Kíváncsi vagyok, honnan tudja Kökény Mihály, hogy „az egészségügyre” a GDP 4 százaléka helyett 6-ot kellene fordítani. Népszava-beli cikkét ugyanis ezzel a konkrét számot tartalmazó javaslattal zárja.
Évtizedek óta folyik a süketek párbeszéde az egészségügy reformjáról. Olyan az egész, mint a viccbeli beszélgetés a hajó kapitányi hídja és a gépház között. Híd: Mennyi? Gépház: harminc. Híd: Mi harminc? Gépház: Mi mennyi? Közben a hajó megy, csak az nem biztos, hogy oda, ahova az utasok jutni szeretnének. És egy apróság: az ócska gőzhajó még az előző útján léket kapott. A szivattyúk működtetése elemészti a gőz felét, úgyhogy a haladáshoz föl kell húzni vitorlának a lepedőket, és a matrózokat át kell sorolni gályarabbá.
Így szelte a habokat a magyar egészségügy hajója, egészen addig, amíg a hajóstársaság tulajdonosa viharveszély gyanúja miatt menesztette a kapitányt, és helikopterről a hídra ültetett egy közlekedési rendőrt. A derék közeg azonnal átlátott a szitán, leállíttatta a gazdaságtalanul működő szivattyúkat, mire a hajó – érthetetlen módon – elsüllyedt. A hajóstársaság tulajdonosa személyesen vezeti a mentést, a partról, nehézbúvár ruhában. Szerencsére a vihar elmaradt, így a Kínából beszerzett 7000 velencei gondola bevetésének nem lesz akadálya. Sajnos a hajóstársaságnak ez volt az egyetlen hajója, mert a tulajdonos a társaság bevételét szerencsejátékokon (főleg totón) úsztatta el. Úgyhogy a megrendeléseket a jövőben a gondola-flottával teljesítik.
Azt hiszem, senki sem tudhatja megmondani, mennyiből lehet egy új flottát fölépíteni. Az ár függ attól, hogy gőzhajót akarunk-e, netán dízeleset vagy atommeghajtásút. Továbbá, hogy egy óriási nagy hajóra vagy sok kis gyorsnaszádra adjuk le a megrendeléseket. Amihez tudni kéne, hogy milyen megrendeléseket akarunk mi teljesíteni, mi az, amit meghagyunk más hajóstársaságnak, esetleg vasútnak, repülőnek. A gőzhajót elpöfögteti a régi személyzet éhbérért, a dízelhez már kicsit több gógyi kell, több fizetésért. Az atommeghajtás személyzete meg pont annyit akarna keresni, mint az amcsi flotta kapitányai.
Nagy gondban lehet a tulaj, izzad rendesen, meg levegőt se kap eleget a búvár felszerelésben. Érdemes lenne besegíteni neki egy lélegeztető géppel. De ki meri megmondani neki, hogy el fog fogyni a levegője. Senki. Végül persze elkezdi lekapni magáról a búvársisakot, leveszik róla. Körülnéz, mint aki kómából ébred. Látja a 7000 gondolát a fodrozódó Csele patakon. Körülnéz, az elsüllyedt hajó személyzetének és utasainak túlélő része megtapsolja, megéljenezi. Hiszen minden rendben van, minek ide új hajó? Gyerünk a totózóba!