Pékek és magyar hangok

Publikálás dátuma
2020.05.19. 09:30

Fotó: Népszava
Egységes szabályozással könnyebb lenne a szinkronszínészek élete is - véli Rajkai Zoltán. A színész és szakszervezeti vezető lehetetlen online próbák mellett morális dilemmákról is mesélt.
A koronavírus járvány miatt nemcsak a színházak zártak be és a filmforgatások nagy része maradt abba, de a szinkronstúdiók nagy része is leállt – derül ki Rajkai Zoltán, a Színházi Dolgozók Szakszervezete (Szídosz) Szinkron Alapszervezete elnökének, a budapesti Katona József Színház színészének szavaiból. - A veszélyhelyzet kihirdetésekor szakszervezetként azt javasoltuk, hogy a kiszámíthatatlan kockázatok miatt egységesen teljesen álljanak le a szinkronstúdiók, és csak otthonról elkészíthető, hangalámondások, narrációs filmek készüljenek el. Néhány stúdió ki is találta saját home office rendszerét, nagyjából 60-70 olyan színészről tudok, akinek otthonában adottak lettek az egyszerűbb szinkronmunkák feltételei. Ugyanakkor egységes elhatározás és szabályozás híján összevissza állapot alakult ki: van olyan stúdió, amely teljesen bezárt, van, amelyik otthonról is és cégen belül is dolgoztat és olyan is, amely szinte normál üzemmódban működik. Előfordult, hogy a kockázatot nem vállaló magyar hangot lecserélték, de arra is van példa, hogy az utód odaadta gázsiját a leváltott művésznek – meséli a szinkron karanténlétéről Rajkai Zoltán. - A SZIDOSZ Szinkron Alapszervezet kért egészségügyi állásfoglalást az illetékesektől, de nem válaszoltak, így aztán a felelősség személyes és egyéni maradt, a rizikó pedig nemcsak egészségügyi, hanem egzisztenciális és morális is: megbélyegzik-e azt, aki elvállal egy munkát és kimegy a stúdióba, vagy elveszik-e a szerepet, ha nemet mond - mondja. - Később egyes stúdiók pandémiás protokollokat dolgoztak ki. Saját fejhallgatója a legtöbbeknek amúgy is volt, a stúdióban amúgy is egyedül ül a színész, a várakozó helyiségben van elég hely a kötelező távolság megtartására és igyekeznek rendszeresen fertőtleníteni. – villant fel lehetőségeket. - Nem gondolom, hogy a home office szinkronizálás bevett módszerré válna a járvány tapasztalataiból okulva. Egy színvonalas mozifilm szinkronját nem lehet otthonról igényesen megoldani, a stúdiók éppúgy nem fognak bezárni, ahogy a pékek sem mennek tönkre azért, mert a karantén ideje alatt sokan otthon sütöttek – talál meglepő hasonlatot.
A szinkronmunkák csökkenése mellett a filmforgatások beszüntetése is érzékenyen érinti a színészeket. - Hivatalos adatokat nem tudok arról, hogy mennyire állt le a filmipar, de a csökkenést tapasztaltam. Volt forgatás, amely újraindult, ők is próbáltak pandémiás protokollt kitalálni, de nem működött, a túl lassú tempó, a maszk lehetetlensége mellett számos más akadályba is ütköztek. Ebben az esetben is összekeveredett az érdek, az igény és a személyes hozzáállás. Sajnos sokan kockáztatnak. Jó lett volna, ha van az ember feje fölött egyértelmű szabály, törvény és felelős döntéshozó – mutat be dilemmákat Rajkai Zoltán. Az előadóművészek nagy részének súlyos egzisztenciális problémákat okoz a járványhelyzet. A szerencsésebbek nem maradtak teljesen jövedelem nélkül, de az ő bevételeik is jelentősen csökkentek. Így van ezzel Rajkai Zoltán is, aki anyaszínházában alkalmazotti jogviszonyban dolgozik. - Az alapfizetésemet megkapom, de a rendszer úgy működik, hogy az alap viszonylag alacsony és a játszott előadások számának arányában jutunk több jövedelemhez. Azaz, mióta a színház bezárt, és nincs más színészi munka sem sokkal kevesebbet, kb. az átlag harmadát keresem most, igaz, kevesebbet is – lényegében csak élelmiszerre – költünk – írja le helyzetét. Sokan sokféleképpen próbálnak tovább dolgozni, online próbák és előadások, karanténkoncertek zajlanak. A Katona József Színház is reagált a helyzetre. - Készítettünk egy vicces sorozatot arról, hogy online próbálni lehetetlen. Emellett a járvánnyal kapcsolatos kampányokban vettünk részt, oktatófilmeket csináltunk, a költészet napján online szavaltunk és közzétettünk egy-egy régebbi előadást a neten – sorolja.
A vidéki színházakban már lehet próbálni, és a remények szerint nemsoká a fővárosban is megkezdődik a lazítás. Vannak, akik szerint ha nincs előadás, nem érdemes hónapokkal előbb próbákat kezdeni. - Az igaz, hogy nézők még nem jöhetnek a színházba, de egy próbafolyamat két- két és fél hónapos mindennapi munka, azaz, egyáltalán nem értelmetlen elkezdeni. Én augusztus és október közöttre „ki vagyok adva” Kaposvárra, ahol Fekete István Hajnalodik c. színdarabjának egy átdolgozását – rendezem Hajnal hasad címmel. Az előadás próbái augusztus 1-én kezdődnek, tehát egy hónappal korábban a normál évadkezdéshez képest. A Katonában két tervezett bemutató próbái el sem kezdődtek a járvány kitörése miatt, ha lesz nyitás, gondolom, ezek kezdődnek először. Minden év tavaszán le szoktunk ülni szerződtetési tárgyalásra a színház vezetőivel, ez idén online zajlott. Máté Gábor sokat kommunikáló, együttműködő vezető, sokat beszélünk egymással. A kényszerszünet pedig talán segít abban, hogy az előtte zajlott eseményeket feldolgozzuk. Nagyon nehéz évadunk volt – utal sok, nem művészeti, hanem kultúrpolitikai térben játszódott ügyre Rajkai Zoltán, aki bizakodó, de van benne aggodalom. - Időközben változott az önkormányzat fenntartói feladata, kiesett a jegybevételünk egy része, így bizonytalannak érzem a helyzetet – meséli a négygyerekes színész, aki húsvét óta Balatonon tölti idejét. - A gyerekek online oktatása működik, bár tagadhatatlan, hogy a felborult idő és az önállóság kényszere miatt néha „szétesnek”. Nem tapasztaltuk a Budapest-vidék ellentétet, senki nem fogadott minket betolakodóként, fertőzéshordozóként. Még szezonon kívüli a feeling, nekem pedig előre hozott szabadság érzésem van – fejezi be Rajkai Zoltán.

Viharban

A budapesti Katona József Színház a 2019-es őszi évadkezdés óta többször is a kultúrpolitika kereszttűzébe került. Gothár Péter rendező szexuális zaklatási botránya a teátrum elleni tüntetésig fajult, és a kulturális törvény módosításának egyik okaként említették kormánypárti politikusok. A törvénymódosítás ellen az ellenzékhez sorolt művészek és kultúra iránt érdeklődők demonstráltak „A kultúra nemzeti alap” címmel. A decemberben elfogadott törvénymódosítás része, hogy a színházak vezetőinek kiválasztása a finanszírozó joga, ami a parlamenti ellenzékhez tartozó, és több teátrumot az állammal közösen fenntartó budapesti vezetést hozta nehéz helyzetbe. A több hónapos, politikai adok-kapokkal megtűzdelt tárgyalássorozat eredménye végül az lett, hogy öt színházat – a Katona József Színházat, az Örkény Színházat, a Radnóti Színházat, a Trafót és a Városmajori Szabadtéri Színpadot – kizárólag a főváros finanszíroz.   

Komoly visszaesésre számítanak a zeneiparban

Publikálás dátuma
2020.05.19. 08:30

Fotó: Népszava
A most kapott fizetést a szerzőknek egy év helyett sajnos várhatóan hosszabb időre kell beosztaniuk
Csaknem kétmilliárd forint jogdíjat fizetett ki az Artisjus hétezernél több magyar dalszerzőnek negyvennégyezer zeneműre május közepén. A Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület nemcsak a magyar, hanem a külföldi művek magyarországi lejátszásait is számontartja, kifizetéseit intézi. Ezúttal 3,7 milliárd forintot osztott fel a magyar és külföldi dalszerzők és örököseik között. A zenészek bevételeinek átlagosan huszonöt százaléka a jogdíj, a járványhelyzet miatt az élőzenei fellépések elmaradásával viszont sokaknak ez lett a fő, vagy akár az egyetlen jövedelemforrása. Májusban a tavalyi rádiós, televíziós elhangzások után járó, és a vendéglátóhelyeken megszólaló élő háttérzene utáni jogdíjakat kapják meg a dalszerzők. A „nagyfelosztás” második ütemében az Artisjus július elején fizeti ki többek közt a tavalyi koncertek, filmzenék után járó jogdíjakat. A kifizetett szerzői jogdíjak hét százalékából az egyesület idén is szociális és kulturális alapot különít el a szerzők szándéka alapján. „A szerzői jogdíjak erősen függenek a zenét használó iparágak – pl. rendezvények, vendéglátás, turizmus, média – sikerétől. Mivel a gazdasági szakemberek, ha eltérő mértékben is, de minden területen komoly csökkenést jeleznek előre, a most kapott fizetést a szerzőknek egy év helyett sajnos várhatóan hosszabb időre kell beosztaniuk. A mostani járványhelyzet visszaesése majd jövőre érezteti hatását a kifizethető jogdíj összegében” – hangsúlyozta dr. Szinger András, az Artisjus főigazgatója. 
Nemrég tették közzé az Egyesült Királyság 2019-es adatait is: a tavalyi év rekordbevételt, 810 millió fontot (324 milliárd forintot) hozott a zenei jogdíjakból, jövőre azonban visszaesés várható. „A meghiúsuló élőzenei és nyilvános előadásokból befolyó jogdíjak összegének csökkenése egyelőre beláthatatlan, de drasztikus lesz, a lassabban érkező nemzetközi befizetések miatt ennek hatása jövőre is érezhető lesz” – nyilatkozta Andrea Martin, a brit zenei előadói jogi szövetség (PRS) vezérigazgatója, tudósított az MTI. Összehasonlításképpen: a PRS 145 ezer dalszerzőt, szövegírót, kiadót tömörít, ezek jogdíjbevételeit biztosítja. A szervezet 18,8 trillió „előadást” rögzített 2019-ben, beleértve a koncerteket, streameléseket, letöltéseket, a rádiós és televíziós közvetítéseket, valamint a háttérzenét. A brit zeneipart képviselő UK Music összesítése szerint a tavalyi 1,1 milliárd fontról (440 milliárd forintról) kétszázmillió fontra (80 milliárd forintra) zuhanhat idén az élő zene hozzájárulása a brit gazdasághoz. Drasztikus lesz a háttérzene utáni bevételkiesés is, feltehetően a streamelésből származó jogdíjbevételek esetében lesz csak kisebb csökkenés.

Növekedés a hangfelvételpiacon

Világszerte, így hazánkban is nőtt a hangfelvételpiac bevétele 2019-ben, nemzetközi téren 20,2 milliárd dollár folyt be, itthon 4,4 milliárd forint. A zeneipar nemzetközi szervezete, az IFPI által publikált adatok szerint a streaming bevétel 22,9 százalékkal emelkedett, és a teljes hangfelvétel-ipari bevétel több mint felét teszi ki. Mint arról az MTI beszámolt a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége (MAHASZ) közleménye alapján, hazánkban a fizikai hanghordozók piacán másfélmilliárd forint volt a teljes tavalyi bevétel, ami kis mértékű növekedést jelent, noha az eladott darabszám csökkent. A digitális értékesítésen belül közel negyven százalékos növekedés volt tapasztalható, a kategóriában hazánkban is a streaming vezet, jelentős emelkedéssel. A hanghordozók 2019-es értékesítésének legnagyobb részét a hazai kiadványok adják, klasszikus zenei lemezből több mint százezer fogyott tavaly. 

Szerző
Témák
Artisjus jogdíj

Csóküzenetek tekintetekkel - vidéki színházi próbák járvány után

Publikálás dátuma
2020.05.18. 10:00
Szombathelyen Czukor Balázs rendezésében kezdik újra az Ádám almáinak készítését
Fotó: MÉSZÁROS ZSOLT
A vidéki színházakban óvatosan, bizonyos szabályok betartásával lehet próbálni a járvány után. Színházigazgatókat kérdeztünk, hogy mit lépnek ebben a helyzetben.
A színházak márciusi leállása óta a teátrumok anyagi helyzetéről, mentőcsomagokról, segélyekről, online közvetítésekről és online próbákról eshetett szó. A nyitás alkalmat ad arra, hogy újra készülő produkciók, művészeti tervek kerüljenek a középpontba. A szombathelyi Weöres Sándor Színházban a hosszú leállás után keddtől újra próbálnak – mondta lapunknak Jordán Tamás igazgató. Először Czukor Balázs rendezésében az eredetileg áprilisra tervezett Ádám almáit kezdik újra próbálni, majd a mostani tervek szerint június elejétől Valló Péter próbálja a Pogánytáncot. Jordán Tamás megjegyezte, hogy minden szabályt igyekeznek betartani, az esetleges csókjelenetekről azt mondta, egyelőre arra van lehetőség, hogy a színészek a tekintetükkel üzenjék a csókot. Úgy látja, hogy előadásokat ősztől tudnak majd tartani. Júliusban várhatóan kiírják az igazgatói pályázatot, amin ő nem indul, a szerződése 2021. január 31-ig szól. Ezt a hetet viszont már ő is Szombathelyen tölti, sőt hosszú idő után társulati ülésre is várja a munkatársait. Miskolcon is elkezdődnek a héten a próbák a színházban. A nagyszínpadon Szabó Máté rendezésében a Szerelmes Shakespeare készül, a kamaraszínházban pedig Mohácsi János irányítja a Francia rúdugrás próbáit. Béres Attila a Miskolci Nemzeti Színház direktora elmondta, hogy nyáron június, júliusban is próbálnak majd, augusztusban pedig úgy tervezik, hogy tíz nap alatt az összes elmaradt előadást felújítják. Az új évadban pedig szeretnék kárpótolni a bérleteseket. Az igazgató-rendező is hozzászólt a csókjelenetek tematikájához. Szerinte mivel maszkban és kesztyűben próbálnak majd a színészek, ezeket az eszközöket a színház adja a játszóknak, az ilyen jeleneteknél először is jön a „szünet”, aztán az érzelmi jelenlét megtartásával kell megoldani, miközben a csók fizikai aktusa szükségszerűen elmarad. Béres Attila úgy véli, komoly harcot kell majd vívni a nézők bizalmáért, hogy újra merjenek járni a színházba és az esetleges félelmüket le tudják győzni, de bízik a miskolciakban, akik nagyon hűségesek a mai Magyarország első kőszínházához. 
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA MÁSKÉPP - Székesfehérváron online próbálnak
A székesfehérvári Vörösmarty Színház vezetője, Szikora János óvatosabb, mint kollégái, egyelőre igyekszik felmérni a helyzetet. „Én nem tudok maszkban, szabályok között színházat csinálni, így mi egyelőre csak online próbálunk” - mondta kérdésünkre a direktor. Ezen a héten indultak el az online próbái Az ember tragédia 2 című előadásnak, amely Madách szövegének négy kortárs író általi újragondolása. „ Mivel a színházigazgató felelőssége, hogy mikortól miként nyitja újra a színházat, biztos, hogy nem én leszek az első aki például a személyes próbákat bevezeti, de természetesen figyelem a kollégáimat és a helyzet alakulását – tette hozzá Szikora János. Az említett előadás bemutatóját szeptember 12-re tűzték ki és augusztusban szeretnék személyesen is próbálni. Cseke Péter, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház igazgatója is félti a társulatát, de június közepétől szeretne zárt körű felújító próbákat tartani, illetve felvenni előadásokat és házi DVD-éket készíteni ezekből. Augusztus 15-től viszont ahol lehetséges, a színházban, vagy szabadtéren játszanának is, és pótolnák azt a két bemutatót, amelyet az évad végére terveztek, emiatt július végétől próbálnának. Pécsett is kész tervekkel várják az újranyitást. Rázga Miklós a Pécsi Nemzeti Színház direktora elmondta, hogy két produkció próbáit is elkezdték már áprilisban online, illetve kiscsoportban. A nagyszínpadon a Csókos asszonyt és a kamarában Szálinger Balázs László Király visszatér című darabját mától pedig a színházban, természetesen a járványügyi szabályok betartásával próbálják tovább és június közepére tervezik a zárt körű házi főpróbákat. A mostani elképzelések szerint szeptemberben kezdenék az évadot, de készen állnak, ha döntés születik, a Pécsi Országos Színházi Találkozó, illetve a Pécsi Balettel közös Tánctalálkozó helyszínének biztosítására is. Venyige Sándor, a Pest megyei Veres1 Színház vezetője, elmondta, hogy készülnek a következő évadra, illetve a nyárra is. A helyi egészségközpont azzal támogatja a színházat, hogy mielőtt elkezdik az Óz, illetve a Black Comedy próbáit, letesztelik a munkatársakat. A terveik szerint a szabadtéri helyszínnel rendelkező Mézesvölgyi Nyár Fesztivál előadásait, amint a szabályok megengedik, megtartják.

Eszenyi júliusig marad

Karácsony Gergely főpolgármester és Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes a múlt héten egyeztetett pesti színházigazgatókkal a kialakult helyzetről. Karácsony Gergely szerint lesznek fővárosi teátrumok, ahol már augusztusban próbálhatnak. Ezt még a budapesti kijárási korlátozások szombaton bejelentett feloldása előtt mondta, tehát ez az időpont még változhat. A színházi évadkezdést szeptemberre ígérte. Az online megbeszélésen részt vett Eszenyi Enikő is, aki március közepén jelentette be, hogy visszavonja igazgatói pályázatát és befejezi vígszínházi munkáját. Ezt lemondásként is lehetett értelmezni, de most kiderült, június 30-ig kitölti igazgatói mandátumát. Gy. Németh Erzsébetet a 24.hu munkatársa kérdezte arról is, hogy hol tart az Eszenyi Enikő vezetői módszereivel kapcsolatos fővárosi vizsgálat. A főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy nem tiszte a felügyelőbizottsági vizsgálat tartalmáról menet közben nyilatkozni. Az Eszenyi Enikő helyére kinevezett Rudolf Péter július 1-től vezeti majd a Vígszínházat, 2021. végéig kapott megbízást. 

Szerző
Frissítve: 2020.05.18. 10:21