Szóbelire legfeljebb akkor kerülhet sor, ha az írásbeli alól valaki – például sajátos nevelési igény miatt – felmentést kapott, vagy középszinten csak szóbeli vizsga van. Döntés a jövő szerdai kormányülésen várható.
Hasonlóképp döntöttek Ausztriában, ahol a szóbeliket csak külön kérésre tartják meg. Szlovákiában pedig az írásbelik maradnak el. Franciaországban egy harmadik megoldás mellett döntöttek: a tanulókat az eddigi jegyeik alapján értékelik. Angliában a tanárok egyéni értékelése alapján kaphatnak érettségi jegyeket a diákok.
Nahalka István szerint Magyarországon is kivitelezhető lett volna, hogy az érettségizőket az eddigi eredményeik alapján osztályozzák, ám ez a megoldás sem lett volna tökéletes. Abból a szempontból jó lett volna, hogy a vizsgákat nem kellett volna megszervezni, ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, az érettségi eredmények általában jobbak, mint az év végi átlagok, így sok diák rosszabbul járt volna. – Ráadásul úgy kapnának érettségi jegyet, hogy az érettségi meg sem történt, valószínűleg ezt is sokan méltánytalannak tartanák. Egyszerűen nincs olyan megoldás, ami ne sértene valamilyen érdeket – fogalmazott.
Az oktatási államtitkár azzal indokolta az írásbelik megtartását, hogy Magyarországon az érettségi jegy egyben felvételi jegy is a felsőoktatásba, az egyetemek pedig nincsenek felkészülve arra, hogy érettségi hiányában saját felvételit szervezzenek. Hozzátette: aki idén nem akar egyetemre menni, annak nem szükséges érettségiznie, vizsgázhat jövőre is.
Arra a kérdésre, a halasztás lehetősége miatt előfordulhat-e, hogy tömegesen maradnak ki diákok az idei érettségiből, Nahalka István úgy felelt: lesznek, akik a halasztás mellett döntenek, de hogy mekkora tömeget fog érinteni, nem lehet előre megmondani. Az oktatáskutató nem tart attól, hogy a március 16-tól életbe lépett digitális tanrend miatt kevésbé tudnak felkészülni az érettségire a diákok, emiatt pedig jelentősen nőhet a sikertelen érettségik száma. Mint mondta, az iskolai felkészítés nem az utóbbi hetekben, hanem már tanév elején elkezdődött, az utolsó hónapokban pedig normál körülmények között is megnő az önálló tanulás szerepe.
Az államtitkár javaslatának fogadtatása a szakmai szervezetek körében sem volt egységes. A Pedagógusok Szakszervezete üdvözölte a bejelentést, hozzátéve: a részletek kidolgozásánál rendkívül körültekintően kell eljárni. A Nemzeti Pedagógus Kar szerint elfogadható javaslat született, de a vizsgák értékelésén könnyítenének. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete ellenben tovább szűkítené a vizsgák számát, és az online vizsgáztatást sem tartanák kizártnak.