Magyar borok kanadai promóciójával foglalkozik az a cég, ami április 30-án egyedüli pályázóként nyerte el a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség egy torontói kereskedőház üzemeltetésére kiírt pályázatát. Amegállapodás értelmében egy olyan kereskedőházat kell fenntartaniuk, ami magyar kis-és középvállalkozások termékeit segíti a kanadai piacra, és kapcsolja össze a magyar kereskedőket a helyi vevőkörrel.
A pályázat győztese, a torontói Vinum Tokaj Canada Inc. határozatlan időre (a hatályos szabályok esetében a becsült időtartam ilyen esetekben 48 hónap), összesen 944 millió forint értékben vállalta, hogy teljesíti a HEPA amúgy meglehetősen egyedi feltételeit: a megállapodás szerint egy 20 négyzetméteres hűtőházat, egy 100 négyzetméteres raktárhelyiséget, hét munkatársat és egy 3,5 tonnás kisteherautót biztosít majd az exportfejlesztési és promóciós partneriroda működtetéséhez.
A kanadai mindenes
Az eredményhirdetéséről csütörtökön hvg.hu számolt be elsőként. Érdekes lehet azonban a győztes cég háttere is: a
Partnerként egyeztetnek a HEPA igazgatójával
A remek együttműködést mutatja, hogy tavaly május végén a vállalkozószövetség és a HEPA hivatalosan egyeztetett arról, hogyan lehetne fellendíteni a kanadai-magyar vállalkozások kapcsolatát és a két állam kereskedelmét. Az eseményen Balla társaságában részt vett Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója, Magyar Levente miniszterhelyettes és Palkovits Valér torontói főkonzul. (Balla a lenti képen középtájt, Magyar Levente jobboldalán áll- a szerk.)
A megbeszélés után szeptemberben már Hendrich és Balla együtt látogatott el a felvidéki szilágyperecseni Hagymafesztiválra: „a résztvevőket Balla Sándor, a Kanadai Magyar Vállakozók Szövetségének elnöke és a CanImpEx Marketing Inc. elnöke tájékoztatta arról, hogy a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség és a CanImpEx (...) közös tevékenységének köszönhetően azon dolgoznak, hogy a magyarországi mellett a határon túli gasztrotermékek is bevezetésre kerüljenek az észak-amerikai piacon” - számolt be a rendezvényről Facebook-oldalán a kanadai vállalkozó szövetség.
A CanImpEx októberben már szintén a Hepa és a torontói főkonzulátus támogatásával tárgyalt Kelet-Kanadában a magyar termékek helyi termesztéséről - erről egy helyi lap, a Magyar Élet tudósított. Talán az sem mellékes, hogy a torontói irodaüzemeltetési pályázaton frissen befutó Vinum Tokaj Canada Inc. egyik alvállalkozóként pont a CanImpExet nevezte meg; de egy másik Balla-féle cég, a North Star Wall Systems is szerepel az alvállalkozói listán.
A kanadai magyar vállalkozó szívesen tölt időt fideszes politikusok társaságában: mint arról a Kanadai Magyar Hírlap több cikkben írt, Balla ült már egy limuzinban Mátrai Márta fideszes képviselővel, Tokajból importált borait pedig L. Simon László is megkóstolta egy vancouveri eseményen. Legutóbb pedig a külügyminiszter Facebook-videóján láthattuk Ballát, amint Palkovits Valérral védőmaszkot oszt az Egyesült Államokból repülővel hazamenekített magyaroknak -a torontói főkonzulátus molinója előtt.
A nyertes pályázat kapcsán megkérdeztük a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséget – szerintük nem összeférhetetlen-e, hogy egy olyan cég legyen torontói irodájuk üzemeltetője, melynek vezetője, Balla több tisztségében is együttműködik, partnerként lép fel a HEPA-val.
A HEPA szerint minden rendben
Az exportügynökség cikkünk megjelenése után, szerdán délután válaszolt kedden elküldött kérdéseinkre. Szerintük a szerződés szabályos: "A HEPA, az általa kiírt közbeszerzési eljárásban az ott meghatározott kizáró és összeférhetetlenségi okok vizsgálatára köteles, ilyen ok az eljárásban az ajánlattevővel szemben nem merült fel. A közbeszerzési eljárás a vonatkozó jogszabályi előírások és ezek által biztosított transzparencia betartásával került lefolytatásra" - írták.
Abban sem láttak problémát, hogy a velük több fronton is együttműködő, szövetségi elnök Balla cége a befutó: mint fogalmaztak, " a Kanadai Magyar Vállalkozók szövetsége sikeres magyar vállalkozók egyeztető platformja, melynek célja a Kanadában élő magyarság támogatása és gazdasági tevékenységeik összehangolása és erősítése. "
Másfél hónapig tart, mire egy magyar termék kijut a piacra
Lapunk már a kiírás idején felfigyelt a HEPA irodaház- pályázatára: szemet szúrt a jelentős összeg, és az egyedinek mondható elvárások, de az sem volt egyértelmű, miért kell egyáltalán külön torontói partnerirodát biztosítani a magyar kkv-k termékeinek.
Január végén elküldött kérdéseinkre az Exportfejlesztési Ügynökség is elismerte: a magyar vállalkozások számára óriási kihívás, hogy mintatermékeiket eljuttassák a tengeren túlra, és ennek finanszírozására önerőből csak kevesen képesek - és még ott logisztika problémája is, hiszen Kanadába 1-1,5 hónapon belül lehet csak kijuttatni mintadarabokat.
Ezen a helyzeten javítana elvileg a torontói promóciós partneriroda; megválaszolatlan kérdés azonban, hogy mire lesz elég majd a 100 négyzetméteres raktárhelyiség és a 20 négyzetméteres, szoba nagyságú hűtőrészleg.
A HEPA mindenesetre bizakodó: a beruházást szerintük indokolttá teszi, hogy Kanada és Magyarország közötti kereskedelmi mérleg egyre pozitívabb képet mutat. Mint írták, 2016-ban a magyar termék export 250 millió amerikai dollár, a szolgáltatás export 110 millió dollár volt, 2017-re viszont a termék export 276 millió dollárra a szolgáltatás export 113 millió dollárra, 2018-ra a termék export 312 millió dollárra, a szolgáltatás export pedig 125 millió dollárra emelkedett.
A vállakozószövetség is örült az új kereskedőháznak
Nagy örömmel fogadta az exportügynökség irodanyitási terveit a Kanadai Magyar Vállalkozók Szövetsége is, akiket szintén év elején kerestünk meg: mint írták, bíznak benne, "hogy ennek köszönhetően a kanadai diaszpórában élő 360 ezer magyart és a magyarországi termékek iránt aktívan érdeklődő kelet-európai származású kanadaiakat hatékonyabban lehet majd elérni a szélesedő termékskálával." Az öröm most kettős lehet, hiszen az irodaházat végül a vállalkozószövetség elnökének cége üzemeltetheti.