irodalom;művészek;digitális oktatás;

2020-05-24 08:34:01

Nyitás a világra

Röhrig Géza a Sorstalanság első fejezetét, Ónodi Eszter József Attilát és Závada Pált, Lovasi András az Anyám tyúkját szavalja és tarol a Csuja Imre-féle Babits-vers. A karantén és a digitális oktatás „mellékhatásaként” hiánypótló irodalmi érték született: a kötelező irodalmi művek hallgathatók meg első osztálytól az érettségiig színészektől, zenészektől, de még református püspöktől is.

A Művészek az Otthoni Oktatásért (MOTTO) projektet a felolvasókon kívül hatan készítik otthonról – nincs mögöttük különleges technika, sem pénz, ám lelkesedés, eltökéltség annál több. Az ötlet egyszerűsége miatt zseniális: az iskolai tanrendben kötelezőként és választhatóként szereplő magyar verseket és prózákat olvassák fel – eddig már több száz művet csaknem négyszázan.

„A március 11-i héten 4 nap alatt zárt be az összes intézmény, amihez közöm van: a Katona, a Színház- és Filmművészeti Egyetem – meg persze minden színház és iskola. Azon a hétvégén olvastam kolléganőm, Bíró Kriszta posztját, hogy ha zárva vannak a színházak és az iskolák, akkor mi, színészek miért nem olvasunk fel? Nagyon megtetszett az ötlet: a szülői attitűdömmel próbálok tenni a tisztességes oktatásért, az állampolgári attitűdömmel hasznos akartam lenni a járványhelyzetben, színészként pedig, ugyebár, ráértem. Beírtam az Online otthonoktatás nevű Facebook-csoportba, aminek egyetemi oktatóként és osztályfőnökként a tagja voltam, hogy ha szükség van ránk, itt vagyunk. Négy óra alatt 10 ezren osztották meg” – meséli a MOTTO létrejöttéről Fullajtár Andrea színművész.

A két ötletgazda színésznőhöz csatlakozott Seres Tamás rendező, Kleb Attila fotográfus, Ézsöl Andrea projektmenedzser és Vető Balázs, a Fisherman’s ügynökség vezetője, s már másnap online megbeszélést tartottak. Alakult egy magyartanárokból álló csoport, amely meghatározta, hogy a következő héten mi lesz a tananyag. A listát, hogy mely műveket kellene felolvasni, elküldték a MOTTO szervezőinek, ők pedig felkérték, beosztották a színészeket, kezelték a mobiltelefonon érkező felvételeket.

Eleinte csak ismertebb művészeket kerestek meg, később rengetegen jelentkeztek, és tágult a kör. Molnár Piroska, Balsai Móni, Gryllus Dorka, Parti Nagy Lajos, Presser Gábor, Fodor Tamás, Hegedűs D. Géza, Mácsai Pál mellett felolvasnak kisebb színházak tagjai, főiskolások, színitanodások, sorozatszínészek és énekesek – határon túlról is. „Azért hoztam be például énekeseket, hogy minél szélesebb körben ismerjék meg a kezdeményezést, nyitom a világot” – mondja Seres Tamás rendező. „Verset rendezni nem nagyon kell, vagy jól mondja a színész, vagy nem, szubjektív műfaj. Az elején készítettem egy kétoldalas leírást, amiben például technikai instrukciók is szerepeltek, de nem mindenki vette könnyen az akadályt, mindenféle felvétellel találkoztunk már, volt, ami nem is okostelefonnal készült.

A technikai bakikat próbáljuk javítani és egységes formátumot létrehozni. A próbálkozásokból egy vicces bakiparádé-változat is nagy siker lenne” – jegyzi meg a rendező.

Az ország minden részéről érkezett már visszajelzés, a tengeren túlon is nézik a videó­kat, Pécsen és Sopronban pedig rajongói kör alakult. Van olyan kórházi osztály, ahol a MOTTO az esti program. Az első hónapban csak a kötelező olvasmányok kerültek fel az oldalra és a YouTube-ra, utána az ajánlott irodalom, és ahogy nőtt a projekt népszerűsége, érkeztek az igények is: ne csak magyarul legyenek a művek. Így már hallható például Shakespeare angolul, Tolsztoj oroszul, Choli Daróczi József-mű cigányul. Duplikáció is előfordul olyan esetben, amikor mindkét művész előadásmódja releváns és nagyon különböző, illetve Shakespeare-nél direkt van egy Arany János-féle és egy Nádasdy Ádám által készített fordítás is, hogy összehasonlítható legyen a két nyelvezet.

„Civil összefogásként indultunk, segíteni akartunk, hogy az online irodalomórák érdekesek legyenek, nem sejtettük, hogy ekkora igény lesz erre. Piciben gondolkodtunk, de két hét múlva özönleni kezdtek a felolvasni szándékozók” – mondja Fullajtár Andrea. Eddig 304 napnyi időt töltöttek el a honlapon, illetve a MOTTO YouTube-csatornáján. A kezdeményezés nem áll le a járvány enyhülése után sem: hamarosan lesz egy tanévzáró videójuk, nyáron színészek jelentkeznek majd, hogy éppen mit olvasnak, ezzel is népszerűsítve a könyveket és az olvasást. Ősszel pedig újabb tananyaggal készülnek, módszertani videóik is lesznek: több tanár jelezte, hasznos lenne, ha színészek beszélnének arról, hogyan érdemes szöveget tanulni, illetve adott íróhoz, költőhöz vagy műhöz miért kerültek közel. És terveznek egy MOTTO-antológiát, valamint egy gála­estet is.