Fülledtség, szél, hidegfront - Minden változik, a fejfájás biztos

Publikálás dátuma
2020.04.30. 16:16

Fotó: B. BOISSONNET/BSIP / AFP
Ugyan csütörtökön átmenetileg frontmentes az időjárás, a napok óta tartó és tovább is folytatódó változékonyság fokozza a szervezet egyébként is magas stresszterhelését.
Csütörtökön frontmentes lesz az idő, de a fülledtség diszkomfort érzetet, nehézlégzést, vérnyomás-ingadozást, keringési rendellenességeket is okozhat. Az időseknek és a szívbetegeknek ajánlott kerülni a megerőltető fizikai munkát, a pihenés segíthet. Pénteken sem pihenhet a szervezet; északnyugat felől hidegfront érkezik, folytatódik a változékony időszak. A front előtt keleten és délen a magasabb hőmérsékletek gyenge melegfront jellegű tüneteket; kisebb alvászavarokat, koncentrálási problémákat okozhatnak, de a nap második felében már ott is a hidegfront fejti ki hatását.
Sokaknál jelentkezhet görcsös típusú fejfájás, izom- és hasi görcsök, amelyeket a megélénkülő szél fokozhat is. A markáns változás a szívbetegeket és a keringési rendellenességekkel élőket is tovább terheli: vérnyomás-ingadozást, rosszullétet, szédülést tapasztalhatnak. A zivatarok területén az asztmások állapota romolhat elsősorban, de a vihar előtt sokan „ok nélküli” nyugtalanságot, izgatottságot is tapasztalhatnak – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
A változékonyság napokig jellemző lesz, ezért ajánlott vitaminokkal támogatni az immunrendszert, erősíteni a szervezet alkalmazkodóképességét. Egyre több a friss zöldségféle kapható, a retek és az újhagyma fogyasztását javasolt rendszeressé tenni. A napos tájakon a déli órákban erős lesz az UV-sugárzás, ami az árnyékban is ér, de ott, szintén megfelelő bőrvédelemmel, lassabb, biztonságosabb barnulás érhető el. 
A pollenek közül jelenleg a platán, a tölgy és a nyír okozza a legintenzívebb tüneteket, ezen kívül a fűz és a kőris virágporának koncentrációja is elérheti a közepes szintet. Az allergiásoknak jó hír, hogy a záporokat követően jelentősen csökken a pollenkoncentráció. 
Az élénk szél, záporok, zivatarok esetén a viharos széllökések csökkenthetik az autók menetstabilitását. A nedvessé váló utakon megnő a féktávolság és a csúszásveszély, de azért sem árt óvatosan vezetni, mert a sofőröket csökkent figyelem és koncentrálási problémák is jellemezhetik.
Szerző

Maradandó nyomokat is hagyhat az izoláció

Publikálás dátuma
2020.04.29. 19:19

Fotó: Sandra Fastre/Hans Lucas via AFP / AFP
Négy órát kellene naponta emberek között tölteni. Ennek hiányát már lehet érezni, de hosszú távú következményei is lehetnek.
Az ember társas, közösségi lény, ősidők óta jellemző, hogy az egyedül maradó egyed nem marad életben. Genetikusan kódolt, hogy kolóniákban, közösségekben élünk, a szociális izoláció az elmagányosodás tudományosan igazolt káros hatásait ráadásul drasztikus formában váltja ki – mondta Gecse-Simon Orsolya traumaszakértő supervisor a Népszavának.  
Manapság, illetve a járvány előtti időszakban a test mítoszában éltünk, azt gondoltuk: „sosem öregszünk és halunk meg, ezek - az egyébként az élet teljességéhez tartozó folyamatok - borzasztóak, jobb, ha nem is látjuk.” Nem szeretjük azt, ami kellemetlen, nem jó illatú, fáj, nem sima bőrű, és a ma emberének más a viszonyulása a halálhoz is, mint a korábbiaknak. Rettegünk tőle és azt gondoljuk, megóvhatjuk magunkat, ha elzárkózunk. Így azonban a pszichés szükségleteinket nem tudjuk kielégíteni, ami eredményezheti azt is, hogy akár már egész rövid idő alatt nemcsak a lelkünk, hanem a testünk is rossz állapotba kerül. 
A távolságtartás, amibe most kényszerültünk, a pszichés ártalom és a kognitív hanyatlás mellett fizikai tüneteket is okozhat, például csökkentheti a fertőzésekkel szembeni védekezőképességet és gyulladásos folyamatokat is gerjeszthet. A kutatási eredmények szerint az izoláció okozta tünetek már néhány napot követően megjelennek: szorongás, lelki instabilitás, idegesség, a kedélyállapot hullámzása, pániktünetek, az önbizalom csökkenése és a paranoia jelei is mutatkozhatnak. 
A negatív érzelmi spirálra, a félelemre, a rettegésre utalt a veszélyhelyzet kihirdetésekor indult vásárlási láz. „Sok páciensem már az első napokban pánikról, alvászavarokról, fulladásig menő légzési nehézségekről számolt be.” Erős szorongásra utal, ha éjszaka felébredünk, pedig nem szoktunk, de az evészavarok és az indulatkezelési problémák is. Már a kijárási korlátozás első hetében megugrott a családon belüli erőszak mértéke és a halálesetek száma, de az alkoholfogyasztás megemelkedett szintje is erről szól. Egyre több „szociális italozó” válik rendszeres alkoholfogyasztóvá. 
„A helyzet minden egyes nappal súlyosbodik. Már látszik, hogy sokan biztosan nem ússzák meg maradandó károsodás nélkül ezt az időszakot"

– hangsúlyozta a szakértő.

Az elmúlt hetekben mindenkit ért olyan veszteség, megfosztott valamitől a koronavírus, ami miatt nem tud tovább úgy élni, mint ha nem lett volna a járvány. „Vonalat húz az életünkbe.” Az új rendhez való alkalmazkodás rengeteg drasztikus élménnyel, új feladatokkal jár, aminek a feldolgozásához azonban nem növekedett meg a kapacitásunk. Nem szépen lassan kellett adaptálódnunk egy új helyzethez, hanem egyik pillanatról a másikra történt meg, ez érzelmi túlterheltséghez és feszültségtünetek megjelenéséhez vezethet. Ha ezeket nem kezeljük, pánikroham vagy pszichoszomatikus tünetek is kialakulhatnak. 

Gyereknek a legrosszabb

Bár a gyerekek általában könnyebben alkalmazkodnak az új helyzetekhez, ezt a mostani, érthetetlent a felnőtteknél kevésbé értik, a szociális kapcsolataik egyik napról a másikra akár teljesen eltűntek, ráadásul nehezebben is fogalmazzák meg az érzéseiket, de érzik a szüleik szorongását.
„Mindez nem jelenti azt, hogy mindenki poszttraumás stressz szindrómában fog szenvedni, a traumatizálódástól tüneteket produkálva pszichológusi vagy pszichiátriai kezelésekre szorul, mert a legtöbben önmaguktól is képesek regenerálódni, de sokan sokáig küzdünk majd olyan emlékképekkel, amelyeket ez a helyzet égetett belénk” – fogalmazott a szakember.
A negatív hatások minimalizálásához érdemes megvizsgálni, hogy korábban milyen tevékenységek okoztak örömet, és ezeket, ha kell, módosítva, de folytassuk, mert segítenek úrrá lenni a nehéz helyzeten – ajánlotta a szakember. Ez lehet tévé- vagy filmnézés, regényekbe merülés, horgolás, stb. Nagyon pozitív veszteség- és traumafeldolgozási mód a maszkvarrás, amely a megélt nehézségeket egy hasznos tevékenységbe „fordítja át”. Hallhattunk olyanról is, aki az erkélyén futotta le a maratont, ami jó példa arra, hogy lehet mindenképpen beiktatni azt, ami fontos. A fizikai aktivitás egyébként most különösen hasznos, akkor is, ha eddig nem volt örömforrásunk (vagy nem tudtuk). „Én is csapot-papot hátrahagyva futok. Az Ultra Tisza-tó 126 kilométeres futóversenyre készültem, és folytatom is” – árulta el Gecse-Simon Orsolya. 

Kapcsolatok az életben maradáshoz

Az online kapcsolattartás nagyon fontos, a telefonos alkalmazásokon keresztüli „bulizás” is sokat segíthet. A virtuális formák azonban csak ideig-óráig működnek és korlátozott megnyugvást hoznak, nem adják meg azt a fizikai kapcsolódást, amit biológiai szükségletként meg kell élnünk. Kutatások szerint ez átlagosan napi 4 órányi emberek között töltött időt jelent. Van, akinek egy-két óra is elég, másnak pedig akár 6 óránál is többre van szüksége. A hiánya feszültté, riadttá tehet, de vészreakciót is elindíthat a szervezetben. 
„Meg kell ismerni az ellenfelünket, jelen esetben a vírust, és 'kicselezve' ápoljuk a szociális kapcsolatainkat.

Az biztos, hogy nem most van itt az ideje a zárt térben tartott, sok résztvevős társasági eseményeknek, de meg lehet találni annak a biztonságos módját, hogy ne csak a képernyőn lássuk a szeretteinket. Muszáj kicsit közelebbről is megtapasztalnunk azokat, akik számunkra azt a megnyugvást adják, ami – kis túlzással - az életben maradásunkhoz szükséges. Lehet például egymástól három-négy méterre elhelyezett pokrócokon piknikezve együtt lenni. Persze jobb lenne, ha meg is ölelhetnénk egymást, de a semminél jobb” – hangsúlyozta a szakember. 

Árt, mint a cigaretta és az elhízás

Egy átfogó, a korábbi SARS, Ebola, H1N1 influenza és MERS járványok során alkalmazott karantén hosszú távú pszichológiai hatásait vizsgáló tanulmány szerint a társadalmi izoláció jelentősen rontja a fizikai egészséget és az immunrendszer működését is, negatív hatása napi 15 szál cigaretta elszívásának felel meg és nagyobb fenyegetést jelent, mint az elhízás – olvasható az Orvostovábbképző Szemle Online kiadásában.

Szerző

Légszomj is jelezheti az érkező hidegfrontot

Publikálás dátuma
2020.04.28. 15:23

Fotó: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
Egyre fülledtebbé válik az átlagosnál egyébként is melegebb levegő, ami fokozza a szervezet terhelését.
A kedden is folytatódó melegedés egyre inkább kimeríti a szervezetet. Leginkább a szívbetegek, az idősek és a vérnyomás-panaszokkal élőket viseli meg az időjárás, de a párásság és a helyenkénti nagy hőingás mindenkit megterhelhet. Általánosak lehetnek az alvászavarok, a fejfájás, a fáradtság és a tompaság is. Jelentősen csökken a koncentrálóképesség, türelmetlenebbek, ingerlékenyebbek lehetünk. A növekvő fülledtség hatására légzési nehézségek is jelentkezhetnek, a zivatarok területén pedig az asztmások állapota romolhat. Estétől északnyugaton már érezhető a szerdára virradóan északnyugat felől áthaladó hidegfront hatása: felerősödhetnek a görcsös panaszok. Szerdán ez fokozódhat is, izom- és hasi görcsök, de görcsös fejfájás is kínozhatja az érzékenyeket. Sokan tapasztalhatnak ingerlékenységet és nyugtalanságot. Érdemes minél többet pihenni, a szívbetegeknek, mivel az ő állapotuk is romolhat, javasolt a megterhelő tevékenységek kerülése – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Csökken a hőérzet, ezért, ha szerdán kimozdulunk, az előző napokhoz képest melegebben érdemes öltözni, még akkor is, ha nagy lehűlés nem várható. A változékony időszak tovább terheli az immunrendszert, ezért fontos megfelelő mennyiségű vitaminbevitel. Elsősorban a C-vitamin pótlása ajánlott, ezt a friss tavaszi zöldségekkel is megtehetjük, ami azért is hasznos, mert a folyadékpótlásban is segítenek. Ez ugyanis szintén fontos, az ásványvíz, a gyümölcstea és a limonádé a legjobb választás, a cukros üdítők, az alkohol fogyasztása viszont kerülendő. Az izzadás során elvesztett ásványi sókat is pótolni kell, ezt ásványvízzel, valamint az ételek mértékkel történő sózásával tehetjük meg.
A pollenterhelés szerdán átmenetileg mérséklődik. A légköri szennyezőanyagok koncentrációja is csökken, országszerte tiszta lesz a levegő. Az UV-sugárzás kedden erős, meghaladhatja 5-ös értéket, ami azt jelenti, hogy akár pár perc alatt le lehet égni. Szerdán aztán időben és térben is változékonyak lehetnek az értékek, de a déli órákban erős fokozatú is lehet.
A közlekedők türelmetlenek, ingerültek és agresszívek lehetnek, de a fáradtság, kábaság is növeli a balesetveszélyt. Az időnkénti élénk oldalszél ronthat a menetstabilitáson, zivatarok idején pedig a viharos széllökések kívánnak nagyobb óvatosságot vezetés közben.
Szerző