oktatás;

- Ajánlott jegyajánlás - de a kormány inkább vállalja a víruskockázatot

Elzárkózik a kormány attól, hogy érettségi eredménnyé konvertálja a középiskolai jegyeket. Pedig 600 korábban vizsgázott „mérlege” azt jelzi: nem lenne igazságtalan ez a módszer.

A kormány a múlt csütörtökön döntött arról, hogy az írásbeli vizsgákkal a járvány ellenére is megtartja az érettségit május 4-e és 21-e között. A kabinet annak ellenére döntött így, hogy több tanári szervezet mellett még a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar is fölvetette: legalább a nem felvételiző diákok a középiskolai érdemjegyeik alapján kiszámított, úgynevezett megajánlott jegyet kaphatnának az érettségin.

Nem véletlenül ajánlotta több szakmai szervezet is ezt a már számos európai országban választott megoldást. Ha sokan elfogadják a megajánlott jegyet, akkor kevesebben vizsgáznak, vagyis csökkenthető a személyes kontaktusok száma, így a vizsga egészségügyi kockázata.

A módszer mellett szól az is, hogy egészen más körülmények miatt ugyan, de van már precedens annak alkalmazására: 2005-ben – mivel kiderült, hogy kiszivárogtak a matematika tételek – utólag megsemmisítették a vizsgaeredményeket, és sokaknak megajánlottak jegyet. A módszer melletti érvként hozzák fel azt is: így megnyugtatóan lehetne kezelni, hogy az iskolazárlat és a kijárási korlátozás miatt az idei felkészülés irracionális feltételek között zajlott, ráadásul különösen lehetetlen helyzetbe kerültek a tanulási nehézségekkel, technikai hátrányokkal küzdők.

Kérdés maradt viszont az: vajon jelentene-e indokolatlan előnyt vagy hátrányt az, ha az év végi jegyekből generált „vizsgajegyet” ajánlanának meg érettségi gyanánt?

Mivel a hivatalosan elérhető adatbázisokban nincs olyan nyilvántartás, amiből kiderülne, hogy a végzősök év végi jegyei miként viszonyulnak az érettségi eredményeikhez, lapunk egy egy anonim online kérdőívet készített ennek összehasonlítására. Miután valaki beleírta a kérdőívbe az év végi jegyeit az érettségi tantárgyakból és az érettségije eredményeit, akkor a további szükséges számításokat már a Google, illetve a kérdőív összeállítói elvégezték. A kérdőívet sokan megosztották a Facebookon, fölkerült többek között a Szülői Hang és a Diákparlament oldalára. Több mint hatszázan töltötték ki a kérdőívet, kétharmaduk – legalábbis állításuk szerint – 2018-ban vagy 2019-ben érettségizett. A „felmérés” természetesen nem reprezentatív – ezt jól mutatja többek között az is, hogy a kérdőívet kitöltők érettségi eredményének átlaga jóval az országos átlag feletti volt –, ugyanakkor mégiscsak jelzésértékű az összesítés a 600 fős minta alapján.

A legfontosabb tapasztalat, hogy egyetlen tantárgy esetében sincs szignifikáns eltérés az év végi jegyekből generálható, illetve az érettségin szerzett jegyek között. Vagyis a gimnáziumi bizonyítványba bekerülő jegyek alapján 90-95 százalék fölötti arányban egy jegy pontossággal meg lehet jósolni, hogy ki hogyan fog szerepelni az érettségin. Ez viszont azt jelenti, hogy a „megajánlott” jegyek semmiképpen sem jelentenének tömegesen igazságtalan előnyt azok számára, akik nem vizsgáznak. A minimális negatív hatásait pedig ellensúlyozni lehetne azzal, ha a vizsgát választhatóvá teszik. Vagyis, ha valaki javítani akar a „megajánlott” jegyhez képest, akkor vizsgázhat.

A számok alapján a nem továbbtanulók korrekt érettségi jegyének meghatározására mindenképpen alkalmas lenne egy ilyen rendszer. De minden bizonnyal a felvételizők esetében is szolgálna legalább annyi információval a felsőoktatási intézmények számára, mint egy nehezített felkészülési időszak után kizárólag írásban abszolvált érettségi. A felsőoktatásba felvételizők esetében az eljárást tovább lehetne finomítani, ha nem csak az év végi, hanem a félévi vagy esetleg az év közbeni osztályzatokat is figyelembe vennék a jegy vagy a százalék kiszámításánál.

Veszélyes rítusGyakran elhangzó érv az érettségi mellett, hogy van egyfajta rituális „felnőtté avató” funkciója is, és az érettségizők maguk is igénylik, hogy éles vizsgaszituációban megméressenek. Ez békeidőben minden bizonnyal így is van sokaknál, amikor azonban egy járvány idején a vizsgahelyzet közvetlen egészségügyi kockázatot – a krónikus betegek vagy a koronavírusra érzékenyebbek esetén akár életveszélyt – jelent, akkor egy ilyen szempont valószínűleg kisebb súllyal esik a latba.

A valóság azonban drámaibb, mint azt az állami statisztika alapján gondolni lehetne.