Paranoid cégek előnyben

Publikálás dátuma
2020.03.25. 19:56
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A vállalkozások vírusválság-álló képességének vizsgálata új szemléletet kíván - véli az Opten.
A vírusválság új szemléletet követel meg az üzleti partnerek elemzésében is - közli Szigeti Krisztina kockázatkezelési szakértő. Most a múltbeli teljesítménynél sokkal inkább a rövid távú készpénztermelő képesség számít. Fontos, hogy az adott ágazatot mennyire érinti a járvány: érkezett-érkezhet-e állami segítség, szerepel-e a cég vagy beszállítója a létfontosságú, akár honvédségi irányítás alá vont cégkörben, van-e stratégiai megállapodásuk a kabinettel. Kérdés, zajlik-e a cégnél nagyberuházás, ennek befejeztére elegendő-e a fedezet, illetve a leállítás mekkora veszteséget okozna? Mekkora a társaság készpénzállománya, illetve gyorsan pénzzé tehető eszközei? Fontos a vevők összetétele is: milyen régi a viszony, mennyire válthatók ki másokkal, alkalmazható-e rövidebb fizetési futamidő, mi alapján minősítik ügyfeleiket, van-e hitelbiztosítás, változott-e a biztosító fedezetvállalása, miként kezelik a lejárt követeléseket? Bár a kormány az év végéig felfüggesztette az eddigi hitelek tőke- és kamatfizetését, vizsgálandó a kötelezettség-szerkezet, a partnerbankok stabilitása és a fedezet értéke. A nagy eladósodottság kiemelt kockázat. Kérdés az alapanyagellátás is: a nagyobb raktárkészlet most előny. Fontos, mit és miként oldanak meg házon belül vagy külső partnerrel. Úgyszintén fontos a tulajdonosok száma, kora, megoldott-e a vezetők helyettesítése, van-e a cégnek válságkezelési terve és ennek felelősei, illetve milyen rugalmasan alkalmazkodnak a veszélyhelyzethez - összegez Szigeti Krisztina.  
Szerző
Témák
Opten cég
Frissítve: 2020.03.26. 10:22

Nagyot nőtt a zöldségek ára

Publikálás dátuma
2020.03.25. 15:20

Fotó: Béres Márton / Népszava
A burgonya ára egy hét alatt megduplázódott.
A jelek szerint a koronavírus-járvány nemcsak a szájmaszkok, kézfertőtlenítők áraira hatott, de egyes zöldségfélékére is. A folyamatok egyes termékek árának emelkedését eredményezték a piacokon, de az áremelkedés nem volt általános. Az leginkább a tartósan elálló alapvető zöldségfajtákat érintette - írja az Mfor az Agrárgazdasági Kutatóintézet adatbázisa alapján.
  • A piaci árinformációk napi adatai szerint a burgonya kilós ára a nagybani piacon február vége óta 150-160 forint volt egészen múlt hét csütörtökig. Március 19-én viszont hirtelen több mint a duplájára nőtt az ára, 335 forintra.
  • Ugyanilyen görbét ír le a sárgarépa ára is, hiszen a korábbi, heteken át tartó 150 forintos ár 300 forintra ugrott csütörtökön.
  • Drasztikus áremelkedést mutatott a petrezselyem egységára is. Az árinformációs rendszer adatai alapján március 19-ig a nagybani piacon jellemző kilónkénti 450 forintos ár 900 forintra emelkedett.
Mindez a fogyasztói piacokon is éreztette a hatását. Az adatbázis szerint a Fehérvári és Vámház körúti piacokon múlt héten az előző héthez képest a burgonya ára szignifikánsan megugrott. A Fehérvári úti piacon 25, a belvároshoz közeli helyen 12 százalékkal. A két piac jellemző zöldségárait nézve a sárgarépa szintén 25 és 12 százalékkal emelkedett, egy hét alatt ugyanakkor a zeller, a fehérkáposzta és a paprika egységára is 15-25 százalék közötti mértékben emelkedett. Váratlanul nőtt a tojás ára a nagybani piacon. A korábbi 35 forintos darabár március 19-én már 40 forint volt.
Szerző

Ablakmosó helyett gyártja az etanolos fertőtlenítőt a Mol

Publikálás dátuma
2020.03.25. 13:11

Fotó: Molnár Edit / MTI
Kéz- és felületfertőtlenítő szert gyárt mostantól a Mol egyik almásfüzitői gyára. A termék április közepén kerül a kereskedelembe, az ár nem ismert.
Kéz- és felületfertőtlenítő gyártására állította át egyik almásfüzitői üzemét a Mol - közölte az Operatív Törzs délelőtti tájékoztatóján Ratatics Péter, az olajcég ügyvezetője, amit a társaság később közleményben erősített meg. A 24 órában, három műszakban, megállás nélkül üzemelő egység napi 50 ezer liter fertőtlenítőszert képes előállítani. Az első mennyiségeket már elkezdték kiszállítani a kiemelten fontos intézményeknek. A Mol Hygi névre keresztelt termékek április közepétől a Mol töltőállomásain is megvásárolhatók.  A koronavírus elleni védekezés érdekében a Mol megkezdte a Magyarországon hiánycikknek számító kéz- és felületfertőtlenítő termékek gyártását - közlik. A vállalatcsoporthoz tartozó és kenőanyagok gyártásával foglalkozó Mol Lub Kft. mindössze két hét alatt állította át almásfüzitői üzemének egyik, korábban szélvédőfolyadékot készítő gyártósorát.  A két új termék összetétele az Egészségügyi Világszervezet ajánlása alapján készült, amit a Nemzeti Népegészségügyi Központ rekordgyorsasággal vizsgált be és hagyott jóvá. A kézfertőtlenítőhöz szükséges etanolt magyar forrásból szerzi be a Mol Lub. Az első legyártott mennyiségeket már le is szállították az Operatív Törzs által meghatározott és a koronavírus kezelésében kiemelt fontossággal bíró állami intézményeknek (pl. kórházaknak, hulladékkezelőnek, közüzemeknek) és önkormányzatoknak. A termelés és a kiszállítás folyamatos lesz, ezzel - szerintük - megszűnhet az ellátási probléma. A Mol finomítóiban, üzemeiben és töltőállomásain dolgozó szakembereit is ezzel a fertőtlenítőszerrel védi a vírus ellen. A Mol Lub egyúttal azon is dolgozik, hogy mihamarabb elindulhasson a termék kiskereskedelmi értékesítése, hogy a lakosság is hozzáférhessen a jelenleg hiánycikknek számító termékhez. A Mol Hygi egyelőre 2 literes, újrahasznosítható műanyagból készült flakonban érhető el, de kisebb kiszereléseket is alkalmaznak majd a jövő hónaptól. Ezen felül a csoport Szlovákiában és Horvátországban is megkezdi fertőtlenítők gyártását a helyi üzemeiben az országos igények lefedésére.  A több mint száz éves múltra visszatekintő Mol Lub két üzeme alapvetően kenőanyagokat gyárt. 
Szerző
Frissítve: 2020.03.25. 13:27