„A Balatoni vízi közlekedés sosem volt és nem is szabad, hogy csak és kizárólag gazdasági kérdés legyen, ennél sokkal fontosabb a hosszú távú stratégiai, és közösségi érdek” – olvasható a Balatoni Szövetség (BSZ) állásfoglalásában, melyet a Balatoni Hajózási Zrt. reorganizációs terveire reagálva adott ki a tóparti önkormányzatokat tömörítő, érdekképviseleti civil szervezet elnöke, Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere. Aki a társaságban a többségi állami tulajdonost képviselő Magyar Turisztikai Ügynökségnek (MTÜ) elküldött levelében azt is kijelentette, „a Balaton körüli önkormányzatok együttes érdeke, hogy a Bahart jelenlegi vagyona ne hulljon szét, ne kerüljön ki az önkormányzatok, a Balaton gazdái felügyelete alól”.
Mint arról a Népszava elsőként beszámolt, a hajózási cégben részvényes önkormányzatoknak a múlt hét elején küldték ki a Bahart reorganizációs tervét, melyről május 6-ig kell dönteniük az érintetteknek. Szavazatuk azonban formális, miután az állam a tavaly augusztusi, 6,6 milliárdos tőkeemeléssel minősített többségbe került a Bahartban, így bármilyen döntést meghozhat a kisebbségi tulajdonos önkormányzatok nélkül is. Melyek vélhetően a szavazásnál is ellenzik majd a cég átalakítását, mely többek között a vitorláskikötők bérbeadásával, két kemping, egy szálloda, négy kikötő eladásával járna. Lapunknak több érintett polgármester úgy nyilatkozott a tervezet megismerése után, hogy az állam el akarja kótyavetyélni a Bahart-vagyon értékes elemeit, s vélhetően ugyanazon kormányközeli üzleti körök járnak jól, melyek az elmúlt években komoly érdekeltségeket szereztek meg a tó körül, mint például Tiborcz István és Mészáros Lőrinc. Utóbbi egyik cége, a Balatontourist lapunk kérdésére elismerte, nem zárkóznának el portfóliójuk esetleges bővítésétől.
A Bahartban tulajdonos önkormányzatok számára fontos, hogy a vitorlás- és személykikötők a meglévő struktúra részeként maradjanak a cégben, ez biztosítja ugyanis a balatoni víziközlekedést, mely a turizmus elengedhetetlen feltétele – írta a Balatoni Szövetség Guller Zoltánnak, az MTÜ vezérigazgatójának. Az állásfoglalás megjegyezte, a cég átalakítása nem a Balaton érdekei szerinti, hanem csak a Bahart gazdasági helyzetének javításával foglalkozik, pedig a hajózási társaság jelenleg is nyereséges. A BSZ kiemelten kifogásolja Csopak, Balatonkenese, Balatonakali és Balatonudvari kikötőjének tervezett bezárását, majd értékesítését, ugyanis a szövetség szerint a kikötők nemcsak közlekedési, de a helyi kulturális élet részei is, s úgy vélik, a közösségi hajózást jelenlegi formájában meg kell tartani a tavon, az egyes kisebb kikötők esetleges veszteségeit a nyereséges nagyobbaknak kompenzálnia kell tudni, ahogyan ez meg is valósult, amíg a cégnek az önkormányzatok voltak a többségi tulajdonosai.
Lombár Gábor a döntés előtt az MTÜ és az önkormányzatok közötti egyeztetést javasol, melynek végén reményei szerint gazdasági helyett a régiós közösségi érdekek érvényesülnek majd, mert a Balaton ügye fontosabb egy vállalkozás gazdasági szempontjainál.