Előfizetés

„Ideologikus alapú gumicsont" az isztambuli egyezmény megtagadása

Gulyás Erika Kósa András
Publikálás dátuma
2020.05.06. 06:40
Szabó Tímea egy Kövér-idézettel
Fotó: Szabó Tímea/Facebook
Csak annyi történt, hogy írásba foglalták eddigi passzivitásukat, hiszen a kabinet 2014 óta nem ratifikálta a szerződést – értékelt a nemzetközi jogász.
Egyszerű politikai PR fogásnak tartja a nemzetközi jogász, hogy a magyar parlament kormánypárti többsége tegnap elfogadta a kereszténydemokraták politikai nyilatkozatát, amely megtiltja a családon belüli, különösen a nők elleni erőszakot elítélő isztambuli egyezmény magyar jogrendbe emelését, vagyis ratifikálását. Kimondták, amit eddig is tudtunk – fogalmazott Lattmann Tamás, aki szerint semmi nem változik meg attól, hogy van egy ilyen szöveg is a kormány eddigi passzivitása mögött, hisz az Orbán-kabinet írta alá 2014-ben az egyezményt, de azóta nem tett semmit. A történtek furcsasága, hogy a KDNP csak hétfőn délelőtt nyújtotta be a nyilatkozattervezetet és a kormánytöbbség egyetlen nap alatt át is verte az Országgyűlésen a róla folytatott vitát és a szavazást. A kormánypártok nem adtak magyarázatot arra, miért volt szükség magára a nyilatkozatra és miért kellett ilyen gyorsan elfogadni azt. A szavazás alatt az ellenzék női képviselői kormánypárti politikusok által korábban tett hímsoviniszta megjegyzéseket („Attól, hogy ön szép, még nem következik, hogy okos”, „Mit pofázol bele kisanyám?”, „Vetkőzz Ági!”) tartalmazó papírokat mutattak fel, majd minden ellenzéki képviselő felállt és hátat fordított a kormánypárti padoknak.
A tegnapi szavazástól függetlenül ez, vagy egy más összetételű kormány bármikor dönthet úgy, hogy mégis ratifikálja az egyezményt – indokolta az általa csak „ideologikus alapú gumicsontnak” nevezett lépés feleslegességét Lattmann Tamás. A KDNP azért utasítja el az isztambuli egyezményt, mert elfogadhatatlannak tartja a társadalmi nem, a gender fogalmának használatát, másrészt elutasítja a menedékjog nemi alapon történő biztosítását. (A genderkutatók azt vizsgálják, hogyan lehet túllépni azon a szemléleten, hogy a nők feladata gyereket szülni és főzni, míg a férfiaké pénzt keresni. Az ilyen típusú diszkriminációt tiltaná az egyezmény.) A nemzetközi jogász szerint sántít az az érvelés is, hogy a nemi identitása miatt üldözött személyt kötelezően be kellene fogadni, hiszen ma is uniós alapelv, hogy aki valami elől menekül, azt védeni kell. Ami pedig azokat a kifogásokat illeti, hogy nem elég hangsúlyosan szerepelnek az egyezményben a férfi áldozatok, az a felelet: senki nem tiltaná a ratifikálás után, hogy a bántalmazott férfiak érdekében új szabályokat vezessenek be.

Az unió lépni fog

Az Európai Unió minden tagállama aláírta az isztambuli egyezményt, de közülük hat – Bulgária, Csehország, Lettország, Litvánia, Magyarország és Szlovákia, illetve a már kilépett Egyesült Királyság – nem ratifikálta. Ugyanez vonatkozik az EU-ra, mint önálló jogi személyre: szignálta ugyan a szöveget, de még nem ratifikálta. Ehhez az kéne, hogy a tagállamok egyetértésre jussanak a kormányközi EU Tanácsban a csatlakozást szentesítő határozatokról. A folyamat jó ideje megakadt a dokumentum nemzeti parlamenti jóváhagyását késleltető vagy elutasító hatok, korábban hetek ellenállásán. A társjogalkotó Európa Parlament már több határozatban sürgette a Tanácsot az egyezmény ratifikálására, és felkérte az EU Bíróságát annak megállapítására, hogy a miniszteri testület eljárása összeegyeztethető-e az uniós joggal. A tavaly decemberben hivatalba lépett Európai Bizottság illetékes biztosa nemrégiben bejelentette: ha a huszonhetek képtelenek lesznek megállapodni az isztambuli egyezmény ratifikálásáról, akkor jövőre olyan közösségi jogszabályt fog előterjeszteni, amely a nemi erőszak minden formáját az uniószerte bűncselekményként kezelt tettek közé sorolná. Elfogadása esetén ez ugyanolyan jogi kötelezettségeket róna a tagállamokra, mint az egyezményhez való csatlakozás. - Halmai Katalin (Brüsszel)

Késik a klíma a 3-as metrón: az oroszok is beszállnának a szerelésbe

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.05.06. 06:00

Fotó: Népszava
A beszerzést a technikai nehézségek mellett a járvány, egy kötbérper, és az orosz gyártóval kötött szerződés is nehezíti.
Tavaly nyáron Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 34,8 fokot mért a hármas metró felújított kocsijában. Várhatóan az idén se lesz hűvösebb. A vonalon futó 222 szerelvény klímával való felszerelése még akkor is lehetetlen lenne a nyári hónapokig rendelkezésre álló rövid idő alatt, ha már kiválasztották volna a céget. De ennek még a közelébe se jutottak. Egyelőre a pályázatot se írták ki, holott a városvezetés korábban azt mondta, hogy tendert hirdetnek ez ügyben. Csakhogy közbeszólt a járvány. Áprilisban a bizonytalan gazdasági helyzetre hivatkozva közbeszerzési moratóriumot hirdetett a fővárosi önkormányzat, így szeptember közepéig semmilyen kötelezettségvállalással járó tendert nem hirdethetnek a fővárosi cégek, beleértve a BKV-t is. Márpedig a városvezetés korábban azt közölte, hogy versenyeztetés alapján választanák ki a feladatra legalkalmasabb céget. A BKV szintén a jelenlegi járványügyi helyzetre hivatkozott, de a Népszava információi szerint más oka is lehet a késlekedésnek. 
A hármas metró légkondícionálásnak nem pénzügyi akadályai vannak – jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester még februárban, amikor Ughy Attila fideszes városatya azzal hozta kínos helyzetbe a városvezetést, hogy a hármas metró klímával való felszerelésére kért pénzt az idei költségvetésben. Az ellenzéki többségű közgyűlés nem támogatta a javaslatot. A kormányoldal rögtön rá is vetette magát a kommunikációs koncra. Karácsony Gergely azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy a módosítóra nem is volt szükség, mivel a költségvetésben rendelkezésre áll ez a pénz. A gond sokkal inkább az, hogy a Metrowagonmash által felújítás címén újragyártott metrókocsik nem bírnák el a klímagép súlyát. De a BKV illetékesei már keresik a megoldást. Bármi is lesz ez, azt el kell fogadtatni az orosz gyártóval, mivel ez érinti a garanciát – hívta fel a figyelmet Karácsony Gergely is. Arra is emlékeztetett mindenkit, hogy a főváros előző vezetése döntött úgy, hogy új kocsik vásárlása helyett a régieket újíttatja fel, majd kizárták az észt rivális céget, amely olcsóbb ajánlatot adott, ráadásul abban eleve benne volt a klíma. Ha van valaki, aki nem tehet most szemrehányást, az a Fidesz, amely létrehozta ezt a pokolian nehéz helyzetet - tette hozzá a főpolgármester. A BKV egyébként már tavaly nyáron felvette a kapcsolatot több klímagyártó céggel. Némi hárítás és mellébeszélés után ugyanis az előző városvezetés is elismerte, hogy a hármas metrón szükség van a hűtésre. Közvetlenül a választások előtt műszaki szimpóziumot rendeztek öt szakcég - a Liebherr, Kiepe, Thermo King, Shijazhuang King, Webasto, valamint a Metrowagonmash részvételével. Utóbbi meghívását a BKV azzal indokolta a Népszavának, hogy az orosz céggel kötött vállalkozási szerződés értelmében mindenféle változtatáshoz hozzá kell járulniuk, különben elvész a szerelvényekre adott 30 év garancia. (A garancia több rétegű, a fenti az élettartamra szól, a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás viszont csak 10 éves.) De ennél talán többről van szó.  Karácsony Gergely korábbi elszólása szerint a Metrowagonmash beszállna a klímaüzletbe. Előzetesen 6-10 milliárdra becsülték a légkondícionálás utólagos kiépítésének költségét. Csakhogy a felújított kocsikat ehhez meg kell erősíteni, amely jelentős beavatkozást kíván a vázszerkezetbe. Ezért szükséges az oroszok hozzájárulása. Az engedélyért kuncsorgásnál sokkal egyszerűbbnek tűnik, ha maguk oldják meg a feladatot. A képlet egyszerű: az oroszok a jelenleg is folyó perben követelt kötbér és kártérítés fejében szerelnék be klímákat. Az oroszokkal folytatott alkudozás közepette három cég is jelezte, hogy örömmel vállalkozna a feladatra. A BKV mindegyiktől kért egy orosz kocsiszekrényre felszerelt prototípust. De könnyen belátható módon ebből nyárra aligha lesz működő klíma a hármas metrón.

Nem akarnak kötbért fizetni

A BKV a kudarcba fulladt tárgyalások után tavaly februárban beperelte a Metrowagonmasht. De a per jottányit se haladt előre. Mindössze annyi történt, hogy az üggyel kapcsolatos iratokat a két állam közötti jogsegély keretében továbbították az illetékes orosz hatóságnak. Az viszont nyilvánvaló, hogy az oroszok semmiképpen nem akarnak fizetni. A BKV hatmilliárd forintnak megfelelő kötbért követel a késedelem miatt, mivel ez könnyebben alátámasztható, mint a minőségi hibákból eredő kár. 

Diplomata útlevéllel, a kormány segítségével jön haza az Emirátusokból Dzsudzsák

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.05.05. 20:38
Dzsudzsák Balázs
Fotó: Népszava
A válogatott focista csapatkapitány is, a külügy szerint ez elég indok a különleges jogokat biztosító útlevél használatához.
Több forrásból úgy értesült az Index, hogy a magyar válogatott futballista, Dzsudzsák Balázs a magyar állam segítségével hagyta el kedden az Egyesült Arab Emírségeket, hogy Magyarországra utazzon. Információink szerint a Dzsudzsákot szállító gépen hét másik magyar állampolgár is utazott.  A Külgazdasági és Külügyminisztérium a lap kérdésére megerősítette, hogy Dzsudzsák Balázs hét másik magyar állampolgárral együtt utazik azon a mentesítő járaton, ami az esti órákban landol Magyarországon Az Emirátusokban a koronavírus-járvány miatt leállt a polgári légiforgalom, ezért csak az ehhez hasonló járatokkal lehet elhagyni az országot. 
Dzsudzsák Balázs rendelkezik diplomata útlevéllel tekintve, hogy a magyar labdarúgó válogatott csapatkapitánya

– válaszolta a minisztérium az újság kérdésére.A lap információi szerint több magyar sportolónak van hasonló okmánya, a futballista is korábban kapta meg a diplomata útlevelét.   A minisztérium válaszában arra is kitért, hogy folyamatosan zajlik a külföldön rekedt magyarok hazahozatala. Eddig 9455 magyar állampolgárnak segített hazajutni a magyar állam, 672 magyar utazását pedig még szervezik. Jelenleg is úton van Észak – Amerikába egy járat, ami 121 embert hoz haza Miamiból, New Yorkból és Torontóból, valamint Izlandról.  A 108-szoros válogatott Dzsudzsák 2016 óta játszik az Egyesült Arab Emirátusokban. Előbb az al-Vahda, majd pedig az Ittihad Kalba játékosa volt, télen került jelenlegi csapatához, az al-Ainhoz. Az Ittihad Kalba még az előtt küldte el Dzsudzsákot, hogy lejárt volna a szerződése. A klubelnök egy tévéműsorban azt mondta, hogy sem védekezésben, sem pedig támadásban nem képes már megfelelően teljesíteni a 33 éves magyar szélső.  Az al-Ainnál nem így látják, mert nemrég jelezték, hogy szeretnék megtartani. Dzsudzsák csapata második helyen áll a márciusban félbeszakított bajnokságban.