exponenciálisan megnőtt a posztolni vágyás ingere.

A Youtube-ot tulajdonló Google nem kommentálta Breton kérését, a Netflix amerikai szóvivője a Financial Times-nak elmondta: értik a problémát, és az EU-biztosnak minden joga megvan figyelmeztetni őket, igyekeznek is megoldást találni a helyzetre. Például javasolta a tableten és a telefonon elérhető applikációjuk használatát, amelynek keretein belül a filmek letölthetőek az eszközre, így nem kell folyamatosan streamingelni. Szakértők szerint azonban nehezen lehet majd rávenni a Netflix-et, hogy a képcsöves tévék „zavaros” felbontásában sugározzon a jövőben, mivel a HD és a 4K csomagok többe kerülnek – és nem mellékesen a legtöbb előfizető (akik több mint 160 millióan vannak) a drágább csomagokat fizette elő. További nagy kérdés, hogy Thierry Breton miért csak két céget emelt ki, miközben az elmúlt két évben tucatnyi streaming szolgáltató harcol az emberek szabadidejének a megszerzéséért.