youtuber;

2020-03-22 09:09:00

Tajgetosz nagy dobása

Fekete Ádám zseniális, Anzselika Habpatron egypatronos, a Zállatorvost kilőtte a koronavírus, a Világutazó karanténburgerre állt. A hazai youtuberek befűzik a válságmozikat, nézőjük is lesz, hiszen ennyi ember még sosem ült „munkaidőben” az okoskészülékek előtt. Vagy de.

Egyre-másra jelennek meg a házi karantén he­teit-hónapjait tartalommal ellátó kulturális ajánlatok a kényszerpihenőjüket töltő színházaktól, filmalkotások jogaival rendelkező platformoktól. A fiatalok körében a legnagyobb kultusszal rendelkező mozgóképgyártók csatornáira is szemek ezrei tapadnak. Kovács András Péter humorista otthonmaradásra buzdító klipje egymillió megtekintés felé közelít, de legalább ennyire ajánlott vidámság a Dumaszínház Karantények című hómofisz híradója is, amiben OKJ-s operatívtörzs-tanfolyam indításáról számolnak be.

Mondássérültség

A széles tömegek szórakoztatásán – és persze a pénzkeresésen – túlmutató horizont jelent meg a magyar YouTube-tartalomgyártás egén. A látványba belerepülő szupermant Fekete Ádámnak hívják. Ádám, akit a Tiszta szívvel című filmből ismerhetni, oxigénhiánnyal született mozgássérült, de ez a körülmény semmiféle feszengést nem okoz a nézőben. Öniróniája gördülékeny akadálymentesítés az indokolatlan gyári kellemkedés számára. Nem feszít a kényszeresség, hogy azonnal átkísérjük „szegény párát” a legközelebbi zebrán, a sosem létezett közvádat sem érezni, hogy miért születtél egészségesnek, miközben a Jóisten ővele ennyire kibabrált. Hogy az ennyire mennyire, erről az ifjú youtuber, író, rendező, színházi dramaturg már a Tajgetosz Show első videójában beszámol: a legegyszerűbb probléma, egy pohár megfogása sztenderd kézremegéssel. Ez a skála bal oldala, vagyis a legkisebb problémák gyűlhelye, és ennél csak nagyobbak vannak, jóval nagyobbak.

Mindjárt az első videóban világos lesz, hogy Ádám akadályai egyediek ugyan, de nem egyedülállóak: mindenkinek vannak akadályai, és ezzel magunk sem tudunk és akarunk vitatkozni, legfeljebb egy határozott „hajaj!”-t tehetünk hozzá. Az ókori spártaiak valóban nem voltak különösebben cizelláltak a tekintetben, hogy kit és miért kell lehajítani a Taigetoszról életképtelenség miatt. A youtuber műsorról műsorra ledobálja a képzeletbeli sziklákról azokat a félelmeket, hiedelmeket és haszontalanságokat, amelyek nélkül lényegesen jobban elboldogulhatnánk. Ádám szeret élni, láthatóan nagyon okos srác, élénk gondolatait csak látszólag gátolja a különös, sérültségéhez tartozó beszédmódja. És tényleg annyi minden eszünkbe juthat erről, hogy mennyi mindent érdemes volna a mélybe vetni, no nem a képmutatás és korrupció kormányát magát (vö. mondássérült kormányzati kommunikáció), hanem csak a képmutatást és a korrupciót. De ez legyen a mi akadályunk, Fekete Ádám az élet apró-cseprő valóságáról beszél, nem az annak látszó jelenségekről. A szemlélődő, érzékeny és reflektív létezés hálás közönséget toborzott neki néhány hét alatt: 13 ezer feliratkozót szerzett hét videójával. Amelyekben telefont csomagol ki vagy éppen az utolsó tortaszelet elfogyasztásának erkölcsi dilemmáját feszegeti. Az egyik legjobb rész az, amikor Ádám elmeséli, hogy egy 80 év körüli nénivel és egy terhes hölgy­gyel próbálta eldönteni a villamos harcterén, ki adja a helyét a másiknak.

Bájos bugyutaság

Az elmúlt időszak nagy felfedezettje, az Anzselika Habpatron egy kultikus alkotóműhely, az [email protected] (2000) és a Libiomfi (2003) című filmeket gyártó csapat kreatúrája, amelyet címszereplőként Stefanovics Angéla Jászai-díjas színésznő jegyez két alkotótársával, Kálmánchelyi Zoltán és Végh Zsolt színművészekkel, valamint kreatív alkotótársként Egger Gézával. A decemberben indult csatornának jelenleg negyvenezer követője van. A meglehetősen butácska, de jó szándékú Anzselika a legtöbb youtubertől eltérően kitalált figura, egyfajta pszeudo-influenszer, és tulajdonképpen több formátum találkozása. Létezése a közösségimédia-celebeket idéző Hollószínház-szerű társadalmi paródia, ami annyira életszerű, hogy szinte fáj. Ezzel együtt elbírhat pár perces videókat, finoman sistergő karikatúrákat, de kevésszer találni benne nagyobb mélységet egy Schobert Norbi által felmondott Maksa-híradónál. Anzselika tésztából jósol, Va­lentin-napi tippeket ad és empátiagyakorlatot tart, és zavarba ejtő volna, hogy például mindez ugyanazoknak (is!) tetszene, akik a paródia komoly változatának is örülnének.

Az Anzselika Habpatront – csakúgy, mint a Tajgetosz Show-t – az InFullAnswers produkció jegyzi, amely a kor kihívásainak megfelelő formában szeretne reflektálni a valóságra. A formáció célja nemcsak a videoblogger mesterség újragondolása, hanem a színvonalas és társadalmi szemléletformáló tartalomgyártás a gyakorta a kereskedelmi televíziók sekélyességét veszélyeztető youtuberkedés gyakorlatába. A projektet az Európai Kulturális Alap támogatta, a fenti videó az általuk kiírt, 2019-es Democracy Needs Imagination pályázat keretében valósult meg.

Anzselika és Ádám a minap közös promóciós videót is közzétett: a teknős és a nyúl La Fon­taine-i meséjét keltették életre, miután a Tajgetosz Show-ban már megjelent Akhilleusz és a teknős példázata egy csésze és egy kólásüveg által megszemélyesítve, és a lustaság-céltudatosság furcsa viaskodását szemléltetve.

Palackozott armageddon

A koronavírus-járvány adott löketet az elmúlt hónapokban a Zállatorvos-csatornának. Tudományos ismeretterjesztő, szórakoztató tartalmait korábban is vették – 375 ezren látták a toxoplazmózisról szóló videót és 95 ezren a babéziózisról készültet –, de az igazi áttörést az apró lényektől való rettegés hozta meg a hajmeresztő humorral megáldott Simanovszky Zoltánnak. Hat éve indított csatornáját 107 ezren követik, és iskolai biológiaórákon is vetítik, mivel a videói nem csak kisállatokról, hanem általános természettudományos ismeretekről is szólnak. A vírus versus baktériumok filmjét csaknem egymillióan látták már, de a COVID–19-ről három hete forgatottat is mintegy 700 ezren. Március 14-én került föl a Mennyire (nem) halunk meg? című folytatás, amelyben a Zállatorvos bevallja, vannak a pandémiában olyan számok is, amelyek miatt a „farpofáink úgy összeszorulnak, hogy egy beszappanozott bowlinggolyót sem tudunk kirántani közülük”. De megtudjuk azt is, hogy ha a koronavírus környezeti állóképessége csapnivaló, mert ha a foszfolipid burkát alkohollal vagy zsíroldószerekkel megsemmisítjük, akkor a „vírus is megdöglik”, ezzel szemben a burok nélküli parvovírus elpusztításához „minimum öt világvallás papjai által felszentelt, palackozott armageddon kell”.

A YouTube-sztratoszféra sztárjai is ébredeznek lassan a járvány miatti dermedtségből. A 314 ezer feliratkozóval rendelkező népszerű utazó­vlogger, Magyarósi Csaba például az önkéntes elzárkózásában fenntartható karanténburgert készített műhúsból, némi reklámértékkel. Dancsó Péter (Videómánia, 1,14 millió feliratkozó) még a kereskedelmi tévés promóciójánál tart, Szirmay Gergely (Hollywood Hírügynökség, 416 ezer) és a második legerősebb projekt, Pamkutya (1,18 millió) sem reagált még a világjárványra. Miután a hirdetők jelenleg éppen átgondolják a pozícióikat, ez várhatóan nem marad sokáig így.