Előfizetés

Soha nem derül ki, hogy kapott-e pénzt Vajna Tímea férje örökségcégei után - de azok most az oligarchákat gazdagítják

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.05.14. 07:15

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Az eladott cégek ugyanis az offshore Cinergi Pictures-ben végződtek, így a tranzakciók részletei követhetetlenek.
Andy Vajna tavaly januárjában hunyt el, és már akkor sejthető volt, hogy több vagyonelem a NER-nél köt ki, írja a hvg.hu. Négy nap sem telt el Vajna halála után, és a TV2-be máris beültették Mészáros Lőrinc embereit, illetve kiszorítottak mindenkit, aki Vajnához volt köthető. Hasonló játszódott le a TV2 legnagyobb műsorgyártójánál, az IKO-nál és a televízióadók reklámidejét értékesítő média-kereskedőháznál, az Atmediánál. Mindhárom cég Vajna-beli részesedése Vida Józsefhez vándorolt át. Vida a Takarék-csoport vezetője, Mészáros Lőrinc közeli barátja. A Rádió1 sorsa idén januárban dőlt el, egy évvel Vajna halála után: a Rádió1-et Mészáros Lőrinc embere, Schmidt Zoltán vette át tulajdonosként. Schmidt többek között a Mészáros és Mészáros Kft.-nél volt projektvezető. Tegnap óta már azt is tudni, hogy a legnagyobb értéket, a kaszinókat ki kapta meg: Garancsi István, Orbán Viktor barátja, valamint az egykori londoni nagykövet, Szalay-Bobrovniczky Kristóf, Habony Árpád bizalmasa. A koncesszióba tartozó öt budapesti kaszinónak 2018-ban például 28,3 milliárd forint volt az éves árbevétele és 9,6 milliárd a profitja. A G7.hu pedig korábban a mérlegadatok alapján úgy becsülte, hogy a 2024-ben lejáró koncessziós időszak alatt további 50 milliárd forintot kaszálhat a kaszinókkal, aki Vajna örökébe lép. És hogy mi maradt Vajna Tímeának? Gyakorlatilag már csak a Nobu, és a Digic Holdings nevű cég, de a Nobu luxusétterem is csak részben, az új résztulajdonosok Vajna Tímea új szerelmének milliárdos szülei. Vajna Tímea fánkozója és gyémántüzlete bezárt, az már tehát korábban kikerült a képből, és a fentieket látva arra sincs sok esély, hogy a videójátékokhoz animációkat gyártó Digic Holdings sokáig Vajna Tímeánál maradna. Kérdés persze, hogy az értékes vagyonelemekért mennyi pénzt kapott az özvegy, de ez várhatóan soha nem fog kiderülni. Az eladott cégek ugyanis az offshore Cinergi Pictures-ben végződtek, így a kaszinók is. A Cinergi pénzügyi adatai pedig – lévén offshore vállalkozás – átláthatatlanok.

Vitézy Dávid mondott egy borzasztó dátumot a közlekedési múzeum újraindulása kapcsán

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.05.14. 07:00
Látványterv
Egy hónapon belül aláírhatják a múzeum tervezői szerződését, de az építésről már a következő kormány dönthet.
Öt éven belül aligha nyit meg az új közlekedési múzeum – mondta a Népszavának az intézmény vezetését 2016 óta ellátó Vitézy Dávid. Szerinte egy ilyen méretű projekt átfutása, különösen egy rengeteg kockázatot rejtő, szennyezett ipari területen, eleve 8-10 év. A kiviteli tervek 2022 végére készülhetnek el, ami alapján a BMSK részeként működő Beruházási Ügynökség kiírhatja a kivitelezői tendert. Így a projekt megvalósításáról, az ehhez szükséges támogatás biztosításáról már a 2022-es parlamenti választások után felálló új kormánynak kell döntenie. Ezután kezdődhet az évekig tartó építkezés.
- Megéri a várakozás. Az új múzeum nem csupán a múltról szól. Nem csak egy gyűjtemény bemutatását szolgálja, sokkal inkább egy társadalmi üzenetet közvetít. Azt mutatja be, hogy vált a közlekedés a különféle eszközök fejlődésén, a gazdasági és társadalmi változásokon keresztül – jelen formájában – egyszerre vált nélkülözhetetlenné, illetve a klímaváltozás fényében fenntarthatatlanná. A látogatók a múlt izgalmas bemutatása mellett a közlekedés jövőjébe is betekintést kapnak – ígéri Vitézy Dávid.
Mint emlékezhetünk a régi Közlekedési Múzeumot a Városligetben 2015-ben zárták be azzal az ígérettel, hogy három év alatt újjászületik. Ennek jegyében 2017-re teljesen elbontották a régi eklektikus épületet. Vitézy Dávid az eredeti kormányzati elképzelésnek megfelelően elkészíttette az új múzeumi koncepciót, de kiderült, hogy a szűkös telken csak nagy kompromisszumok árán és igen nagy költséggel építhető fel a nagyméretű műtárgyakból álló gyűjtemény bemutatására alkalmas kiállítótér. A kormány Vitézyék javaslatát elfogadva 2017 végén úgy döntött, hogy az új múzeumot a Kőbányai út menti elhagyatott ipartelepen építi fel, ahol addigra az Opera is megkezdte az Eiffel csarnok átalakítását próbateremmé.
- Ez a múzeum és Budapest szempontjából is jó döntés volt, hiszen a múzeum megkaphatja a megfelelő méretű kiállítótereket, ráadásul egy volt vasút csarnoknál kevés autentikusabb helyszín lehet egy közlekedési múzeum számára, a város pedig egy újjászületett rozsdaövezettel gazdagodhat – mutat rá a múzeumigazgató, aki kiemeli a terület kiváló közösségi közlekedési kapcsolatait, hiszen séta távolságban van több busz és villamosmegálló és a tervek szerint egy új vasúti megállót is kialakítanak. Az új megálló nem csupán a múzeumlátogatóit szolgálja ki, hanem új átszállási lehetőséget kínál a vonalon ingázóknak is. A vonal korszerűsítésére egy héten belül szerződést köt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Egy hónapon belül aláírhatják a múzeum tervezői szerződését is. Vitézy Dávid nem tagadja, hogy kissé elnyúlt a részletekről és az árról szóló egyeztetés a győztes építészirodával, de a végére jelentősen sikerült alkudni az árból, amelyre végül 5,7 milliárdot biztosít a kormány. Az amerikai sztárépítészeket – a városligeti Zene Háza tervezésébe is bedolgozó - Noll Tamás építész csapata segíti, biztosítva a magyar valósághoz és jogszabályi keretekhez való illeszkedést. Vitézy azonban nem tart attól, hogy a menetközben szükségessé váló „észszerűsítések” következményeként az új múzeumépület legfeljebb nyomokban emlékeztet majd a győztes tervre. A világ egyik legjobb építészirodájaként jegyzett, a felhagyott iparvasútból parkká varázsolt High Line tervezői aligha mennének ebbe bele.
A járvány miatt ugyan több beruházást is befagyasztott a kormány, de a projekt zöld utat kapott, bár a támogatás első részletét a múzeum is csak jövőre kapja meg. Közben a színfalak között megszületett az egyezség a kerületek és a főváros között a területre vonatkozó szabályozási tervről is. A korábban bontásra ítélt, egy évtizede üresen álló vasúti csarnok megmentését és az új szabályozást nagy fegyverténynek tartja Vitézy. A projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánítása kiváltotta a sok szereplős önkormányzati egyeztetés sok évig húzódó mizériáját. Az sem elhanyagolható előny szerinte, hogy a kötelezően előírt parkolószámnak alig harmadát kell megépíteni, de a jó közösségi közlekedési kapcsolatok miatt a jövőben talán ezekre sem lesz szükség.

A Törekvés Művelődési Központot is bekebelezik

A kőbányai Mocorgó óvoda után a Törekvés Művelődési Központot is bekebelezi az új közlekedési múzeum – derül ki egy múlt heti kormányrendeletből. A kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum építését, illetve a Törekvés Művelődési Központ felújítását. Az új kiállítóhely kapuja ugyanis nem a Kőbányai útról nyílna a Dieselcsarnok előtti tér szűkössége miatt, hanem az 1-es villamos megállója felőli új reprezentatív köztérről. Ide lóg ki az épületegyüttes leglátványosabb részeként megvalósuló üveghasáb is, benne (legalábbis a látványtervek tanúsága szerint) több vasúti járművel, közte egy mozdonnyal. A tavaly lezárt nemzetközi tervpályázatot megnyerő amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda a Dízelcsarnokot egy új épülettel egészítette ki, amely egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre a Törekvés és a Közlekedési Múzeum épülete között fákkal, szökőkúttal, amely azután körbe fonja a múzeumépületet. A Kőbányai úti oldalon zöld sávban végződik – innen egy védett zöld út vezet át a Népligetbe -, míg az északi oldalon múzeumi parkká terebélyesedik. Ehhez a látványos belépőhöz azonban szükség van az óvoda és a művelődési ház parkolójának területére is. Az óvodát két évvel ezelőtt vette meg az állam a kőbányai önkormányzattól. A Törekvés Művelődési Ház épülete eleve állami tulajdonban volt. Még két évig működhetnek jelen formájukban, azután megkezdődik az óvoda bontása a művelődési ház átépítése. Utóbbi részben a múzeum fogadóépületeként működik tovább, részben a helyi civil szerveződéseket is befogadó oktató és konferenciatermeket alakítanak ki benne. A múzeum fő kiállító tereit a MÁV egykori Északi Járműjavítójának dízelmozdony-javító csarnokának bővítésével alakítják ki közel 50 ezer négyzetméteren.

Az adóforintokban úszó közmédia "szépen keresett" a járványon

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.05.14. 06:54
Fotó: Vajda József
Pontosabban szépen spórolt. Mintegy 8 milliárd forintot - ez bőven ellentart a hirdetési bevételek apadásának.
A koronavírus-járvány hatásai miatt 2020-ban összességében magasabb adózott eredménnyel kalkulál a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA), idézi a közmédia 2019-es beszámolójához csatolt vezérigazgatói nyilatkozatot az mfor.hu. A becslések szerint a reklámbevételek 1,5 milliárd forinttal csökkennek, a rendkívüli helyzet miatt gyártott műsorokra 500 millió forintot fordítanak, 150 millió forint értékben szereznek be védőeszközöket, médiaszolgáltatási díjból pedig 400 millió forinttal kevesebbre számítanak a közmédiánál a dokumentum szerint.  Ellenben a megváltozott műsorrend, főként a 2020-as tokiói olimpia és a labdarúgó Európa-bajnokság elhalasztása miatt a költségek 8 milliárd forint körüli összeggel csökkennek.